Боряна Станчева: Не се примирявайте с нещо, което не работи - променете го!
Боряна Станчева е на 28 години от Русе. Има бакалавърска и магистърска степени по Европеистика, а сега ѝ предстои да защити своята докторска дисертация. Още от малка харесва да се занимава в сферата на иновациите и да работи с младежи, прилагайки нови и нестандартни методи на преподаване. Така тя попада в класацията на Дарик радио "40 под 40" за иновативни методи на преподаване в българското образование. За пътя на успеха и българското образование, разказваме сега.
Ти попадаш в класацията на Дарик радио „40 до 40” за иновативни методи на преподаване. Какво означава това признание за теб?
Благодарна и признателна съм за това, че мога да бъда част от този позитивен и новаторски клуб на млади, предприемчиви и успяващи българи! Осъзнавам какво стои зад марката „40 до 40“ и знам, че номинацията ме прави в още по-голяма степен отговорна и мотивирана да допринасям за развитие в областите, в които и досега съм влагала своите емоции и знания. Най-ценното в този проект според мен е, че свързва активни млади хора от различни краища на България и света с различен опит, с различни образование и професия, но със сходни ценности и потенциал за синергия.
„40 до 40“, както и Uspelite.bg, са като пъзел от положителни истории, който демонстрира алтернативна картина на бъдещето в България.
България е на 38-о място по иновации сред 128 страни. Какво те накара да инвестираш в българското образование?
Висшето образование се намира по средата между средното училище и реалния пазар на труда. В университета идват „ученици“, които само за няколко години трябва да се превърнат в конкурентоспособни професионалисти. Същинският проблем се корени в липсата на ефективна връзка между отделните равнища. В резултат на това често младите хора страдат от липса на визия, объркване, безперспективност. В същото време те са изискващи, поставящи под въпрос и търсещи смисъл. Очакват подход, съобразен с техните интереси и потребности.
Вече е невъзможно един преподавател да изнася едни и същи лекции, семестър след семестър. Всяка нова група идва със своите специфики, а ефективността на учебния процес зависи в голяма степен от способността на преподаващия да откликне на тях, да ги разпознае и да съобрази работата си с тях. Затова стандартите и правилата са фундаментът на образованието, но начинът, по който съдържанието се представя, трябва да бъде адекватно за аудиторията, за която е предназначено. В този смисъл, дори и промяната на традиционния подход спрямо студентите може да бъде разглеждана като иновативен модел за увеличаване на резултатите от учебния процес.
Как иновативните методи се прилагат успешно у нас?
Във всяко издание на класацията „40 до 40“ има по няколко успешни модела за това как иновативни методи на преподаване и учене могат да се прилагат в България. „Заедно в час“ или „Уча.се“ са само два примера.
В последните няколко години образованието започна да се дигитализира; учебните материали вече са онлайн; използва се и потенциалът на иновативни дигитални инструменти за предаване на съдържание.
Ключови актьори в процеса на създаване на иновативни практики са младежките клубове и организации, които със своите инициативи и активности добавят практическа стойност към учебния процес. Един такъв пример в Русенския университет е клуб "Европеистика" – организация, чиято цел е да даде на студентите от едноименната специалност възможност да реализират иновативни идеи и да прилагат на практика наученото в академичната зала.
Освен иновациите какво още е необходимо за добрата реализация на пазара?
Днес студентите разполагат с много източници на информация, с много възможности за самоусъвършенстване и реализация. Това е безспорно предимство, но изисква адекватни умения и компетенции, които са от първостепенно значение за ориентиране и конкурентоспособност в почти всяка професия. За младите хора е важно да умеят да филтрират информация, да анализират, да тълкуват и интерпретират, да правят взаимовръзки, да боравят с аргументи, да говорят убедително за вижданията си и, много важно - да имат собствено мнение.
Лично според мен придобиването на тези „меки“ умения е ключово в общество, основано на знанието и технологиите с висока добавена стойност.
Харесвам английския израз to go the extra mile – за добрата реализация и удовлетворението от нея е нужно да извървим допълнителната отсечка, да дадем малко повече от това, което се очаква от нас, за да можем постепенно да надскачаме собствените си възможности и да разширяване пространството си за действие.
Обикаляш много по света, но избираш да се развиваш у нас и да работиш за успеха на страната ни. Защо?
Да остана в България, в родния си град, на всеки житейски кръстопът досега е било решение, което е резултат от осъзнат избор и желание. Радвам се, че имам възможността често да пътувам, да получавам опит и вдъхновение от комуникацията с други хора и култури, което несъмнено повишава мотивацията ми да работя още по-усилено за това средата у нас да се развива и доближава до най-добрите примери в Европа. Мисля, че в годините на прехода грешно се конструира представата, че най-добрите ученици и студенти непременно трябва да търсят реализация в чужбина или поне в столицата. В Русе има активна общност от будни и предприемчиви млади хора, които вярват в потенциала на града и в способността си да съдействат за неговото развитие. Щастлива съм, че мога да бъда част от нея!
Ти си пример за успех. Кое те води по пътя и чувстваш ли се вече успяла?
Вълнува ме темата за успеха и поради това, че със студентите често говорим по подобни въпроси, излизащи извън учебното съдържание. Има дефицит на положителни ролеви модели, на примери за подражание. Малката дистанция в годините между мен и моите студенти повишава отговорността ми, а с това и усилията, които трябва да полагам. За мен успехът не може да бъде генерална категория, крайна цел, която или е постигната, или не е. Иска ми се винаги да се стремя към успеха, а той е равнозначен на удовлетворение, хармония и баланс.
За да е щастлив, човек трябва да е наясно, че успехът е отношението към пътя, по който вървим. Затова е необходимо да му се наслаждаваме и да бъдем постоянни.
Какво ти предстои оттук нататък?
В по-краткосрочен план ми предстои да защитя докторския си труд, на който посветих последните няколко години. В по-дългосрочен план се надявам, че ме очакват още предизвикателства, нови идеи и проекти, пътувания.
Твоето послание към младите е...
Бъдете взискателни към себе си и не се примирявайте с нищо, което не работи – направете усилие и го променете!
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.