Борил Караиванов: Бъдете честни към себе си и всички останали!
Днес ще ви срещнем с една изключително интересна личност, която може да описана като творчески предприемач. Говорим си с Борил Караиванов за вдъхновението и пътя към успеха.
Занимаваш се с дизайн и реклама повече от 20 години. Как реши да се захванеш именно с това?
За мен това беше естествено продължение на образованието ми. Завършил съм художествената гимназия в Пловдив и художествената академия в София със специалност „Илюстрация и оформление на книгата“ в класа на проф. Борислав Стоев. Въпреки че рисувах добре, имах интереси в областта на приложната графика и още като студент работех за различни издателства. В този период рекламата правеше първите си стъпки в България и на мен ми беше интересно да опитам.
През последните 15 години стоиш зад интерфейса на уеб сайтовете за национални медии, държавни институции, големи корпорации и обществени организации. Какво научи от интернет?
Работата по интернет проекти ми даде много. Така се случи, че имах възможността да работя за големи и сложни проекти в период, когато интернет прохождаше не само у нас. Наложи се да формирам и развивам екип, да се уча да ръководя хора, да създавам методика, която да гарантира стабилно ниво на резултати, да се уча непрекъснато. За съжаление и до момента в България няма адекватно образование, свързано с уеб дизайн и това поставя фирмите в ролята на заместители по неволя на образователните институции. А това е доста случаен процес и вярвам, че ще се промени в бъдеще. За съжаление всичко се свежда до това да научиш някой и друг софтуер или програмен език.
През 2011 г. основаваш собствено студио за графичен дизайн „Редизайн“. Защо го направи?
Донякъде защото се уморих от „корпоративния“ бизнес. Когато работиш за големи и проблемни проекти, често се налага да взимаш на компромисни решения. След 10 години аз просто се уморих да го правя. Резултатите ми костваха не малко борба както с възложители, така и с екипа, а това ме износи в пряк и преносен смисъл. В същото време осъзнах, че съм ангажиран с работа, не успях да усетя израстването на големия ни син. Решавах проблемите на другите, а се превърнах в чужд за близките си. Реших, че е време да променя това и сега работя с хора, които ме познават от години и ценят приноса ми за техния успех.
Печелил си десетки награди за дизайн. Къде се крие тайната на успеха?
Аз се изкушавам да прогнозирам бъдещето. Интернет е динамична среда и жизненият цикъл на един уебсайт не е голям. За да оцелее даден проект е необходимо да се проектира в перспектива. Иначе може да се окаже, че докато си го пускал на вода, той вече е остарял. И това се отнася не само до идеята, но и до дизайна, техническата реализация и почти всичко, свързано с него.
Ти си един от участниците в инициативата „За българска кирилица“. Какво искате да постигнете?
Като начало искаме да постигнем информираност. Хората масово не осъзнават, че четат две различни форми на кирилица. Малко са онези, които знаят, че в средата на XX век, българските художници създават така наречената българска форма на кирилица. Вярваме, че все повече хора ще припознават българската форма и ще я предпочитат, тъй като тя притежава редица предимства. Но това е процес, който изисква време. Нашата роля в случая е да информираме и ограмотяваме за всичко онова, което остава скрито зад тази чисто професионалната страна на въпроса.
В основата си на фестивала Typofest и обученията Typoclass. Защо го правиш?
Защото ми се струва, че хората, които се занимават с шрифт имат нужда да се опознаят, да се срещат и обсъждат работата си. Да се поучат от опита на хора, които вече са минали по този път, да си помогнат в работата. Така се случи, че бях свидетел и участник в оформянето на интернет общност и виждам същите проблеми пред типографската професионална среда.
В момента си активен лектор и автор на множество публикации. Как вдъхновяваш хората и успяваш да ги привлечеш към света на дизайна?
Всъщност всеки сам открива света на дизайна по един или друг начин. Аз по-скоро помагам в това хората да се ориентират в него. От кого да се учат, какво да изследват или какво да избягват. Днес информацията е навсякъде, но липсват ориентири и често историята се повтаря като всеки прави вече правени грешки.
Кои са новите ти проекти?
Един от проектите, с които се ангажирах тази година, е промяната на графичната идентичност и онлайн комуникацията на Етнографски музей на открито „Етър“. Там предстоят няколко задачи, които ще позволят на музея да излезе на едно различно комуникационно ниво. Амбицията ни е проектът да се превърне в еталон за институции от този тип в страната и да повлече крак.
Завърши с послание към нашите читатели!
Бъдете честни към себе си и всички останали! Това ще спести много проблеми в бъдеще.
Снимки: Боряна Пандова
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.