Черга: Вдъхновението идва с предизвикателството да създаваш
Днес ще ви запознаем с „Черга“ – група млади български дизайнери, които работят заедно, независимо от разликата в техния темперамент, стила и начина им на работа. И всичко в името на една обща цел – да покажат силата и предимствата на родния дизайн. Избират „Черга“ за свое име, защото именно тази дума описва пъстротата и душевността на българския народ.
С пъстрата „Черга“ си говорим за успехите, българското и вдъхновенията.
Как функционира една дизайн група, която събира в себе си хора, с най-различни интереси?
Всички сме уникални характери с много разнообразни интереси, но групата ни се обединява от желанието ни да създаваме дизайн. Обобщавайки го така, всъщност не се различаваме толкова много и дори често се допълваме едни други. Но все пак не е лесно да се организира група от творчески насочени личности, но когато има желание всичко се постига.
Наскоро приключи вашето участие в най-престижното изложение в световния дизайн – Salone del Mobile. Това е първият път, в който българска група присъства със свой щанд сред водещи имена в областта. Как се подготвихте за изложението и какво означава за вас то?
Поласкани сме за поканата да участваме в това невероятно събитие. Присъствието ни в Salone del Mobile е една сбъдната мечта за родния дизайн и първата голяма крачка към световната сцена.
В частта за млади дизайнери Salone Satellite намери място и българският продуктов дизайн. Самата подготовка около изложението изисква доста време, което ние нямахме на своя страна. Успяхме обаче да се представим по най-добрия начин за дадения момент и възможности. Получихме подкрепа и спонсорство от българските производители на мебели Gs Malmgren и Rotoinvent, което за нас беше изключително признание.
Отзвукът след края на изложението е страхотен и не закъсняха поканите за участия и в други престижни световни изложения и фестивали.
ZОGО – диван - дизайн Свилен Гамолов ; SHARD – маса дизайн Цветан Петков ; Buldog X – дизайн Ирена Памукова
От 24ти до 28ми април ще изложите свои неща и пред българската публика, която не е имала възможност да присъства на събитието в Милано. Какво послание искате да им предадете?
Искаме да напомним, че българския дизайн е стойностен и притежава голям потенциал за развитие. Пъстротата на продуктите, които всеки от нас представя носи много позитивизъм, новаторство и искаме да предадем този творчески ентусиазъм и заряд на публиката в България, която цени естетиката и функционалността.
Каква е общата визия на българския дизайн?
Българският продуктов дизайн е като нашия етнос - колоритен, свободен и експериментиращ в многобройни крайности. За съжаление все още е значително разединен и може би малко разпокъсан, но вече се е насочил в правилната посока и търси начини за изява не само в България, но и в Европа. Въпреки това все още малко страхлив в своята изява и все пак се развива с бързи темпове и отдавна вече догони в някои отношения част западните си събратя.
Самодивски връх - стенна закачакйа, дизайн Ателие Трион
Участвате в изложения още от вече далечната 2008 година. Като погледнете назад, какво се е променило във вашето виждане за света?
Най-важното нещо което се промени и продължава да се променя в позитивна насока е отношението на българските производители, с които вече се познаваме и работим. А през последните години дори забелязваме интерес към нашите продукти от потребители и търговци, които дори ги сравняват с италиански дизайни. Благодарение на това се чувстваме уверени, че вървим в правилната посока.
Организирате ежегодни работилници на брега на морето, в които дизайнерите да бъдат креативни и да творят свободно. Работите активно за изграждане на връзка между дизайнери и производители. Задачата ви на медиатори е доста трудна. Как се справяте с предизвикателствата?
Наистина не е лесно да бъдем модератори, но тази задача, колкото и да е трудна е и много благодатна. От постоянната ни необходимост да работим с производители имаме възможност да разберем начина им на мислене относно производството на продукти. Обобщен така в едно изречение, този сложен процес на комуникация между два почти противоположни полюса на мислене звучи почти като нещо просто, но е съвсем така. Все това ни улеснява в търсенето и общ език за комуникация и работа между дизайнери и производители, опит който ежегодно споделяме и допълваме на нашите работилници.
The A-Loinger , дизайн Красимир Бошев
Къде се крие вдъхновението?
Много често вдъхновението идва с динамиката, комуникацията, любопитството и предизвикателството да създаваш. Понякога можеш да го откриеш в процеса на работата, понякога се ражда и в проблемите. Съпътства го ентусиазмът и детското желание за откривателство.
За още информация и новини около "Черга" посетете страницата им във Фейсбук.
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.