Бъзонада: Нужно е време и много усилия, за да осъществим идеите си
Зад марката „Бъзонада“ стоят трима приятели - Александър, Илиян и Димитър. Млади момчета, които един ден преоткриват вкуса на детството в лицето на домашно приготвения сироп от бъз. Така се ражда и идеята зад името на техния бранд. С много усилия, труд, позитивизъм, поставени цели и мечти, тези трима приятели завладяват небцето на много хора и постепенно създават един успешно развиващ се бизнес в България.
Кои са Бъзонада?
Зад изграждането на Бъзонада стоят много лица. Основните сме трима приятели, израснали заедно по софийските улици – Александър (26 г.), Илиян (27 г.) и Димитър (22 г.). Александър е дипломиран юрист и адвокат по професия, Илиян завършва висше образование „Международни икономически отношения“, а Димитър е все още студент, специалност „Финанси“. Познаваме се от дълги години, винаги сме имали общи интереси и с времето изградихме силно доверие помежду ни. Имаме сходни виждания и интереси, но разбира се, имаме и разминавания – през годините всеки се изгради като личност и това допринесе за различни гледни точки, което, вместо да ни разединява, спомага да погледнем дадени обстоятелства от всичките им страни. Намираме това за много полезно и градивно при взимането на решения.
Прекарваме голяма част от ежедневието си заедно и така някак естествено се роди идеята да стартираме нещо общо. Разбира се, това не е първото ни начинание - предприемали сме и други предизвикателства преди, но това беше проектът, в който решихме да вложим всичките си усилия и да преминем на следващото ниво – да изградим свой собствен бизнес. Вярваме, че България е подходящо място за това и решихме да опитаме – нямаше как да знаем, без да сме опитали.
Как възникна идеята да създадете такъв тип бизнес?
Историята зад Бъзонада накратко е следната: преди две години Александър получи бутилка сироп от бъз, направен лично от дядо му по негова стара рецепта за сироп от бъз с билки. Тогава, както доста хора от нашето поколение, не проявихме голям интерес към такъв тип „напитки от село“ (казано с всички най-добри чувства, разбира се). Дълго стоеше някак „пренебрегван“ в кухненския шкаф, докато един ден не решихме да опитаме – ей така от любопитство. Както казват, останалото е история. Отворихме корковата тапа, разтворихме сиропа с вода, отпихме и останахме без думи – беше уникален.
Оттам решихме, че нямаме време за губене и трябва възможно най-скоро да споделим този вкус и с други. Взехме рецептата, обрахме всичкия бъз, който видяхме, и започнахме мигновено производство в домашни условия. Раздадохме на всички близки и приятели, а за наше най-голямо удоволствие и може би малко учудване – те имаха същата реакция като нас.
Започнахме да правим по-големи количества и решихме да го предложим на малко по-голяма аудитория - във фейсбук групи. Тук използваме момента да благодарим на хората от нашия квартал - Люлин (колкото и смешно да звучи), защото ни подкрепиха супер много и те бяха реално първите ни клиенти. Започнаха да поръчват все повече и повече, взимаха за съседи и приятели, дори някои го изпращаха в чужбина на роднини. Дадоха ни супер голям кредит на доверие и благодарение на тях валидирахме нашите продукти. Разбрахме, че даваме на хората нещо, което те харесват и от което, макар и неосъзнато, имат нужда, а именно връщането на детския спомен за вкусния сироп от бъз.
Лесно ли се развива такъв бизнес в България? Срещате ли трудности?
В никакъв случай не бихме казали, че е лесно, но и не искаме да казваме, че е трудно, а още по-малко – невъзможно. Както във всеки стартиращ бизнес, така и ние срещаме трудности по пътя. Не са малко, но осъзнаваме, че това е част от пътя и сме готови за тях. Опитваме да ги решаваме с конкретни мерки и действия, като винаги обсъждаме всичко и решаваме заедно – демократичният принцип е водещ в съвместната ни работа. За щастие, във всяка трудност и перипетия, с които сме се сблъсквали, се намират хора, които ни помагат и ни подкрепят да продължим напред. На всички замесени - благодарим ви безкрайно!
Трудности срещаме най-вече в намиране на финансиране на проекта и отделните му направления. Имаме много идеи за надграждането на нашия бранд и изобщо за развиването на сектора на безалкохолните напитки в България, но за момента разполагаме с ограничен бюджет. За жалост, е силно ограничен достъпът на малките предприятия до публични или частни средства, а дори и да има някакъв, то условията са доста завишени.
Вашите рецепти съчетават традиционни вкусове с авторство от вас. Как избирате тези вкусове?
Характерното при нас е, че всички рецепти са на основата на цвят от бъз или т.нар. бял бъз. Вкусът му е приятен и ненатрапчив, което допринася за доброто му съчетаване с други вкусове, а и е доста полезен. Сиропът, с който започнахме, беше Бъзонада с пет билки, това е рецептата, която получихме от дядото на Александър. Доста бързо добавихме и Бъзонада Оригинал – това е точно този сироп от бъз, напомнящ за вашето детство и безгрижните летни дни.
След това започнахме да експериментираме и като че ли успешно, защото двата ни най-продавани продукта са измислени впоследствие – Бъзонада с мурсалски чай и джинджифил и Бъзонада с цвят лавандула. За мурсалския чай знаем от дълги години, тъй като сме го отглеждали на нашия пчелин и знаем за уникалните му свойства (самите ние го пием постоянно и силно препоръчваме да опитате), а за джинджифила дори не мислим, че е нужно да споменаваме какъв уникален дар от природата е.
Получи се уникална комбинация, която хората харесват много. Последният ни вид е Бъзонада с цвят лавандула, което е малко нетипично, но пък ние решихме да опитаме, а малко нетипичният вкус много се хареса. Сега разработваме и още един вид – с българска роза, така че можете да го очаквате скоро (усмихват се). Когато правим нови рецепти, винаги се водим от характерните билки и природни дарове, с които е богата нашата родина и на които, според нас, младите поколения трябва да обърнат повече внимание.
Предлагате и различни видове рецепти за алкохолни коктейли. Планирате ли да разширите бизнеса си?
Именно поради ненатрапчивия си вкус сиропите от бъз са много подходящи за светли алкохоли като водка, джин, дори и бяло вино, а много често получаваме отзиви, че върви прекрасно с домашна ракия (смеят се). Планираме разширяване и имаме визия и конкретен план как това да се случи. Освен нови видове сиропи на Бъзонада, подготвяме и разтворени напитки с наш бранд, готови за директна консумация, но не обмисляме да навлизаме на пазара с алкохолните напитки. Вярваме, че бъдещето е безалкохолно.
Искаме да развиваме местния пазар на безалкохолни напитки, на който се предлагат много малко продукти от български марки. Философията ни е: не да правим нашето парче от баницата по-голямо за сметка на другите, а да правим баницата по-голяма – смятаме, че така е най-добре за всички нас, не само като отделни индивиди, но и като общество. Целите пред нас са: да се утвърдим и развием на българския пазар, а впоследствие, защо не – и в чужбина.
Бихте ли ни споделили една ваша авторска рецепта за разхлаждащо питие за идните летни дни?
Ако говорим за безалкохолни напитки, то опитайте всички видове Бъзонада – сложете лед и резен лимон и ще получите изключително освежаваща напитка за горещите дни. Нашето конкретно предложение за лятото е да си сипете малко сироп Бъзонада с мурсалски чай и джинджифил, да добавите газирана вода, лед и малко лайм – няма да съжалявате.
А ако става въпрос за алкохолни предложения, то Хуго е добър вариант, особено за дамите – просеко, газирана вода, сироп от бъз, мента и лед, както и джин тоник, като добавите сироп от бъз. Разбира се, консумирайте отговорно (смеят се).
Ако се чудите какво можете да сътворите с нашите сиропи, винаги можете да ни потърсите и ние ще ви дадем много вкусни предложения.