Александър и Венелин от "Купи от баба": Социалният елемент при нас е черешката на тортата
Днес ще ви представим едно интересно бизнес начинание със социална цел, което стартира преди Коледа – „Купи от баба“. Това е онлайн платформа, в която могат да се закупят качествени ръчно изплетени терлици от възрастни жени от цяла България. Целта е, като се създаде един качествен продукт, да се ангажират и подкрепят възрастните хора в страната, като им се даде възможности за допълнителни доходи. Имаме удоволствието да кажем, че едно от лицата зад проекта е и основател на „Успелите” – Венелин Добрев, който стартира своето ново начинание заедно с Александър Иванов.
Разкажете ни малко повече за тази интересна бизнес идея?
Венелин: Работата по „Купи от баба” започна преди повече от година, като в началото в проекта бяха замесени други главни герои, на които тук е мястото да благодаря – на Елеонора, Иван, Георги, Христиан, Елица, Василена, Иво, Невена и на целия екип на Create X, начело с Александър Иванов. Без всички тях този проект нямаше да види бял свят и щеше да остане само една хубава идея в главата ми.
„Купи от баба” се роди от носталгията ни по дните от зимните ваканции, които прекарвахме на село и знаехме, че там ни очаква топлата печка, домашните гозби и обичта на баба и дядо. Със сигурност всеки един пази поне един чифт стари терлици или шушони, които са изплетени от баба му и все още носи с удоволствие.
Макар вече тези уютни зимни ваканции да са само един прекрасен спомен, решихме да пренесем любимото усещане и в града и да му сложим днешна дата. Така започна всичко. Побрахме моделите терлици, намерихме български производител на прежда, организирахме няколко прекрасни възрастни дами да плетат и облякохме всичко в един чуден сайт и концепция за реклама. И магията се случи.
Инициативата е прекрасна, но защо започнахте точно преди Коледа?
Александър: Обикновено се подготвяме за коледните празници месеци преди това, а те сякаш отлитат за часове и остава да ни топли споменът от вече изминалите празници, докато не дойдат отново. За съжаление, ние виждаме, че те са комерсиализирани и повечето хора трудно успяват да зарадват близките си с подарък, който хем да е по джоба, хем да носи сантимент, хем да е полезен, а не непотребен, хем да остане и спомен. Аз и моето поколение, децата от 90-те години, още помним една по-различна перспектива за смисъла, който тези празници носят.
Аз помня Коледа като един приказен момент, в който моето семейство се събираше накуп, винаги сплотено сядахме край масата и си приказвахме с часове. Когато с моето семейство се събирахме на Коледа в тесен семеен кръг с баба и дядо в техния дом, баба винаги ни посрещаше с нови терлички, изплетени от нея с любов – вълнени и шарени, за да ни топлят в зимните дни. Беше задължителен ритуал да ги носим и ние приемахме това „задължение” с удоволствие. И дори днес, след толкова години, когато обуя останалите от баба плетени чорапи, се сещам за тези моменти – за любовта, затворена завинаги между бримките на 5 куки. Именно това усещане искахме да пресъздадем с пускането на терлиците точно преди коледните празници.
А според вас получи ли се желаният ефект?
Венелин: Смея да кажа, че да. Именно това усещане, за което говори Александър, се опитахме да пресъздадем с пускането на терлиците от „Купи от баба” точно преди коледните празници. Искахме да дадем възможност на хората да имат повод да подарят нещо, което да донесе емоция. И се получи.
Един бизнес проект със социална мисъл успя да изпълни своята мисия – да даде на хората топлина. Това бяха нашите терлици, плетени от възрастни жени от цяла България, които ангажираме с цел да им предоставим възможност за допълнителен доход. Тези жени създават терлици с прежда от български производител. Терлици, чиято идея за производство и продажба се роди от носталгията ни по дните от зимните ваканции, които прекарвахме на село. В дните, през които ни очакваха топлата печка, домашните гозби и благата усмивка на баба.
Получихме страхотни отзиви от своите клиенти - така видяхме, че сме успели да постигнем целта си.
Кое беше най-трудното в целия процес?
Александър: Може би да представим нещата така, че да не провокираме съжалението на хората към тези жени. За нас е важно да се разбере, че това са жени, които обичат да плетат и правят това с удоволствие и много любов. Мисля, че успяхме да постигнем основната си цел – да направим качествените български плетива достъпни за всеки и така да поставим основите на един социален бизнес модел, който да можем да развиваме, а така да по-полезни на възрастните хора в България. Бих казал, че социалният елемент при нас е черешката на тортата.
Какво предстои оттук нататък?
Венелин: Няма да се ограничаваме само до терлици. Започваме от малкото към голямото и със сигурност няма да си останем само в рамките на България. Ще разширим продуктовата си гама и се надявам да успеем да дадем възможност и на други възрастни хора да могат да предлагат свои неща в нашата платформа след време. Вярвам, че ще успеем да създадем едно уникално място в интернет пространството, в което хората да намират красиви ръчно изработени продукти, които, като бъдат закупени, да допринасят за това възрастните хора у нас да имат по-високи доходи и по-добър живот.
Зимата продължава, а терлиците остават мил и далеч нескъп подарък, с който можете да зарадвате вашите близки и приятели (или себе си) и да знаете, че сте допринесли за това една възрастна жена да получи допълнителен доход.