Ангел Петров: Вечно чакаме „някой да ни оправи“, а не осъзнаваме, че всичко е в наши ръце
Ангел Петров е първият български мениджър на холандската компания Virtual Affairs. Този успех постига постепенно, изкачвайки се по стълбичката на успеха като младши програмист. След това бива назначен като технически ръководител; тийм лидер и ръководител на повече от половината персонал в офиса на София, за който отговаря.
Свободното си време Ангел обича да прекарва пред екрана, тъй като обожава киното и сериалите. Спортува редовно, като един от любимите му спортове е футболът. Обича да пътува със семейството си най-вече с автомобил, тъй като има страх от летене, въпреки че минимум 10 пъти годишно лети - "не ме питайте как се справям!"
Не обича да чете, но се налага да го прави - чете големи обеми техническа и образователна литература, статии, и др. През малкото останало време гледа да се отдава на рисуване и писане на поезия.
Първо бихте ли ни разказали повече за самата компания Virtual Affairs за тези, които не са запознати?
Virtual Affairs е холандска компания с 20-годишен опит в разработката на софтуер. Имаме офис в София от 17 години, в който сме концентрирали основно разработката и тестването на мобилен и уеб софтуер за нашите клиенти от Западна Европа. Фокусът на компанията е във финансовия сектор, като клиентите ни са основно банки, застрахователни и инвестиционни компании. Това не значи, че работата е скучна, защото ние сме най-активни в потребителския интерфейс, като оставяме ядрото (core banking) на софтуера на други партньорски компании. На нас се пада интересната част, това, което клиентът вижда и ползва.
Вие сте първият български мениджър в компанията, как постигнахте този успех?
Когато започнах във фирмата преди повече от 8 години, структурата на управление и процесите на работа бяха доста различни. Бяхме около 30 души в малки екипи от около 5 специалиста, оглавявани от тийм лидери, и тези екипи обикновено покриваха един проект или един клиент. В момента сме 55 души в България, разпределени в 3 по-големи екипа с тийм лидери. Проектните ни екипи се съставят динамично, като събираме хора от различни екипи, чийто качества най-добре пасват на съответния проект. Мисля, че благодарение на този растеж и промяна на формата, аз успях да използвам възможностите си правилно и да се развия максимално добре.
Със започването на един огромен проект ми бе предложено да поема екипа като технически ръководител. Проектът отне около 2 години. Шест месеца след като го доставихме и бяхме преминали в режим на разработка на нови модули, тогавашния мениджър на проекта от Холандия получи нова роля в компанията (всъщност мениджър на София), и бях поканен да поема ролята на мениджър на проекта. Това също беше за първи път в историята на фирмата. Можете да си представите холандска фирма, с огромен холандски клиент, и български мениджър проекти, който дори не знае езика.
В края на 2016 тогавашният мениджър Диркян фон Вайе, реши да опита нова възможност в друга компания в Холандия, и постът тук се оваканти. Мениджмънт екипа ми сподели, че разглеждат възможността да назначат мен за ръководител на София. Оттам нататък всичко е поредица от правилни решения, и усвояване на възможности по най-добрия начин.
Как смятате да ръководите компанията - имате ли ясни цели, които искате да постигнете?
Да, имам ясна стратегия, както и конкретни цели, които искам да постигна в тази роля. Преди да започна бяхме точно 50 души, като последните 4-5 години, тази бройка беше относително постоянна. За тази година имаме амбицията за умерен, органичен растеж, със задържане на нивото до 60 души в края на годината. Това може би звучи лесно за постигане, просто наемаме 10 души, но реално растежът е доста опасно нещо за всяка компания, и ако няма ясен план и идея как да се достигне по правилен начин, и как да се задържи, той може да бъде дори пагубен.
Към момента вървим добре според плана, имаме 55 души, и като цяло колегите ни не искат да напускат фирмата, което значи, че се справяме добре. На фона на този растеж ще трябва да променим и подобрим процесите ни на работа, за да можем да поддържаме по-голямата тежест. Водим редица вътрешни инициативи за подобряване на компетенциите, повишавaне още повече качеството, кариерно развитие, и поддържане на фирмения дух. Организираме редовни тийм билдинги, ходим по събития, имаме вътрешни творчески програми, издаваме вътрешно списание, имаме стая за игри, и т.н.
След 3 години се надявам компанията да достигнала поне 100 души в България, и да имаме поне един клиент на българския пазар. Иска ми се освен това да бъдем доста по-популярни в IT сферата в България, и да сме водещи в определени технически компетенции.
Според Вас какви качества трябва да има човек, за да бъде успешен?
Иска ми се да ви кажа, че всичко е плод само на много усилена работа и постоянство, но това не е изцяло вярно. Разбира се, че трябва да работиш здраво, и да си винаги на ниво, но ако не успееш да вземеш правилните решения в точния момент, няма как да постигнеш голям успех. Виждал съм доста страхотни специалисти и професионалисти, които не могат да достигнат до пълния си потенциал, защото не взимат правилните решения. Ако трябва да конкретизирам качествата, то това биха били: гъвкавост, и постоянство.
Човек трябва да може да се нагажда спрямо средата, в която се намира към момента, като винаги държи крайната си цел на хоризонта. Ако не можеш да се нагодиш към средата, то тогава трябва да си способен да я промениш, за да се чувстваш добре в нея. Обожавам киното и сериалите, и винаги споменавам един цитат от филм: „Прави компромиси, когато можеш. Когато не можеш – недей!“.
Какво е нивото за развитие тук в България?
В нашата сфера не е толкова важно къде се намираш, и това не играе толкова голяма роля за развитието на хората. Да, факт е, че е по-трудно за нас от Източна Европа спрямо хората на запад, но просто сферата е такава, че качествата на хората са доста по-видими на международно ниво, и всичко се развива много бързо.
Според мен у нас животът се подобрява. Има все повече положителни неща, и те са видими с просто око. Винаги ми е неприятно, когато се сблъсквам с типичния нашенски манталитет на пораженчество и постоянно недоволство. Вечно чакаме „някой да ни оправи“, а не осъзнаваме, че всичко е в наши ръце.
Аз идвам от много малък град, много далеч от София, от средностатистическо, непревилигировано семейство. Никой не ми е дал нищо в ръцете, освен разбира се родителите, които са ми осигурили образованието и на които съм много благодарен. Ако не заспиваш гладен, имаш покрив над главата, не си болен и имаш достъп до обучение, значи имаш всичко нужно, за да успееш в живота.
Какво е най-важното в един екип, за да работи добре и да постига успехи?
Най-важното е да бъде наистина екип. Можеш да събереш група от хора заедно и да им възложиш задача, но това не ги прави екип. За да е успешен един екип, трябва задължително да мине определено време, за да може фазите на развитие да минат по естествения си път и да се достигне до фазата на висока производителност.
Чисто от гледна точка на качествата на хората: Важно е хората в екипа да имат различни специалности, всеки да има нещо, в което е най-добър. Но и всички трябва да имат поне базова идея за специалностите на другите. Така всеки е лидер в нещо, но и всеки е способен да помогне на останалите. Добре е и екипите да не се съставят само от много опитни, или само от неопитни хора, трябва да има микс от двете, за да могат неопитните да растат, а опитните да се чувстват удовлетворени.
Не на последно място е важно един екип да има достатъчна автономност и кредит на доверие. Ако микро-менажирате хората, те няма да бъдат отговорни, и ще създадете култура на изпълнители. Добрите екипи на практика се управляват сами и ролята на лидера е просто да премахва пречки и да им помага, когато се сблъскат с по-трудно препятствие.
По този повод искам да отбележа, че много голяма част от моето развитие се дължи най-вече на добрата работа на екипите, в които съм работил, или които съм водил.
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.