Успелите

Keep calm и бъдете Добри(ч)

Креативността има потенциал да запали искра към социална промяна. Графичният дизайн, например, има цяла подгрупа, наречена социален дизайн. Идеята на социалния дизайн идва от австриеца Виктор Папанек, който смята, че дизайнерите имат задължението и възможността да направят истинска промяна в света.

Една страна на този вид дизайн, която аз много харесвам, е способността да повдига духа на хората. Най-добър пример за това са плакатите от вида “Keep calm and…” (от англ. “Бъдете спокойни и…”) В днешно време те са много популярни в интернет и можем да видим най-различни техни разновидности.

Историята, откъде произлиза този плакат, е изключително интересна. По време на Втората световна война в Англия искали да бъдат подготвени в случай, че Хитлеровите войски стъпят на Острова. Измежду решенията, които са били взети е и това, да се разлепят плакати, на които пише “Keep calm and carry on” (“Бъдете спокойни и продължавайте”). Простичкият дизайн от бели букви на червен фон бил перфектен за целта.

бъдете спокойни, keep calm

За щастие, не е имало нужда от плакатите и за тях е било забравено. Чак десетилетия след това, те биват преоткрити и претърпяват бум в интернет.

бъдете спокойни колаж, keep calm

Понеже смятам, че наистина не бива да подценяваме графичния дизайн и тъй като аз уча графичен комункационен дизайн, реших, че искам да направя мотивационни плакати за моя роден град - Добрич.

Те са три и са създадени да се разглеждат заедно. Позволете ми да ви ги представя:

добри, dobri

Първият гласи “Бъдете добри”. Смятам, че в днешно време повече от всякога трябва да бъдем добри. И към себе си, и към останалите. Да осъзнаем, че сме една общност и не можем да оцелеем без задружни усилия. Общностите, в които участваме са:

    • семейство
    • жилищен блок
    • квартал
    • град/село
    • държава
    • континент
    • свят
Да - когато погледнем голямата картина ние виждаме, че сме част от една общност и всички в нея имаме близки стремежи. В квартала има и други, които искат да им е хубаво и подредено. В града има и други, които искат той да бъде “Най-добрият град за живеене”. Намерете тези хора, сплотете се в една общност и започнете промяната!

Вторият плакат е:

добри, dobri, good

Вярвам, че знаете за Дядо Добри. Той е един чудесен пример за безкористна личност. Обичан е от хората и много от тях го наричат жив светец. Какъв по-добър пример за подражание? Без да се налага да се отказваме от светския си живот, всички ние може да вземем пример от него и да бъдем една идея по-добри.

Третият плакат:

добри, dobri, good

След атаките в Шарли Ебдо, Брюксел, Орландо и други места по света, хората започнаха да изразяват подкрепата си по интересен начин. Започнаха да казват “Аз съм Шарли” или “Аз съм Париж”. Според мен това ни връща към темата за общностите. Както казах по-горе, и светът е една от тях. Много по-голяма, да. Но това е без значение, защото всички изпитваме болката на пострадалите.

Смятам, че това е чудесно послание, което може да използваме и без да чакаме някоя трагедия да се случи. Ако сте родени, израстнали или сега живеете в Добрич. Ако любимата ви учителка е от Добрич. Ако сте идвали на панаира през месец май. Ако сте посещавали и познавате местата, изобразени на плаката - Бъдете Добрич!

Дори да не живеете вече там, бъдете ДОБРИч! Знам, че ще намерите начин. С една добра дума, три плаката или революционна идея - няма значение. Всички те ще допринесат за подобряване на ситуацията, в която се намираме.

И понеже Добрич е част от по-голямата общност България, добричлии имат нужда и от всички останали. Затова:

Хасковлии, бъдете Хасково!

Благоевградчани, бъдете Благоевград!

Бъдете Пазарджик!

Бъдете Видин!

За да можем всички ние да бъдем България!

добри, dobri, good

Споделете вие част от какви общности се чувствате? Как допринасяте за тях? Какви добри практики можете да препоръчате и на останалите? Ще ви бъдем благодарни!

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Борислав Николов

Борислав учи Графичен Комуникационнен Дизайн в Лондон. В свободното си време обича да пише и вече има една издадена книга зад гърба си. Винаги позитивен и оптимистично настроен, той вярва в силата на мисълта и думите.

Оставете коментар

1 коментар

  1. Тайна
    2016-06-18 16:52:35 Reply

    Много готино!