Българка ще възстановява живопис от 15 век във Ватикана
Младата реставраторка Татяна Иванова получи шанса да работи върху възстановяването на живопис на повече от 5 века.
Ватиканът, както знаем, е най-малката независима държава в света, която е разположена на хълма Ватикан (Монте Ватикано), в западната част на Рим и е изцяло заобиколена от столицата. Ватиканът е седалището на главата на римокатолическата църква – Папата. Той е с голяма културна значимост, домакин на редица изключителни ренесансови произведения на изкуството, дело на едни от най-великите творци в света. Сгради като базиликата Св. Петър и Сикстинската капела са символ на ренесансовото изкуство, а художници като Ботичели, Бернини и Микеланджело са оставили вечен отпечатък върху съвременната култура. Във Ватиканската библиотека и Ватиканските музеи има произведения от изключителна историческа, научна и културна значимост. И неслучайно през 1984 г. Ватиканът е включен от ЮНЕСКО към списъка на световното културно и природно наследство. На това едновременно духовно и културно място се пренеся и нашенката Татяна Иванова, но не на почивка, а да реставрира световните уникати!
Татяна Иванова изминава дълъг път преди да сбъдне своята мечта. След Художествената академия и Богословския факултет, Татяна Иванова влиза във Ватиканските музеи не като турист, а като реставратор. Преминава специални обучения при италиански реставратори и изработва копие на фрагмент от фриз на Сикстинската капела. Работи и по реставрацията на „Коланчето на Света Богородица“ от Винченцо Пагани.
„Караваджо, Рафаело, да Винчи, Сикстинската капела! В момента, в който човек влиза там, има достъп до всичко и се превръща в част от персонала на такава институция - това не може да се опише!“, споделя д-р Татяна Иванова.Тя споделя, че усещането да се гмурнеш в света на прочутите художници от 16 век е невероятно, но още по-невероятно е да се намесиш и върху произведения от 15 век, което бе и следващият проект, в който тя участва. Изживяването за нея е униканлно, защото работи не върху какво да е, а върху стенописи на Бернардино Пинтурикио - един от най-големите художници на 15 век.
Сикстинската капела (Sacellum Sixtinum).
В Апартаментите Борджа Татяна използва техника от италианската реставраторска школа, която я обучава предварително. За да създаде илюзията за злато, тя нанася точки от жълто, зелено и червено, което е изключително фина дейнност. Тя дори оставя ръцете си по стените на някогашните покои на папата.
Всяка реставрация има, да кажем, своя срок на годност, така че колкото по-минимална, колкото по-щадяща е тя, колкото по-малко навлиза в структурата на оригиналното произведение, колкото по-невидима е, толкова по-добре. И всъщност това трябва да бъде пътят на истинския реставратор. Не той е важен, а художникът.Най-вълнуващи за Иванова са били стаите на папа Александър Шести Борджия, докоснали я и като живопис, и като реставрационна намеса. Силно й въздейства и Ватиканската пинакотека, като има възможността отблизо да се докосне и до произведения на Леонардо, Рафаело и Караваджо. Това за нея е много силно дори и като емоционално преживяване.
Сътворението на Адам (La creazione di Adamo).
Д-р Иванова разказва още, че Ватиканските музеи имат строго профилирани ателиета и работят с цялата съвременна апаратура, но въпреки напредналите технологии се наблюдава течение обратно към естествените материали. Всяка реставрация започва с огромен екип от изкуствовед, реставратор, ръководител ателие, фотограф, специалист от лабораторията по научни изследвания.
Освен тази дейност, Татяна Иванова е и преподавател по християнско изкуство в Богословския факултет. Очевидно има какво да разкаже и да предаде на своите студенти.
ВИЖТЕ ОЩЕ: БРЮКСЕЛ ОДОБРИ АЛТЕРНАТИВЕН ПРОЕКТ ЗА РЕСТАВРИРАНЕ НА БУЗЛУДЖА