Анджела Иванова: Искам да създам една малка революция в печатарската индустрия
Анджела Иванова се занимава с фотография от много години. Придържа се към добротата. Участва в множество инициативи като доброволец. Заобикаля се със стойностни хора и това я поддържа мотивирана да продължава да търси и да дава. Обича храната за душата и сърцето и няма търпение за бъдещето.
Анджела работи във PhotoSynthesis от близо 5 години. Минала е през касата, техниката, та за да стигне до принт центъра им. Там вижда, че голяма част от детските книжки са ламинирани, а това е никак безвредно – от една страна за децата, а от друга за околната среда и природата. Така заедно с приятелката ѝ им идва идеята за екосъобразния и иновативен проект – LAM’ON. Проект, който независимо, че е бил само да салфетка, ги отвежда на големия финал на ClimateLaunchpad 2017 в Кипър. След това са включени и в Клас 2017 на Forbes България за социални предприемачи.
Повече за този иновативен биоразградим продукт ще ни разкаже в следното интервю.
Какво точно е LAM’ON и през какви препятствия минахте, за да го създадете?
В основата на LAM’ON сме Гергана Станчева и аз и желанието ни всеки елемент от работния процес да отговаря на личните ни ценности и етика. И двете сме с професии свързани с печатарската индустрия и именно в нея искаме да създадем една малка революция.
LAM’ON е биоразградимо фолио за ламиниране на хартия, подходящо дори за компостиране. Таргетираме най-вече рекламни материали, които са известни с краткия си живот, а същевременно са огромен дял от печатната медия и се превръщат в сериозно количество отпадък.
Препятствията бяха най-вече в това да изградим правилния екип.
LAM’ON започна с доц. д-р Даринка Христова от БАН. Тя бе първият човек, който повярва в нас. В последствие ни насочи към проф. Филип Ублеков, с когото вече официално сме партньори в разработването на идеалния продукт.
Може ли идея за един проект да даде решението на друг проблем?
Разбира се. Важно е да отбележим, че производството и нанасянето на ламината е също толкова безвредно и за хората, колкото и за природата.
Много от нас познаваме онази миризма в печатниците, но замисляме ли се за причината?
Нанасянето на ламината става чрез нагряване. А затоплената пластмаса освобождава много токсични химически изпарения и носи сериозни здравословни рискове за работещите в помещението. LAM’ON елиминира този проблем. В лепилния слой няма токсички вещества. Той е също толкова екосъобразен, колкото и биополимерът, от когото е изградено самото фолио.
Изумително е колко може да се развие една малка идея. Преди година и половина бях клиент в търсене на продукт, а сега съм на крачка от пускането му на пазара.
Защо точно в Германия ви е основния пазар? Кога и в България?
Германия е основоположник на голяма част от тенденциите в Европа. Има установени правила и социално-отговорно мислене за това колко е важно отпадъците ни и отпечатъка, които оставяме да бъдат минимализирани.
Германия е и сред водещите страни в печатна индустрия на континента. Това не значи, че ще пренебрегнем българския пазар, просто няма да започнем от него.
Според теб, мишката ще изяде ли книжката? Защо?
…или книжката се превърна в мишка?
В днешния свят е добре да сме гъвкави и да приемаме различни форми при нужда. Оптимално е да се научим да се възползваме от възможностите, които ни се предоставят, вместо да се плашим от тях.
Защо е важно да се обграждаме с правилните хора? И къде да ги открием?
Имам удоволствието да съм част от екипа на PhotoSynthesis и с тях научих колко важни са чистите взаимоотношения. Така събрах смелостта да се впусна в сериозни бизнес планове с приятел, противно на максимата Рокфелер. Като приятели с Гергана делим една визия за ,,лидерство” и това смятам помага изключително за работната ни симбиозата. Да не говорим за абсолютното доверие помежду ни.
Вярвам в ефективността на бизнес партньорствата между приятели, така че може и да е достатъчно само да се огледа човек.
Но трябва да си готов и да стреляш на посоки. Ако много се чудите откъде да започнете, препоръчвам PhotoSynthesis, Move.bg, Generator, Клийнтех България и всяка лекция, семинар или стартъп програма.
Какво те вдъхновява и мотивира?
Най-вече хората.
Преди година дадохме официален старт на проекта LAM’ON с участие в ClimateLaunchpad 2017. Спечелихме второ място на националните финали в България и се запътихме към големия финал в Кипър.
Предвид ранния етап на развитие на LAM’ON не се класирахме напред, но всичките нови знания и обратна връзка бяха повече от добра причина за нас да продължим смело напред.
През късната есен на 2017 бяхме включени в Клас 2017 на Forbes България за социални предприемачи и тогава си дадох сметка, че нещата и в България се развиват и професионалистите, с които искаме да работим или на чийто успехи просто се радваме и възхищаваме, са толкова много.
Количеството дейни, целеустремени и достойни хора, с които сме се запознали от началото на това ни пътешествие, е изключително обнадеждаващо.
Също развиваш проект за храна. Разкажи ни повече за него. С какво е различен от останалите?
,,Пoста” е най-прясната ми страст. Двете с Галя Тушинова прегърнахме идеята на Христо Стоянов (отново близък приятел), чиято цел е да наблегнем на традиционната българска кухня, здравословната храна и навици, но с внимание върху културата на хранене. Възползваме се максимално от благоприятните условия на географските ни ширини и храната, която използваме е сезонна и локална.
,,Поста” се развива на няколко етапа. Кетъринг удоволствията са единият прочит, насочен най-вече към събития свързани с обмен на знания и колективната интелектуална сила. Подбрана по правилен начин, храната оказва несъмнено благотворно влияние върху мозъка и мисловната дейност.
Напредваме и към физическа локация, която ще е силно ориентирана към домашната, достъпна, ,,искаш да си оближеш пръстите” храна.
Българската кухня предлага такова разнообразие от съставки, че няма как да се усети недостиг или непълноценност при храненето.
Какво ще кажеш на останалите хора, които имат идея за иновативен проект, но поради една или друга причина се страхуват да започнат осъществяването му?
Важно е да се заобикаляме с хора, които ни вдъхновяват. Една от причините да повярвам в себе си е именно обкръжението ми. Подкрепата и доброто менторство са ключови в бизнес израстването. А и отвъд бизнес аспекта.
Посещаването на семинари и лекции са също толкова важни, колкото и това да се предизвикаш да останеш след това за нетуъркинга. Като цяло излизането от комфортната зона е един прекрасен начин да елиминираш страха и атакуваш целта.