Успелите

Не бъди проблемът, бъди решението, или как да направим света по-добър

*Автор на заглавната снимка е фотографът Ивайло Ковачев. Повече за неговата работа вижте в неговия личен профил

Uspelite.bg е позитивна медия, която с годините и мен накара да мисля по позитивен начин. Докато преди време директно посочвах проблемите и саркастично ги коментирах, днес доста по-умерено използвам своите думи в такива публицистични текстове. 

Срещата наскоро с едни позитивни младежи ученици, които сами създават и управляват цяла медия – TeenStation – ми припомни именно това: По-добре е човек да бъде решението на проблема, а не самият проблем. Или с други думи казано, вместо да посочваме проблемите около нас, които са неизчерпаемо много, ние може да предлагаме решения за справяне с тях.

Защо смятам, че ние, българите, предимно посочваме проблемите, а не вземаме отношение по тях? 

Голяма част от съвременния забързан човек се сблъсква с много проблеми навсякъде около себе си. Градска среда, ремонти, мръсен въздух, платено паркиране, липсващ градски транспорт и още, и още. Вместо да се ангажира с евентуално решение на тези проблеми, доколкото може, тази голяма част от българското общество просто ги отбелязва, маркира, регистрира и най-много подава сигнал за тяхното съществуване. Било в социалните мрежи, било към институциите. 

Един от най-честите отдушници на столичани в социалните медии е групата социален феномен: Забелязано в София. По простата причина, че там има вече близо 200 000 потребители, които всеки ден отбелязват и коментират проблеми. Но с това ролята им се изчерпва. Да, те ги отбелязват, да, те ги коментират, често и единствено само с критики, но проблемите остават. 

А това не води доникъде. Единствено до задънена улица. Назовава се проблем, а не се предлага решение за отстраняването му, и той остава.

Такъв пример видях наскоро в посочената група. Отнасяше се до паркирането в зелена зона. Беше сниман и посочен случай, в който коли паркират върху защрихованите зони, обикновено отбелязващи начало и край на утвърдените и разчертани паркоместа. Те са буферни зони. Не са част от местата за паркиране и трябва да бъдат свободни от коли.

Какво се получава обаче? Върху тези места биват паркирани автомобили, а собствениците им не могат да бъдат санкционирани от хората с жълти жилетки – служителите на Центъра за градска мобилност, защото това е извън тяхната зона на действие и компетентности.

Според разпоредбите тези служители могат да администрират само зоните за паркиране. Ако има заплатена такса, то автомобилът е редовно паркиран. Ако пък ли няма, на автомобила се поставя ограничителна скоба и се налага глоба за свалянето ѝ от 30 лева. И дотам.

Много често има места, забранени за паркиране. Например тесни двупосочни улички, на които е указано със знаци, че паркирането не е разрешено, за да може именно там колите да се разминават. Но все пак те паркират. 

И какво се случва? И те не са в компетенцията на жълтите жилетки, които ги пропускат и не могат да ги санкционират. Трябва гражданите да сигнализират специално или случайно да мине паяк, за да ги вдигне. По същия начин е и с гореспоменатите защриховани зони. Не са под контрол на жълтите жилетки, не може да се направи нищо. 

Или пък може!

Точно тук гражданите може да излязат с предложение за решението на този проблем. Адекватно такова предложение е да се овластят жълтите жилетки да може да поставят скоби и на отсечките БЕЗ зона, но със забрана за паркиране. Така те ще могат да санкционират тарикатите, които ползват буферните зони или двупосочните улички в малките квартали. И хоп – имаме проблем, имаме решение. Ако се приложат такива решения, бързо ще се преустанови паркирането по този начин.

И ето как един проблем може да бъде решен с малки поправки и уточнения, вместо да бъде с години посочван и нерешим. 

И ето как аз, ти, той, друг – може да бъдем промяната във всяко едно отношение. Пак ще посочваме проблемите, но ще ги индикираме чрез предложение за справяне с тях. 

Виждаме проблем, отнасяме го, където трябва, но и с предложение (според компетентността и експертизата ни, опита ни) за неговото решение.  

И полека-лека ще правим света по-добър, защото ще прилагаме действия, вместо пасивно да наблюдаваме случващото се. Нека промяната започне от нас тук и сега.

 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Васил Койнарев

Кандидат-доктор по съвременен български език, докторант по философия, магистър по лингвистика, бакалавър по филология и бакалавър по журналистика. Преподавател, лектор, редактор на свободна практика. Основател на фирма за редакторски услуги — Редактор.бг ЕООД — www.redaktor.bg

Оставете коментар

4 коментара

  1. Соломон Островитянски
    2018-12-10 13:33:01 Reply

    Решението е ЕДНО - безплатен градски транспорт! От 2013 г, това се случва за 1-и път в Талин, столицата на Естония и това води до Прекрасен ефект!!!

    • Васил Койнарев
      2018-12-11 09:18:11

      Здравейте и благодаря за мнението:) Това е едно от възможните решения. Вероятно има как да стане, както сега ще стане и в Люксембург: )

  2. иван в.
    2019-01-03 11:33:21 Reply

    Решението е буферни общински подземни и наземни паркинги, това решение относно защрихованите зони си го има и сега, ако спре МПС бива вдигано, само че ако е полиция или МПС на център за градска мобилност никой не ги пипа, никакво решение не е това само санцкии вместо да има достатъчно паркинги - където човек да си остави колата и да си свърши работата, справка Тирана, Албания....но тука искат да вземат пари от измислени зони, които нямат никакъв контрол къде отиват...

  3. Пламен
    2019-03-09 12:47:34 Reply

    От както работя, като доставчик на храни София вече я виждам по друг начин. Преди само минавах и заминавах покрай проблемите на пътя, но сега се сблъсквам с тях всеки ден.

    Да, има вариант за подземни паркинги, Да има вариант за безплатен транспорт,Но има проблем с така наречения Престой и Паркиране. Освен това, така наречените Вело Алей в София са незаконосъобразно поставени и с предпоставка за доста проблеми на пътя, особено когато колата се развали и трябва да стой в пътното платно, а не както е Логично да отбие в страни. Там го очаква Глоба - просто така е измислено за Пари.
    Друг вариант за които мога да споделя от личния си опит е не просто да се вдигат коли на поразия, особено тези с мигащите габарите, които всеки плюе под надслов - тариката си е пуснал габарите и мисли, че ще му се размине, а аз да плащам за същата услуга. Според мен лично в София има вече над 3000 автомобила, които работят на пътя. Това са доставчици от различни фирми за храна до сервизни части. Общината и цялата държавност в България знаят каква е работата й и че ще трябва да паркират някъде, но никой не го прави. Просто е - за да няма ругатни на пътя и прочие просто трябва да бъде поместено по едно място за престой пред заведения, магазини и сходни участъци. Все пак земята под която седим е на Природата, не на Паркинги и Гаражи.

    Относно "Тарикат Парада" из българските улици има много лесен начин за овладяване на контрола на пътя от гледна точка на скоростно каране. Всяка една кола се поставя ограничител на скоростта. Влизаш в града и той се включва или превключва от извънградска скорост на градска. Подобни изказвания от сорта на - Ами трябва ми да развивам повече от 50 км, за да мога да изкача байра или ами трябва ми да развивам повече от 50 км, за да изпреваря някой бавняк - НЕ НЯМА да изпреварваш никой!

    Не знам дали сте запознати, но преди няколко години се появи един инженер. Той беше УСПЯЛ да намери решение на по-голямата част от проблема с паркирането с подземни гаражи под всички училища в София. Уви обаче, когато посети Вожда, Вожда му е казал - Даваш ми го аз да го правя, да е от мое име и го правим. Уви съответния човек се е почуствам умерзен и е отказал.
    Тази история е обществена тайна, дори със служители на Паркинги и Гаражи съм говорил с тях и те знаят за това предложение. С тримата с които съм говорил казваха едно и също всеки път.
    - Нали знаеш - Ако не мине през Вожда , няма да го бъде!
    Вие си вадете изводите дали ще УСПЕЕМ или само 10 човека ще УСПЕЯТ!

  4. Симпатичен и скромен Пекински пор вдовец с огромен жълт и добронамерено пулсиращ ГМО порец
    2019-03-10 10:52:29 Reply

    много сложно нещо е тва в тоя регион балканите и особенно българия ..требе се думнат тея места що хораа са за трепане без мене де аз съм ЧОВЕК..