Keep calm и бъдете Добри(ч)
Креативността има потенциал да запали искра към социална промяна. Графичният дизайн, например, има цяла подгрупа, наречена социален дизайн. Идеята на социалния дизайн идва от австриеца Виктор Папанек, който смята, че дизайнерите имат задължението и възможността да направят истинска промяна в света.
Една страна на този вид дизайн, която аз много харесвам, е способността да повдига духа на хората. Най-добър пример за това са плакатите от вида “Keep calm and…” (от англ. “Бъдете спокойни и…”) В днешно време те са много популярни в интернет и можем да видим най-различни техни разновидности.
Историята, откъде произлиза този плакат, е изключително интересна. По време на Втората световна война в Англия искали да бъдат подготвени в случай, че Хитлеровите войски стъпят на Острова. Измежду решенията, които са били взети е и това, да се разлепят плакати, на които пише “Keep calm and carry on” (“Бъдете спокойни и продължавайте”). Простичкият дизайн от бели букви на червен фон бил перфектен за целта.
За щастие, не е имало нужда от плакатите и за тях е било забравено. Чак десетилетия след това, те биват преоткрити и претърпяват бум в интернет.
Понеже смятам, че наистина не бива да подценяваме графичния дизайн и тъй като аз уча графичен комункационен дизайн, реших, че искам да направя мотивационни плакати за моя роден град - Добрич.
Те са три и са създадени да се разглеждат заедно. Позволете ми да ви ги представя:
Първият гласи “Бъдете добри”. Смятам, че в днешно време повече от всякога трябва да бъдем добри. И към себе си, и към останалите. Да осъзнаем, че сме една общност и не можем да оцелеем без задружни усилия. Общностите, в които участваме са:
- семейство
- жилищен блок
- квартал
- град/село
- държава
- континент
- свят
Вторият плакат е:
Вярвам, че знаете за Дядо Добри. Той е един чудесен пример за безкористна личност. Обичан е от хората и много от тях го наричат жив светец. Какъв по-добър пример за подражание? Без да се налага да се отказваме от светския си живот, всички ние може да вземем пример от него и да бъдем една идея по-добри.
Третият плакат:
След атаките в Шарли Ебдо, Брюксел, Орландо и други места по света, хората започнаха да изразяват подкрепата си по интересен начин. Започнаха да казват “Аз съм Шарли” или “Аз съм Париж”. Според мен това ни връща към темата за общностите. Както казах по-горе, и светът е една от тях. Много по-голяма, да. Но това е без значение, защото всички изпитваме болката на пострадалите.
Смятам, че това е чудесно послание, което може да използваме и без да чакаме някоя трагедия да се случи. Ако сте родени, израстнали или сега живеете в Добрич. Ако любимата ви учителка е от Добрич. Ако сте идвали на панаира през месец май. Ако сте посещавали и познавате местата, изобразени на плаката - Бъдете Добрич!
Дори да не живеете вече там, бъдете ДОБРИч! Знам, че ще намерите начин. С една добра дума, три плаката или революционна идея - няма значение. Всички те ще допринесат за подобряване на ситуацията, в която се намираме.
И понеже Добрич е част от по-голямата общност България, добричлии имат нужда и от всички останали. Затова:
Хасковлии, бъдете Хасково!
Благоевградчани, бъдете Благоевград!
Бъдете Пазарджик!
Бъдете Видин!
За да можем всички ние да бъдем България!
Споделете вие част от какви общности се чувствате? Как допринасяте за тях? Какви добри практики можете да препоръчате и на останалите? Ще ви бъдем благодарни!
Тайна
2016-06-18 16:52:35 ReplyМного готино!