AgroRegal - свобода за земеделските производители и потребители
Това е екипът на една от новите интернет платформи у нас. Милен Марков - Business Development & Project Manager повече от 13 години. С богат опит в разработването и управлението на проекти в сферата на недвижимите имоти и инвестициите. Светлин Попов - СТО, експерт в областта на най-новите IT технологии и технологични тенденции. Те ни споделиха повече за AgroRegal - „платформата, която свързва пътуващия човек с малките земеделски производители“.
Как се зароди идеята за създаването на платформата „AgroRegal“?
Всички сме се сблъсквали с въпроса - „Агропродуктите, които купуваме дали са български и качествени?“. А ние се запитахме - защо във времето на масова дигитализация, малките производители остават невидими за своите потенциални клиенти. И дали не може да се създаде система, която да решава тези проблеми?
През 2013 г. направихме маркетингово проучване в Северозападна България, в едни от най-бедните общини. Проучването показа големия потенциал на подобна идея. През годините кандидатствахме за финансиране 3-4 пъти в различни фондове, но никой тогава не оцени потенциала.
През 2016, сред много качествени и конкурентни кандидати, успяхме да спечелим място в обучителна програма на преакселератора Start it Smart. Благодарение на обучителния процес, ресурсите, които ни се предоставят напълно безплатно от Microsoft, Superhosting и всички други професионалисти и ментори на Start it Smart - AgroRegal бе завършен и стартиран като продукт.
Очакваните ефекти са големи - от икономически до социални, от повишаване на стандарта на живот на малките земеделски производители до намаляване на персоналния въглероден отпечатък на ползвателите ѝ.
Какво точно представлява AgroRegal?
Изградихме AgroRegal като платформа и едновременно социална мрежа, която свързва малките земеделски производители с потенциалните им клиенти.
Има ли нещо ново в действието на системата, за разлика от други сайтове с подобна насоченост? Какви са предимствата?
Ако кажем, че сме първи и единствени в сферата си, няма да е вярно. Но нашата платформа направи комуникацията с широката публика изцяло къса, реверсивна търговска верига. Вместо „Малък производител - Голям търговец - Борса - Малък търговец - Краен потребител“ ние скъсяваме единствено до „Потребител - Производител". Вместо стоката да отива до потребителя - потребителят отива до стоката. Вместо да се опакова/разопакова, да обработва химически, да се замразява/размразява - ние предлагаме елементарен метод - потребителят да се снабдява буквално „сам от градината".
По какъв начин действа посредничеството?
Ако трябва да отговорим описателно - представете си ни като телеком. Създаваме комуникационна IT инфраструктура, върху и благодарение, на която хората ще се свързват и ще си комуникират с малките земеделски производители. В това се изразява нашето посредничество. Ние не заставаме като страна по търговската верига и не изземваме от печалбата на производителите. Това коренно ни различава и от нашите конкуренти, които са класически посредници и в известен смисъл ощетяват труда на производителите. Разбира се, за да се поддържа инфраструктурата на AgroRegal, сме разработили няколко варианта на монетизиране на бизнеса, които са атрактивни и за потенциални инвеститори.
Съществува ли отсяване на пожелалите да представят стоката си в AgroRegal?
Да, защото българинът като човек има неприятни недостатъци - винаги се опитва да прецака системата, трудно поддържа постоянно качество и не иска да плаща за свършената работа. Но понеже и ние сме българи, още в самото начало на разработката на платформата, сме направили достатъчно надеждни превенции за това. Отсяваме производителите, които са склонни да проявяват горните качества. Но не сме ние - репутацията (рейтингите), дадени от техни клиенти. Веднъж паднал при нас, трудно може да се възстанови така, че те да продават повече чрез услугата ни.
Има ли ограничения в предлаганата продукция?
Като всяка IT система, AgroRegal - V 1.0 си имаме ограничения, лимити и опасение от твърде голям интерес и трафик. Постоянно работим по темата, за да може да не ограничаваме нито земеделските производители, нито клиентите им.
Как стои въпросът с доверието на търсещите по-качествена продукция?
Както се казва - „Качествените стоки винаги са на мода“. Нямаме притеснения за доверието им, още повече - индиректните ни конкуренти сами работят против репутацията си вече 25 г. „Ментетата“ при селскостопанските продукти, може би са най-често срещани и хората вече търсят алтернатива, каквато се явява нашата платформа.
Стартирахте скоро - съществува ли вече интерес от страна на предлагащите и търсещите земеделска продукция?
Реално платформата стана пълнофункционална на 15 ноември 2016 г. Имаме още дълъг път пред нас, но статистиките и мерките показват, а и така добре го описа директорът на известен инвестиционен фонд - „AgroRegal е trendy & sexy“ за аудиторията.
Някои от производителите са възрастни хора, които нямат опит в работата с интернет какви са вариантите в такива ситуации?
Това беше и нашият голям въпрос през 2013 г. - дали тези хора ще се справят. Три години след проучването, което направихме, нещата драстично са се променили. Ако самите производители не могат да въвеждат, то те задължително имат домашен интернет и член от семейството, който е съгласен да го прави вместо тях. Но най-изненадващо е, че има все повече млади производители, които нямат никакви затруднения с това.
Планувате ли развитие на платформата и по какъв начин?
През трите години, в които не разработвахме активно платформата, имахме достатъчно време да мислим върху всички аспекти на развитието. Да, AgroRegal е така измислена и направена, че много бързо да се адаптира за всяка държава, където се приложи. Нямаме географки ограничения! Ограниченията са ни наличието на електричество, смарт телефони и Интернет. След популяризацията в България, ще я дистрибутираме в ЕС, защото най-лесно и бързо можем да влезем на този пазар.
Но ако говорим за перспектива - най-интересни са ни гъстонаселените държави, където сега навлиза интернетът. Неслучайно Google, Facebook, Илон Мъск и други, инвестират огромни ресурси в електрическа и интернет обезпеченост на над 3 млрд. души в развиващите се райони. Няма да сме успешни предприемачи, ако не последваме тези трендове!
Смятате ли, че с това станахте част от насърчаването на земеделието и избора на качествена българска продукция?
Не обичаме подобни кухи фрази като „насърчаване на земеделието“. Това, което сме изобретили не е ново, но то обединява по нов начин съществуващи блага - интернет, компютри, умни телефони. Ние не насърчаваме, а даваме свобода. От една страна, на земеделските производители, от друга - на техните клиенти, за да имат бърз и лесен достъп едни до други.
А ако помогнем на само 100 производители да живеят по-нормален живот, да имат по-висок жизнен стандарт и на други 100 семейства да не бъдат разяждани от съмнение, дали съвършено симетричните „български ябълки“, са български - свършили сме си работата!
Имате ли някакво послание, което искате да оставите чрез работата си?
Ако имате идея, в която силно вярвате - споделяйте я, не я дръжте за себе си. В най-лошия случай, може да ви я откраднат. Но една открадната идея, далеч не означава осъществен или печеливш бизнес. Ако не споделяте, няма как да разберете дали е достатъчно добра, за да си заслужава да се реализира, а вие да инвестирате време и средства. И не се притеснявайте, че ще ви се присмиват - първоначално никой не е вярвал в Skype, Facebook, Tesla, Airbnb. А вашата идея може да е следващият голям пробив!
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/ акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.