Четвъртокласниците ни са сред най-добрите в четенето според международно изследване
Страната ни се нареди на 11-то място сред общо 50 държави в класацията на международното изследване на PIRLS от 2016 година за умението на четвъртокласниците да четат и разбират.
У нас изследването е проведено сред 4 281 четвъртокласници в периода от 11 до 16 април миналата година. Задачите на учениците са били да прочетат, разберат и интерпретират 2 текста - един от научната и един от художествената сфера, след което са отговаряли на въпроси към тях. От МОН уточниха, че текстове са били подбрани много внимателно и не е имало произведения на родни автори. На разположение децата са имали 40 минути.
Българските ученици са събрали 552 точки, което е доста над средното равнище за PIRLS 2016. Изследването показва, че едва 5% от нашите четвъртокласници имат затруднения с четенето, което поставя България в напреднало равнище на четене. Също така резултатите са показали, че момичетата са се справили една идея по-добре от момчетата в тази възраст.
Резултатът на страната ни се е повишил с 20 точки от миналото такова изследване проведено през 2011 година и се доближава до резултатите от първите ни участия. През 2001 България постига 550 точки, а през 2006 - 547.
Нашите деца са на едно ниво с децата от страни като САЩ, Швеция, Австралия и Канада. На първо място застава Русия с резултат от 581 точки, а най-ниските резултати са фиксирани в Египет (330 т.) и Южна Африка (320 т.)
Факторите, които оказват влияние върху отношението на децата към четенето не са малко, но основата, разбира се, трябва да бъде поставена в семейството. Деца, които растат в семейства с отношение към книгите, имат по-високи резултати показва изследването. Други фактори са училищния климат, социално-икономическият статус на семейството, езикът, на който се говори зад стените на дома и т.н.
Процентът деца с негативно отношение към четенето за съжаление се е повишил. Той е 12 на сто, спрямо само 4% през 2001 и 6% през 2006 година. Очаква се промените в образователната система през последните години да окажат положителен ефект на резултата в следващото изследване през 2021г.