Успелите

Бъдещето на подбора с Марияна Боянова – където човешката психология среща новите технологии

Днес ви срещаме с talaint – стратегически партньор на редица работодатели в подбора на висококвалифицирани кадри, съчетаващ традиционни методи с модерен подход при намирането на правилните таланти за нуждите на своите клиенти. С добре установени позиции на пазара и екип с успешно финализирани проекти през последните 7 години, днес агенцията може да се похвали с широк спектър от клиенти: от навлизащи компании до добре позиционирани на пазара корпоративни структури. Идеологията на компанията и основата на новия бранд се крепи на три основни стълба – вяра в образованието, познаване на човешката психология и прилагане на най-актуалните технологии в рекрутмънта. 

Повече ще ни разкаже Марияна Боянова – основател и мениджър на агенция за подбор Talaint.

Защо решихте да създавате бизнес в България?

Когато се върнах в България през 2010 година, нямах представа, че ще създавам бизнес в страната. Бях прясно завършила магистратура „Бизнес науки“ в Университета в Амстердам – Холандия, и категорично не исках да се връщам в България. Но обстоятелствата го наложиха. България реши да създавам бизнес тук, за което сега съм ѝ благодарна. Заради изцяло практическите (политическите) демографски причини, за да се върна в нея през 2010, когато все още не можехме да работим без трудови визи в Западна Европа. Заради личното ми желание да бъда чута и да направя нещата по моя начин, който аз виждам за правилен и който съм виждала като достатъчно критичен страничен наблюдател. Заради възможността да задам нови стандарти в страна, в която все още има много какво да внедриш и покажеш. Заради желанието да допринеса за един позитивен бизнес климат с успешни организации и добре работещи екипи. Но аз не знаех за всичко това, когато се върнах, или години по-късно, когато започвах своя бизнес. Надали и някой предприемач може да очертае в такава конкретика отговорите си на въпроса „Защо?“. Те изникват по време на целия предприемачески път и са неизчерпаеми – и отговорите, и въпросите. 

Каква е рецептата, когато нещата не вървят по план?

Принципите, по които се водя в работата си, са винаги едни и същи – затова са принципи. В единия случай, ако нещата не вървят по план и ако не мога да променя обстоятелствата, променям погледа си върху ситуацията. В другия, ако анализирам и видя, че мога да влияя на елементите в създалия се проблем по някакъв начин, започвам да го оглеждам от всички страни и да сменям подхода например или участниците в него и т.н. На принципа на иновациите – анализираш всички качества на продукта или услугата и ги модифицираш част по част. При всички варианти обаче се водя от едно и също правило, което никога не ме е подвеждало, защото не търся успеха като самоцел – интересен ми е пътят към него. А то е: „Прави каквото трябва, а да става каквото ще“. 

Кои са трите най-важни ценности за вас?

Дисциплина, прозрачност и ентусиазъм. Знам, че не преоткривам колелото, но аз „живея“ тези ценности както в професионалния, така и в личния си живот. От 7 години имам собствен бизнес. Въпреки убежденията на много хора, че това означава, че можеш да прекараш деня си в леглото, четейки любима книга, за добро или лошо, ще кажа, че това не ми се е случвало никога в работно време.

Отговорността да работиш за себе си е висока, още по-висока е, когато имаш екип.  Не мога да си позволя да търся оправдания защо днес не ми се прави нещо. Ставам, изпращам детето на училище и в 07:45 съм вече в работен режим пред лаптопа. И всъщност нямам търпение да започна работа и да видя какво ново ще ме очаква през деня, да задвижа колелото. Тук вече опираме до страстта в това, което правиш. Тя не ме е пускала вече 14 години в ролята ми на консултант по подбор и мениджър. 

А относно прозрачността, винаги съм вярвала, че нея трябва да я има навсякъде, особено в човешките отношения. Обичам автентични и искрени хора, за каквато смятам и себе си. Не мога да лъжа, защото не мога да помня, а и не виждам смисъл и от помненето, и от подвеждането. Никой не печели от лъжите в края на деня. 

Да си предприемач, дарба ли е, или проклятие?

Да си предприемач, е като да си на въжен мост между двете. Той се клати постоянно, а ти се опитваш да балансираш на всяка крачка. И това няма нищо общо с това дали си успешен предприемач, или не. Не зависи от това дали компанията ти е на печалба, или не тази година. А зависи изцяло от вътрешния ти свят. За мен бизнесът ми е и двете.

Не вярвам, че дарба е правилната дума, защото никой не ми го е подарил. Бих задала въпроса по-скоро щастие или проклятие е. Не е и късмет – не вярвам в него. Когато си на този мост, имаш постоянни приливи на адреналин, които те карат да продължаваш, но не можеш просто да седнеш на него и да се полюбуваш на гледката, която се е открила пред теб отвисоко. Защото постоянно трябва да се движиш. И тук идва проклятието. 

Как вашият избор променя средата?

Подборът на кадри е една изключително спорна бизнес ниша, която е атрактивна и доходоносна, особено в очите на младите и неопитни кадри, търсещи бърз резултат и професионални постижения. Бързият успех обаче ние знаем, че изгражда само его, но не и трайни резултати. 

С раждането на новия ни бранд Talaint аз целя последното – създаването на агенция за подбор на висококвалифициран персонал с висок стандарт на работа, който се поддържа във всеки един момент, от всеки един член на екипа ни и във всеки един проект, с който се захванем. И това постигаме чрез конкретни инструменти, които осигуряват качеството за такава висока цел. В екипа ни залагаме на човешките отношения – неслучайно под името в логото ни стои с малки букви слоганът by human recruiters.

Психологията е не само в дипломите на консултантите ни, но и част от процесите по подбор под формата на психометрично тестване например. Но за да имаме време да градим качествени човешки отношения, вярваме в и прилагаме използването на новите технологии в подбора. От години за нас е стандарт да следим процесите по кандидатстване в специализирани системи за това, но сме още по-щастливи от активното навлизане на AI в рекрутмънта и към днешна дата постоянно тестваме нови инструменти, базирани на генеративния изкуствен интелект. 

В началото всеки има нужда от помощ. Кога е моментът един предприемач да започне да помага на другите?

Когато усети, че е готов. Аз го формализирах и усетих с увереност малко преди да създам новия бранд Talaint. Включих се в специализирани обучителни програми в ролята на ментор например. За мен е трудно да си сложа сама такъв етикет. На практика обаче от повече от 10 години помагам на колегите, които управлявам, да се реализират като успешни консултанти по подбор.

Когато един предприемач влезе в ролята на ментор, той осъзнава, че това е процес, в който се учат и двете страни. Особено когато е структурирана форма на „обучение“. Затова не мога да не споделя, че съм много благодарна на хората, на които аз съм помагала – това ме научи на много. Надявам се, че и аз на тях.

Колело или кола?

В Холандия не слизах от колелото независимо дали отивам в университета, на работа, или на парти. Когато се върнах в България, осъзнах бързо, че нямаме инфраструктурата за подобен тип придвижване, и започнах да карам кола. След 10 години активно шофиране и още толкова почти активно ръководене на бизнес осъзнах, че как изминаваш пътя си, е много важно. И че трябва да има не само нерви и клаксони по него, а и кеф, малко вятър в косите, свобода. Затова днес, когато и където и да тръгвам със семейството ми, на стойката на колата носим три велосипеда. Тоест нямам еднозначен отговор на този въпрос – зависи от ситуацията и обстоятелствата около нея.

СуперВъпрос: Как вашият уебсайт помага за развиване на дейността ви?

Сайтът беше една от практическите причини да създам нов собствен бранд, колкото и семпло да звучи това. Бидейки собственик на франчайз преди Talaint, аз нямах влияние над сайта. Чувам и днес много твърдения, че вече никой не гледа уебсайта, маркетингът от уста на уста е най-важен. Да, последното е така, но все още мисля, че уебсайтът е инструментът, който комуникира отлично идеята на компанията. Нашият сайт е нашата презентация пред клиента работодател и кандидата за работа. Той е интегриран с вътрешния ни CRM и системата за проследяване на кандидатурите, за да може оптимално и своевременно ние да получаваме и обработваме информацията, да даваме конкретна и своевременна обратна връзка на всички страни. Със сигурност е неизменна част от цялата технологична палитра от инструменти, които използваме в работата си.


 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Десислава Иванова

Като порасне Деси иска да стане светла вълшебница и вярва, че ако отвори достатъчно гардероби, ще намери Нарния. Обича: книги, сладкиши, небивалици и птици. Обожава: Игинатора. Не обича: четни числа (освен 8). Мрази рукола! Пристрастена е към фъстъчено масло.

Оставете коментар

1 коментар

  1. Daniela Gotseva
    2024-10-15 21:04:42 Reply

    Заинтригувахте ме!Нямам представа ,че съществува фирма с подобна дейност.