COVID-19: Вижте бизнесите и секторите, които се промениха, за да успеят
Пандемията, причинена от коронавируса Covid-19, продължава да е световна заплаха, макар и вече доста по-позната и не толкова плашеща, колкото в началото на избухването ѝ. Почти всички държави по света обаче все още страдат от мерките, приети в борбата срещу вируса. Извънредни положения, карантини, редица ограничения и рецесии силно повлияха към спад в икономиката в последните месеци, като най-засегнати са обикновеният човек, малкият и средният бизнес.
Много от хората по света обаче не се отчайват и
бързо намират начин как да се адаптират в ситуацията
или как да реорганизират бизнеса си в условия на криза. Когато се наложи много начинания временно да затворят, защото са неприложими в условия на пандемия и извънредно положение, голям брой от предприемачите успяха да пренесат работата си онлайн, да комбинират услуги или иначе казано, да се адаптират и да са в полза на обществото около себе си, като така запазват и прехраната си.
По света има много примери за малки, средни и големи бизнеси, които успяват да наложат промени, за да оцелеят по време на криза. Големи вериги за бързо хранене, които предлагат сандвичи, дюнери, пици и други бързи храни, например трябваше да затворят своите обекти. Естественият развой на подобно събитие бе да оставят служителите си без работа, а себе си да поставят в лошо икономическо положение. Много бързо обаче тези вериги реорганизираха своята работа и превърнаха обектите си в магазини за стоки от първа необходимост: нещо като минимаркети.
С това те продължиха да извършват своята дейност, да осигуряват работа за своите служители и да са в полза на обществото, като осигуряват възможност да има повече обекти за стоки от първа необходимост. Може би ще си помислите, че супермаркети има бол? Но тези нови минимаркети снеха напрежението от големите вериги – знаете за огромните опашки пред тях и часовете, прекарани в чакане за вход на два метра отстояние едни от други.
Самите големи търговски вериги въведоха изцяло онлайн доставки, като така успяха да задържат на работа повече от своите служители, които пък да облекчат изолираните хора в домовете им, като им носят продукти до врата, поръчани по интернет.
Мнозина се преквалифицираха, за да помагат, където е нужно,
и пак да имат работа, близка до своята. Пример за това са стюардесите в Швеция, които не могат да летят при липса на полети. Затова те станаха медицински сестри, като вече дават грижи за комфорта на болните в здравни заведения и хосписи. По света много пенсионирани лекари бяха призовани да се върнат на първа линия и въпреки риска за своето здраве да помогнат на колегите си, което те и сториха. А други, като хирурзи, ортопеди, зъболекари и т.н., решиха да сменят своето поле на действие, като влязат като общопрактикуващи лекари в различни от специалността им отделения, за да помагат с големия си опит и познания.
Туристическият сектор е един от най-пострадалите, което не пречи редица държави да предприемат стъпки към видео и онлайн турове на своите страни. Пуерто Рико поде кампания: „Избягай към Пуерто Рико онлайн“. Така страната кани тези, които я обичат, както и потенциалните туристи, да се запознаят с нейните красоти, за да може след кризата те да са подготвени и да предприемат посещение. По подобен начин са организирани и екскурзиите „Филаделфия от вкъщи“, „Пътувай в Сейт Лусия“ (Кариби), „Посети Британия“ и „Посети Португалия“.
В България също много бизнеси се промениха и показаха адаптивност. И въпреки че в последните дни мерките малко бяха поотпуснати, все още ситуацията е сложна сама по себе си, а потребителите са внимателни.
Както е ясно, по-малките търговци и продавачи на стоки у нас първо затвориха своите физически обекти и се пренесоха изцяло в онлайн търговията. В момента е трудно да посетим книжарница и да си изберем книга, но можем да си я поръчаме от същите книжарници, които имат онлайн присъствие, и те ще ни я доставят. Много заведения вече доставят храна и то без контакт с куриера, за да сте спокойни.
Много занаятчии, художници и всякакви други по-малки търговци засилиха своето присъствие онлайн, с което бързо успяха да се адаптират към новото положение. А тези, които така и така трябва да доставят стоки или услуги на адрес, разшириха портфолиото си.
Една такава фирма, която предлага детска кухня и разнос по домовете, например включи в своето портфолио и стоки от първа необходимост, които може да се доставят от служителите заедно с детската храна. Така и така всеки ден те носят до дома меню за нашето малко дете, то не е пречка нейните служители да напазаруват определен брой стоки от първа необходимост за нас.
Медицински специалисти и заведения започнаха да предлагат онлайн безплатни прегледи и консултации в другите направления на здравеопазването, които в момента са на заден план. С това те се грижат хората да не излизат от домовете си, но да получат поне информация и най-належащо внимание относно своите здравни, но неспешни проблеми.
Много фризьори и маникюристи организираха работата си чрез предварителен онлайн график и посещения през час, за да могат хем да спасят бизнеса си, хем да осигурят дезинфекция преди и след всеки клиент. За тези, които не могат да дойдат, пък бяха организирани видео уроци с безплатни съвети и хитринки как да се справят със своите фризури с подръчни материали у дома.
Благодарение на все повечето свободни комуникационни канали, които различни технологични гиганти предоставят безплатно по време на криза, доста от школите за езици премахнаха физическите офлайн уроци и започнаха изцяло онлайн да работят със своите курсисти. Така направиха и фитнес инструкторите, които започнаха да предоставят програми за тренировки от дома, както и онлайн услуги, сред които виртуална тренировка в реално време и много други гъвкави решения.
С всеки ден и час примерите стават все повече и повече, което ни навежда на мисълта, че спокойно можем да обмислим как да се адаптираме и ние самите, за да бъдем полезни на себе си и на обществото. Време е да помислим каква е нашата добавена стойност или как можем да реализираме нашия капитал онлайн в момент, в който почти цялото население на България е под карантина и разчита на живот в мрежата. Не трябва да забравяме, че кризата удря офлайн, но за сметка на това дава неограничени възможности за бизнес онлайн.
Нека се възползваме от това, че макар и по-свободни в последните седмици, доста от потребителите се научиха да разчитат първо на онлайн решения, а едва след това на физическите офлайн решения. И вероятно това поведение ще се запази и през следващите месеци, а защо не и години.
Един от елементите на всеки от тези изброени примери е „онлайн пространството“. Всички изброени и неизброени бизнеси активно използват своите сайтове и профили в социалните мрежи, а тези, които си нямат сайтове, започват много бързо да ги създават. Ако и Вие все още сте от вторите, искаме да Ви помогнем заедно с нашите приятели и партньори от „СуперХостинг.БГ“.
Тъй като тази криза засяга всички нас като общество, те направиха услугите си още по-достъпни със следните предложения до:
- -70% за нова хостинг услуга.
- -65% за нов Сайт билдър план + 7 дни безплатно тестване.
- -60% за нов онлайн магазин с Shopiko + 14 дни безплатно тестване.
Сайт билдър е платформа за бързо и лесно изграждане на фирмен сайт, а Shopiko – за мигновено пренасяне на стоки и услуги онлайн чрез електронен магазин. Двете услуги са толкова лесни и удобни за работа, че изграждането на сайт е като детска игра.
Освен това можете да разчитате на екипа им от специалисти, които ще Ви помагат за всяка една стъпка от адаптирането Ви онлайн. Вярваме, че можете да се справите, и Вашият пример ще помогне на много Ваши клиенти и партньори, както и на други бизнеси, в този момент.