Да имаш успешен собствен бизнес на 25? Да, възможно е
Те спорят, но и често си довършват изреченията. Георги и Костадин работят заедно от близо четири години. Зад гърба си имат един затворен бизнес, който стартират, когато са едва на 21 и 22 години. Извлекли са немалко поуки от него – казват, че вече не са толкова самонадеяни, вслушват се повече в съветите на другите и всеки ден се стремят да научат нещо ново. Двамата са съоснователи на дигиталната агенцията Concept Digital.
За по-малко от година спечелват над 10 клиенти, сред които големи чуждестранни компании. В същото време преподават дигитален маркетинг на студентите в Софийския университет. За предизвикателствата в дигиталната сфера, състоянието на образованието в България и ежедневието на един млад предприемач говорим с Георги и Костадин.
Георги, ти завършваш Немската гимназия в София. Костадине, ти пък си живял в Ирландия, получил си по-голямата част от средното си образование там. И двамата обаче избирате да живеете и развивате собствен бизнес в България. Защо?
Георги Иванов: След като завърших, кандидатствах в три университета в Холандия, където ме приеха. Бях решил да следвам „Бизнес администрация“ там. Един ден обаче се събудих и реших, че ще остана в България и ще продължа бизнеса на баща ми. В същия този ден бяха и изпитите в Софийския университет, така че хванах последния влак и започнах да следвам „Стопанско управление“. След това започнах да работя с баща ми, чиято фирма е в сферата на логистиката, и бързо си дадох сметка, че това не е за мен. И поисках да се занимавам с нещо свое.
Костадин Пашев: Дадох си сметка, че възможностите, които ще ми се разкрият в Ирландия, няма да са толкова добри, колкото тези в България. Първоначално бях решил, че ще уча компютърни науки. Родителите ми имат IT компания в Ирландия, аз знаех, че мога да вляза в този бизнес. Това беше лесната пътека пред мен. Но когато се върнах в България, си поставих за цел да науча какво значи да имаш бизнес. Как да изградиш успешна компания, как да мобилизираш човешкия потенциал в нея и как да получиш свободата да правиш това, което ти доставя удоволствие.
Защо маркетинг?
К. П.: Много хора са чували известния цитат на Джон Уанамейкър – „Половината от парите, които харчим за реклама, са загубени, проблемът е, че не знаем точно коя половина“. Това всъщност ме накара да се влюбя конкретно в дигиталния маркетинг, той ни дава точната и ясна измеримост за всяко едно съобщение и рекламна кампания.
А маркетингът като цяло ми е страст, защото това е едно умение, една сила, която ти позволява да влияеш на подсъзнателно ниво, да пробудиш у хората нужди и потребности, за които те не знаят, че имат. Винаги съм бил пленен от това как едно и също съобщение, структурирано по различен начин, може да доведе до съвсем различно възприятие за един бранд и продукт и как една кампания, като известната Got Milk в САЩ, може да накара една цяла нация да започне да консумира млечни продукти.
Г. И.: Първият ни бизнес с Костадин всъщност ни доведе до маркетинга. Ние предлагахме онлайн качествен и уникален продукт за българския пазар и за да бъде той успешен, трябваше да се фокусираме върху маркетинга. В този период дигиталният маркетинг в България все още беше доста хаотичен, но и в същото време изключително достъпен финансово. Днес се обръщам и виждам, че за да достигнем до 1000 уникални потребители във Фейсбук, сме плащали едва 11 ст. За сравнение в момента нормалната цена (CPM) е 3-5 лв.
Тази достъпност ни позволи да се „развихрим“ и да тестваме всички идеи, колкото и авантюристични да бяха. Години по-късно осъзнавам, че това е една от основните причини да продължавам да се занимавам с това. Дигиталният маркетинг ти дава възможността да имаш обратна връзка от потребителите в реално време и да имаш този reality check за това дали идеите ти са наистина уникални.
Фирмата произвежда мобилни аксесоари и скинове за телефони. Година и половина по-късно обаче избирате да я затворите. Къде бяхте сбъркали?
К. П.: Вярвахме си прекалено много и не внимавахме. Бизнес средата се мени постоянно и това беше момент, в който изостанахме. На секундата, в която в този бранш спреш да се учиш ежедневно и да черпиш опит от други кампании, вече са те задминали.
Г. И.: Когато ти се получава, никога не анализираш защо това се случва – какво правя правилно и какво не чак толкова. Когато нещата тръгнат надолу, тогава се спираш и си задаваш тези въпроси. Научих с времето, че това не е правилният подход, трябва да си даваш постоянно сметка за силните и слабите си страни и да продължаваш да се развиваш.
В следващата година и половина поемате по собствен път, получавате нови знания и трупате опит. Университетът ли беше мястото, което ви помогна да се доразвиете?
К. П.: Имам доста спорно мнение за университетското образование. Защото това, което ние успяхме да постигнем в университета, беше да се допитваме до преподаватели извън лекциите и на база на това, което вече бяхме видели в бизнеса. Като цяло университетът ти дава това, което искаш да вземеш от него.
Г. И.: Аз не съм напълно съгласен. Да, може би университетът няма да ти даде знанията да започнеш бизнес и да го развиеш, но ти дава нетуъркинг, развиваш социални и комуникативни умения, които според мен са изключително важни. Ние, двамата, нямаше да се запознаем, ако не беше университетът. Мисля обаче, че имаме кардинален проблем с висшето образование и липсата на подготовка за него в средното. Освен това, когато завършиш много от бакалавърските специалности, излизаш с обща култура, а не като специалист.
К. П.: Да, в Ирландия например образованието е структурирано по различен начин. След 10. клас ти избираш какво искаш да учиш, каква е твоята страст. Имаш една година да намериш това, което искаш да правиш, чрез стажове или допълнителни курсове, подсигурявани от училищата. Тази структура у нас липсва.
Преподавате дигитален маркетинг на студенти в Софийския университет. На какво ги учите?
К. П.: Опитваме се да ги научим да задават въпроси. Ние споделяме много примери от работата си в тези лекции. Опитваме се да им дадем успешни примери за кампании. Споделяме много и от нашите неуспехи, както и заключенията, до които те са ни довели. Смятам, че в тази фаза на образованието е изключително важно студентите да имат натрупан практически опит. Така те могат да пречупят информацията през собствената си призма. Ние с Георги така успяхме да извлечем максимума от нашето образование.
А кои от въпросите, които задават, ви изненадват?
Г. И.: Не бих казал, че ни изненадват, но основните въпроси от студентите към нас са насочени към реалното изпълнение на дадена кампания, както и как се случват нещата в „истинския“ свят. Несъмнено фокусът в някои специалности, като маркетинг, трябва да бъде насочен към практичната част. Това е нещо, което се опитваме да дадем на студентите, и в дългосрочен план ще се опитваме да бъдем част от тази промяна.
Днес отново имате общ бизнес – агенцията Concept Digital. Как решихте да я създадете?
Г. И.: След като затворихме първия си бизнес, пътищата ни се разделиха. Година и половина по-късно той работеше в голяма компания, а аз бях на свободна практика. Един ден се чухме и му казах, че смятам да стартирам своя агенция за дигитален маркетинг. Той имаше същата идея. Видяхме се на кафе, което продължи 4 часа и половина.
Осъзнахме, че визията ни е много идентична. И двамата искахме да създадем агенция, която да работи почти интегрирано с бизнеса, за да може да разбира напълно нуждите и проблемите в сферата. От изключителна значимост за нас беше да даваме пълна измеримост за това какво носи всеки лев, инвестиран в дигитални канали. Няколко дни по-късно, на 31 май, регистрирахме Concept Digital.
Къде се намирате сега, осем месеца по-късно?
К. П.: Работим с различни клиенти. Обслужваме мултимилионни компании, като Ficosota и Brandhouse, както и представители на малкия и средния бизнес. Като компания продължаваме да сме непознати, ние сме малка агенция и не се рекламираме. Тези 8 месеца всъщност ни показаха, че най-добрата реклама е нашата работа, а доволните клиенти са най-добрият ни източник на нови клиенти и проекти.
С какви бюджети работите?
Г. И.: Имаме над 10 клиенти. Някои от тях имат бюджети по 500 лева на месец, други – над 50 хиляди евро. Но когато става въпрос за онлайн магазини например, ако възвръщаемостта ги удовлетворява, те могат да отделят неограничен бюджет за дигитален маркетинг. Бюджетът невинаги е фактор за това колко успешна ще бъде една кампания. Когато работим с малки бюджети, предизвикваме самите себе си да бъдем още по-добри, тъй като нямаме място за грешки.
Продължава ли да е разпространено мисленето, че рекламата и маркетингът са неща, които всеки може да прави сам?
К. П.: Истината е, че много хора не осъзнават колко време и усилия са нужни, за да бъде изградена една устойчива кампания, която да е издържана комуникационно и визуално и да резонира по правилния начин с потребителя. Много е лесно да пуснеш една реклама във „фейсбук“ и тя да ти донесе някакъв резултат, но това не означава, че кампанията ти ще постигне оптимални резултати, а брандът ти ще спечели в дългосрочен план.
Г. И.: Проблемът е, че дигиталният маркетинг е прекалено достъпен. Дори човек, който никога не се е занимавал с това, може да изгледа едно клипче в интернет и да си пусне сам рекламата. Но експертизата се крие в това да можеш да структурираш тази кампания и да определиш конкретните бизнес цели, които преследваш с нея. Разбира се, има много примери за компании, които имат in-house отдели и се справят страхотно, но това, което дигиталната агенция дава като добавена стойност, е широкообхватен поглед над целия пазар и различни ниши.
В една кризисна финансова ситуация първото нещо, от което се съкращава, е рекламата. Не е ли това заплаха и за дигиталния маркетинг?
К. П.: Дигиталният маркетинг винаги е бил измерим и количествен. В една потенциална криза смятам, че бизнесът ще избере да инвестира много повече в дигитален маркетинг, в който знае всеки един лев как се инвестира и до какви бизнес резултати води, отколкото в класическите офлайн канали.
Как някой да разбере дали има правилната маркетингова стратегия за бизнеса си?
К. П.: Може да се обърне към нас. Ние предлагаме безплатна консултация и анализ на всеки потенциален клиент, нека само ни пише на office@conceptdigital.bg или да попълни формата в сайта. Бизнесите в България все още нямат фокус над дигиталните канали – предимство за компании, които виждат бъдещето там. Все още е изключително достъпно да рекламираш тук за разлика от САЩ, където цените са 15 – 20 пъти по-високи.
Автор на интервюто: Александър Детев