Успелите

FoodOBox: Мобилното приложение, което се бори с разхищението на храната

Знаехте ли, че една трета от храната в света всъщност се изхвърля? За производството на тази храна са нужни 15% от обитаемата площ в света. Земята се обезлесява, почвата се експлоатира, нарушава се биологичният баланс и се разхищава огромно количество питейна вода. И цялото похабяване на ресурси за хранителни продукти, които не се използват, докато в същото време стотици милиони хора по света гладуват.

Така изглежда разхищението на храна в света, в който живеем. Това е глобален проблем - не само екологичен, но и хуманитарен. А за справянето с него са необходими обединените усилия на креативни хора с иновативни идеи и силен предприемачески дух.

Именно такива са хората, които стоят зад новото българско мобилно приложение FoodOBox. Апликацията позволява на хранителните бизнеси в България да предложат на потребителите храна, която иначе биха изхвърлили. Клиентите пък имат възможността да спасят тази храна от разхищение като си вземат FoodOBox - кутия изненада, пълна с висококачествени продукти на достъпна цена.

До този момент приложението FoodOBox е свалено над 500 пъти. Повече от 50 кутии с продукти са спасени от изхвърляне, а в инициативата са включени над 20 хранителни бизнеса.

Джейн, Иван и Велин от екипа на FoodOBox ни разказват за идеята зад приложението и за пътя, който инициативата е изминала до този момент. С какво борбата с разхищението на храна е важна за всеки от тях, какви са ползите от FoodOBox и как можеш да допринесеш към развитието на проекта ще научиш в следващите редове.

Разкажете ни накратко за себе си и за инициативата FoodOBox. Откъде дойде идеята за нея?

Джейн: Преди около година се прибрах в България, след като започна пандемията. В чужбина завърших образованието си по икономика и бизнес, а след това записах магистратура за управление на стартъпи. Когато се върнах в България, реших да започна да развивам проекта FoodOBox, като в продължение на няколко месеца се лутах без много ясна посока. През септември се записах за участие в акселераторската програма ABLE Activator. Тя продължи 2-3 месеца и доста изчисти визията на проекта. По време на този акселератор се запознах и с Иван.

Иван: Аз също съм учил в чужбина, завършил съм "Политология" и имам най-разностранни интереси, един от които е готвенето. Когато се прибрах в България, създадох един от първите напълно мобилни фууд тръкове тук. Започнахме този интересен бизнес по един дилетантски начин - учехме се страшно много от грешки, които правехме постоянно. Една от тях беше да се презапасяваме с продукти за някои събития. Нерядко ни се случваше да изхвърляме определени количества храна. Затова реших да видя какво правят хората по света, за да адресират този проблем.

Попаднах на една интересна идея за приложение и ми се стори, че тя може да бъде атрактивна за българския пазар, а и за пазара на Балканите като цяло, тъй като всички ние изпитваме проблеми не само с разхищението на храна, но и с бедността, с невъзможността да се справиш пълноценно. Оттам започнах да се занимавам с идеята.

Велин: Аз помагам на Джейн от самото начало на проекта, когато идеята, визията и знанията й по въпроса още се развиваха. Тогава я посъветвах да предприеме няколко крачки, преди да можем да се свържем и да работим заедно - да мине през акселераторската програма, за да развие знанията си в тази посока. След това намерихме начин да работим заедно на съвсем партньорски начала, за да развием инициативата, така че да стане един голям и хубав бизнес, който да върши работа за каузата, която всички сме приели и сме тръгнали да изпълняваме.

Защо се спряхте точно на тази кауза? С какво борбата с разхищението на храна е лично значима за всеки един от вас?

Джейн: При мен идеята се роди заради това, че близо две години в Италия работех в подобен бизнес. Тогава ми се отвориха очите и видях, че този проблем е доста голям.

Също така осъзнах, че решението под формата на апликация, която намалява разхищението на храната, действа и помага на много бизнеси - от малката пекарна и кварталното магазинче до огромния хипермаркет.

По този начин си дадох сметка, че проблемът съществува навсякъде. Когато дойдох в България, започнах да разпитвам познати, за да разбера дали тук има намерено решение. Оказа се, че няма. Законодателството меко казано спъва дарението на храните, които остават в излишък, тъй като или трябва да заплатиш ДДС, ако си собственик на хранителен бизнес, или да спазваш регулации по препакетиране на храните, което изисква голям човешки и паричен ресурс. Това води до изхвърлянето на много храна у нас. При мен така се зароди идеята да се развие нещо подобно тук.

Иван: Както споменах, в работата понякога ми се налагаше да изхвърлям, тъй като продуктите, с които работи моето мобилно съоръжение, са пресни и не се замразяват. Направих един преглед на заведенията и хранителните бизнеси в България по този повод и се оказа, че цифрата е космическа.

Освен че самото изхвърляне на храна е пълна безсмислица от гледна точка на производство, процесиране и транспортиране и т.н., има и чисто емоционален фактор, от който се чувстваш изключително неприятно. Това най-много ми въздействаше, когато ми се налагаше да изхвърлям храна, така че аз съм и по-емоционално свързан с този проблем.

Велин: И при мен е така. Постепенно започнах да се интересувам от проблема с разхищението на храна покрай проекта и ми стана изключително неприятно да изхвърлям. Така се зароди една емоционална връзка, от която бях много впечатлен. В началото по-скоро ми беше интересна бизнес страната на проблема, но в момента и тримата работим по проекта със собствени средства, в свободното си време и без да си плащаме.

Мисля, че за момента инициативата е изцяло на каузална, емоционална основа и за трима ни, което мен лично много ме зарежда и е тотално различно от останалата част от работата ми.

Вие сте живели в чужбина преди. Какво ви подтикна да развиете тази идея обратно в България и какви трудности срещнахте по пътя?

Иван: В България не беше реализирана такава идея. Това за мен е предостатъчна причина да осъществим инициативата именно тук.

Джейн: Аз бих добавила, че ние не сме открили топлата вода. Такива идеи има от поне 5-6 години в по-развитите държави - например скандинавските. Това е ясно работещ бизнес модел и проблемът е глобален, не само в Западна Европа.

Може би преди години или преди няколко месеца в България не е бил точният момент за подобен тип зелени идеи, но в момента виждам, че лека-полека се заражда това движение и би трябвало да е достатъчно развит манталитетът ни, за да се възприеме подобна идея.

Как един бизнес, който има желание да се присъедини към FoodOBox, има възможността да го направи и какви са предимствата от работата с вашето приложение?

Иван: В уебсайта ни има контактна форма, през която бизнесът може да се свърже с нас. Ние не дискриминираме. Всеки хранителен бизнес, който изпитва подобен проблем, е добре дошъл. Предимствата, разбира се, са в това, че на първо място, бизнесите ще изхвърлят по-малко храна и ще могат да възстановят поне част от разходите, направени за производството и преработката на тази храна.

От друга страна, смятаме, че по-сериозен мотив представлява фактът, че присъединявайки се към нас, бизнесите изразяват отношение към проблема с разхищението на храна и показват, че правят стъпки в посока към решаването му. Това е най-важното за нас.

Храната през нашата платформа се продава на малка фракция от цената, която би била получена в нормални условия. Но както гласи една много хубава българска поговорка: „Капка по капка, вир става.“ Така че ние се стремим нашият вир да се разраства и да става все по-голям от гледна точка на спасената храна и на бизнесите, които взимат все по-активно отношение в посока зелени идеи и инициативи.

Хранителният бизнес в България в момента има доста повреден имидж вследствие от пандемията през последната година, така че смятам, че ние бихме били един добър инструмент за неговото подобряване.

Джейн: Друг позитивен аспект от това, един бизнес да се присъедини, е потокът от нови клиенти, които достигат до него през нашата апликация.

Тъй като едно от условията е да вземеш своята кутия с изненада от физическия обект, това кара клиента да открие заведението на място. Освен това самият бизнес може веднага да се регистрира през нашия уебсайт, без да е необходимо нищо допълнително.

Велин: Бизнесът не губи нищо, работейки с нас, нещо повече - той си възстановява разходите за производството на тази храна. Има само ползи за всички.

А какви са ползите от приложението за самите потребители? С какво искате да им помогнете, да ги замислите, да ги вдъхновите?

Иван: Най-голямата полза за самите потребители е в това, че храната, която си купуват, е абсолютно качествен продукт, който иначе биха си взели в съответния ресторант, но при нас цената е доста по-ниска.

Джейн: Също така клиентите могат да изберат категория – например, ако някой потребител няма време за готвене, може да закупи ястие, което е готово за консумация веднага, което спестява пари и време. Купувайки през нашата апликация, клиентите могат да откриват нови заведения, които досега не са им били известни.

Велин: Освен това е много забавно – получаваш някаква кутия и не знаеш какво има вътре. Винаги има изненада!

Забелязах, че в социалните мрежи на FoodOBox споделяте различни съвети за борба с разхищението на храна в ежедневието. Защо това е важно за вас?

Джейн: Публикациите ни в социалните мрежи са с образователна цел, тъй като, за да могат хората да разберат истинския проблем, трябва да бъдат запознати с последствията от него и с възможните начини за превенция.

Освен да се купуват кутиите ни ние бихме искали цялостно да образоваме хората с подобни лесни и практични съвети, които да приложат вкъщи. Затова искаме съдържанието в социалните ни мрежи да е възможно най-всеобхватно.

А планирате ли да засегнете и други теми и въпроси, свързани с опазването на околната среда и ресурсите – например техники за нулев отпадък?

Иван: Разхищението на храна на този етап е нашата болна и любима тема, така че в момента фокусът ни е изцяло върху този проблем. Имаме много различни идеи и насоки, в които бихме искали да работим, но най-важното за нас сега е да изчистим бизнес модела си и да се разраснем максимално бързо, за да можем да достигнем до възможно най-много хора. Смятаме, че това е изключително важно.

Откъде черпите вдъхновение и нови идеи за развитието на инициативата?

Джейн: Търсим активна обратна връзка от нашите клиенти и от бизнесите, с които сключваме партньорства. Гледаме да сме на място на фестивали като StrEAT Fest, в който участвахме миналия уикенд. Там имаме интеракция на живо и директно с крайните клиенти. Те самите ни дават идеи върху какво да работим в бъдеще, например това да се включи опция за дарение на храна, което звучи прекрасно. Със сигурност ще мислим в тази насока като следваща стъпка.

Иван: Най-силно вдъхновение наистина ни дава обратната връзка. Много се радваме, че на фестивала се срещнахме с много хора, които ни поздравиха за това, което сме започнали. Както си говорихме преди, в България тенденциите идват с немалко закъснение от поне 5-6 години.

Бихме искали да допринесем все повече и повече да се говори за кръгова икономика, за зелени инициативи, за оптимално оползотворяване на ресурсите - включително хранителните такива. Така че се радваме, че за нас вратите са широко отворени.

Предстоят ни и срещи с институции, където ще обсъдим потенциално партньорство - да помогнат както на нас, така и на производители да се включат, да продават, да предлагат и да се чува за тях. Да се знае къде са проблемите и какви са възможните решения.

Велин: Тази тема е много важна, тъй като в нашето приложение всеки хранителен продукт, който е в срок на годност, може да бъде представен. Ние не се борим само с разхищението на ресторантите и супермаркетите, а и на самите производители, които са в околностите на София, на дигитални магазини, които правят иновации и някои партиди не успяват да бъдат пласирани правилно. Тогава те могат все пак да достигнат до потребителите през нашата платформа, вместо да бъдат изхвърлени.

С какъв съвет бихте се обърнали към нашите читатели?

Иван: Аз бих посъветвал хората да мислят иновативно в посока, в която биха могли да монетаризират опитите си да намерят решение на проблеми като разхищението на храната. Смятам, че всеки би могъл да направи нещо такова.

Джейн: Ние използваме информационните си канали, за да отправим призив към хората да бъдат по-загрижени за околната среда като намалят разхищението в собствените си домове.

Постоянно предлагаме лесни и приложими практики, които всеки може да използва веднага в домакинството си, и по този начин призоваваме хората да бъдат по-отговорни към този проблем. Защото всеки от нас - с малкото, което прави - би допринесъл към тази промяна.

Тук можеш да свалиш безплатно приложението FoodOBox! А ако Джейн, Иван и Велин са те вдъхновили и искаш да се присъединиш към екипа им, можеш да се свържеш с тях на имейл: careers@foodobox.com

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Катерина Василева

Седемнайсетгодишна и побъркана - по Бредбъри, шестнайсетгодишна, непохватна и срамежлива - по Смитс. Обича красива музика, пощенски картички и истории, които те променят. Мрази праз и несправедливости. Става част от Uspelite.bg благодарение на програма "Европейски копрус на солидарността".

Оставете коментар

0 коментара