Google ще обучи 15 000 предприемачи от 37 български града
Министерство на икономиката ще инвестира 10 милиона лева в подкрепа на процеса по дигитализация на българските малки и средни предприятия. Средствата са от Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" и ще бъдат отпускани под формата на ваучери. Това съобщи заместник-министърът на икономиката Александър Манолев по време на официалния старт на програмата Grow with Google.
Малките и средните предприятия са 99.8% от нефинансовите институции. Именно затова, ако тези компании не са добре подготвени за „Индустрия 4.0”, то цялата страна ще изостане още повече от останалите. Зам.-министърът Александър Манолев напомни, че Министерство на икономиката разработва програма с бюджет от 10 млн. лв., по която ще се предоставят ваучери от 20 до 50 хил. лв. за улесняване на достъпа на малките и средните предприятия до цифрови технологии и обучение как се работи с тях. Той отбеляза още, че се уточняват последните подробности по ваучерната схема и че кандидатстването по нея се очаква да стане възможно тази година. По програмата една компания ще може да кандидатства само веднъж.
Инициативата Grow with Google е част от поетия от Google ангажимент за преодоляване на цифровото разделение в Европа като помогне на 1 милион европейци да намерят работа или да постигнат бизнес растеж до 2020 г. В сътрудничество със SoftUni 12 специално обучени консултанти ще водят семинари и индивидуални обучения в повече от 37 града в България.
Те ще се фокусират върху възможностите, които дигиталният свят предоставя, и ще обучават представители на различни бизнеси в използването на онлайн инструменти за растеж. Националното турне на Google в страната ще обхване над 37 града. 12 специално обучени от Google консултанти ще водят семинари и индивидуални обучения. Google има за цел да обучи 15 хил. души от малки и средни предприятия до края на годината.
Google ще разшири програмата си „Дигитален гараж”, по която обучава желаещи да повишат дигиталните си умения. За тази цел технологичният гигант ще си партнира с българския Софтуерен университет (СофтУни) и с Българската търговско-промишлена палата (БТПП).
Досега програмата на Google в България, която започна през април 2016 г., предлагаше безплатно обучение по онлайн маркетинг. Сега компанията планира да стартира пътуващо изложение в различни части на страната, по време на което чрез семинари да повишава дигиталните умения на хората като цяло, а не само в областта на маркетинга.
„Европейската икономика и общество преживяват дигитална трансформация и на кадрите ще им трябват нови умения”, подчерта Крьобер-Риел и добави, че около 30% от хората в работоспособна възраст в Европа нямат основни технически умения.
„Всеки от нас вече знае: Чукни в „Гугъл”. Това може би е най-често срещаната реплика. „Чичко Гугъл” знае всичко. Ако се върнем 20 - 30 г. назад, обикновено на 10 г. се случваше нещо – от черно-бял телевизорът да стане цветен, от кинескоп да стане плазма. Сега всеки месец има нови и нови приложения и вече не можем да си представим света без това”, каза премиерът на България Бойко Борисов.
Премиерът подчерта, че кадрите в страната трябва да получават все по-добра квалификация както от учебните заведения, така и чрез проекти, подобни на този на Google. Той обаче добави, че американските гиганти като Google и различните западни компании трябва да спрат да могат да ни крадат добре квалифицираните кадри.