Аномалията Христомир Витанов - Мъро
Ако ще е тренд от Инстаграм, ще е от Мъро, ако ще е различна рекламна кампания, ще е от Anomaly, ако и децата ви го познават, е защото го има и в Tik-tok. Хората го определят като гуру на рекламата, но на него не му допада това определение, затова описва себе си с Аномалия (отклонение от нормата).
Христомир Витанов е завършил политология, но намира своето прозвище в изследване на потрбителското поведение в социалните мрежи и създаване на реклами, които хващат погледите и ги задържат!
Разкажи накратко за себе си за хората, които не са се сблъсквали с работата и творчеството ти?
Казвам се Христомир, но в много ранен етап от живота си разбрах, че не ме кефи да ми казват Ицо, и си лепнах във Facebook Христомир Витанов - Мъро. Самобрандирах се.
По професия съм рекламист и предприемач. Имам 7 години опит в множество ниши на рекламата и през 2018-а година, заедно с Генчо Керезов създадохме агенция за дигитална комуникация Anomaly.bg и за по-малко от година изградихме партньорства с технологични компании, автомобилни брандове, успешни стартъпи и добре познати класически бизнеси. Бил съм двукратен лектор на TedX и съм лауреат в конкурса за млад мениджър на фондация Еврика за 2019-а година.
Кой беше ключовият момент, в който осъзна, че рекламата е твоето нещо?
Винаги съм бил от учениците, които сядат на задните чинове и правят смешки на цялата зала, но влизайки в първата лекция от магистратурата си по “Рекламен мениджмънт и визуален брандинг”, някаква сила ме дръпна и седнах на първия ред. Осъзнавайки резкия контраст в заинтересоваността ми, попаднах и в ключовия момент, за който се пита във въпроса.
Как се роди идеята за Anomaly?
От нужда. След напускането ми от позицията маркетинг мениджър на един от най-успешните стартъпи MClimate се втурнах в маркетинг фрийленсърство и по-точно развиване на Instagram профили на различни бързооборотни бизнеси. Бързо се стигна и до нуждата от имане на реален бизнес и администрация, тогава поканих съдружника си Генчо Керезов и след думите “правим го”, за 15 минути кръстихме компанията.
Най-важният урок, който научи за 2 години от създаването на Anomaly?
Работейки в сферата на услугите, бързо осъзнах, че най-важното нещо са отношенията с хората. Бизнес се прави с хора. Професионализмът е в отношението.
Сподели, че губиш интерес, когато oвладееш дадена сфера. Какво прави рекламата нещото, което не ти омръзва?
Да, това се нарича проклятието на Да Винчи. Всяко бизнес приключение, което съм подемал преди Anomaly.bg, e имало една и съща съдба - да сработи и да приключи. В рекламата всеки ден се състезаваме да сме по-различни от вчера. Това не може да ми омръзне.
Опиши се с една дума (Аномалия е забранена, да те видим)?
Огледало.
Откъде черпиш мотивация за аномалиите?
Считам себе си за рекламен артист, но заменям нуждата от муза с нужда за откривателство и осъществяване на новости в рекламната сфера.
Ако не се занимаваше с реклама, в коя друга сфера се виждаш?
В която и сфера да си, от рекламата няма как да избягаш. Дори да гледах домати, пак щях да имам брандирана ферма и комуникация с потребителите там, където са очите им.
Ключът за ефективна реклама е?
Формулата “Неочаквано, но общоприето”.
Любимото нещо в Инстаграм като платформа и нещото, което най-много те дразни в Инстаграм?
Харесвам социалността на мрежата. Възможностите за осъществяване и поддържане на отношения намирам за ценни. Нещата, които ме дразнят, не ги гледам.
Да имаш собствен бизнес е...?
Да поставяш другите алтернативи на full time заетост като свой worst case scenario. Тогава се усеща тежестта на думата собствен.
Как би посъветвал хората да открият своето призвание?
Откриването на призвание се състои в осъзнаване на личните интереси и задълбоченото ровене в тях.
Няма да се измъкнеш от този въпрос: За какво мечтаеш?
Основната ми мечта винаги е била да давам заплати. Първите три букви от думата мечта са един метафоричен символ на процеса за постигането ѝ. Мечтите са макро, за тях мисля рядко, фокусирам се в микро, за да ги постигна.
Нещо от работата ти, с което се гордееш, за финал?
Рекламната ми кариера започна в една агенция, която обслужваше собствените си маркетингови нужди, тоест имаше няколко продукта и рекламираше само тях. Там развих умения за създаване и оптимизиране на performance маркетинг кампании в голям обем. В последните години тотално се преорентирах към брандинг и поизоставих ppc моделите за директни продажби, но в началото на тази година трябваше да ги стартираме наново, за да покрием маркетинг нуждите на клиентите си и да увеличим техните приходи в кризисна обстановка.
След успеха на една от големите ни кампании #organichealthclub в България, клиентът ни Смарт Органик реши да ни повери и развитието на онлайн магазина си на чужди пазари. Винаги съм знаел, че ще създадем и performance marketing агенция, a сега вече имаше и належаща нужда. Така се роди и GEROI - агенция, която е фокусирана в докарването на голяма възвръщаемост на големи инвестиции чрез директни онлайн продажби.