"Да разбием стигмата". Коя е каузата зад новите вендинг машини за санитарни продукти?
Vendy+ е млад бизнес, който цели да осигури бърз и лесен достъп до санитарни материали като дамски превръзки, тампони и презервативи посредством вендинг машини. Първият подобен автомат е поставен в началото на април тази година, но авторките на проекта не спират дотук. Повече за тяхната кауза и плановете им за бъдещето ще научите в следващите редове.
Всичко започва с желанието на шест момичета, наскоро завършили Американския университет в България, да се включат в акселераторска програма за създаване на собствен бизнес. Водени от предприемаческия си дух, но и от силната привързаност към каузата за по-добро сексуално образование, Албина, София, Димитрина, Кристина, Симона и Вероника се обединяват около идеята за Vendy+ - вендинг автомати, които да улесняват закупуването на санитарни принадлежности като презервативи и дамски превръзки.
Днес първата по рода си такава машина е инсталирана в кампуса на Американския университет и осигурява денонощен достъп до продукти, които хората често се притесняват да си купят от магазина или пък нямат възможност да го направят в спешни ситуации. Откъде обаче идва идеята?
"Самата идея се роди от един бизнес казус, свързан с купуването и продажбата на различни размери презервативи. Замислихме се какво неудобство изпитват хората от самия процес, когато лице в лице трябва да комуникираш с човека отсреща и да му обясниш какъв е проблемът ти и какво имаш желание да си купиш. И оттам започнахме да мислим как ние можем да променим тази ситуация.", сподели Димитрина от Vendy+ пред Uspelite.bg.
С концепцията за Vendy+ момичетата кандидатстват за участие в "Elevate" - акселераторска програма към АУБ, чиято цел е да помогне на предприемчивите студенти да стартират свой собствен бизнес. В рамките на програмата екипът на Vendy+ преминава през редица обучения и семинари, които допринасят изключително за избистрянето и реализацията на идеята. През месец април резултатът е налице - първата вендинг машина е поставена в кампуса на университета, заредена с всички необходими санитарни продукти.
Идеята на шестте момичета обаче далеч не се изчерпва с инсталирането на вендинг автоматите. В сърцето на техния проект откриваме силна социална кауза - да се повиши информираността на българското общество по въпросите на сексуалното здраве и сексуалното образование.
"Искахме бизнес идеята ни да има социален аспект и чрез нея да помогнем по някакъв начин. След като се запознахме с бизнес казуса в началото, се замислихме, че в България съществува стигма около сексуалното здраве и образование и че не е толкова популярно да се говори по тези теми. Затова решихме да се опитаме да направим нещо различно, което мислим, че ще бъде от полза за хората - да спрат да се притесняват и да могат свободно да отидат и да си купят подобни продукти", разказва ни Вероника.
За развитието на тази кауза помагат профилите на проекта в социалните мрежи на Facebook и Instagram. В тях момичетата споделят интересни факти за различните видове санитарни продукти, обсъждат понятия като полова идентичност и сексуална ориентация и отразяват събития, свързани със сексуалното здраве. Така екипът на проекта се стреми да предоставя максимално атрактивна информация на достъпен език и да обръща внимание на теми, за които в България още не е толкова разпространено да се говори.
"Опитваме се да разбием тази стигма в България, тъй като сексуалното образование все още е тема табу и това не трябва да е така. С това се опитваме да се борим", казва Вероника.
"Макар някои теми да са по-трудни за разбиране и комуникиране, вървим в тази посока - да коментираме колкото може повече", добавя Димитрина.
Шестте момичета вече планират разрастването на Vendy+ и извън интернет пространството. В момента те събират данни и обратна връзка за различните материали и разговарят с потенциални инвеститори, които биха искали да развият идеята им. Симона ни споделя за намерението да се създадат малки вендинг машини, които пропускат само по един продукт. Те ще бъдат поставени в барове, дискотеки и ресторанти. В плановете влиза и инсталирането на големи вендинг автомати в други български градове, а мечтата на момичетата е някой ден Vendy+ да влезе в училищата и офис сградите, за да се превърне в част от ежедневието на възможно най-много хора.
Екипът има големи амбиции и по отношение на социалната кауза зад бизнеса. Идеите им са свързани с организиране на лекции за ученици по въпросите на сексуалното здраве и образование. В по-дългосрочен план момичетата искат да работят и за безплатен достъп до продукти като дамски превръзки и тампони в училищата.
"Искаме да има социална насоченост към тези теми и отделно да се водят лекции и обучителни програми със специалисти в областта. Но това е много напред в бъдещето и засега го имаме просто като идея", споделя Симона.
На този етап от проекта най-важно е неговото разрастване, за да могат повече хора да се възползват от удобството на вендинг машините и от полезната информация по сексуалните въпроси, предоставена в социалните мрежи. С работата си по Vendy+ шестте момичета се стремят да променят общественото отношение към сексуалното здраве и да наблегнат на неговата значимост. Според тях по-доброто сексуално образование още на училищно ниво ще помогне за решаването на редица проблеми в тази сфера, включително домашното насилие.
"Сексуалното образование и изобщо сексуалното здраве не трябва да бъде тема табу, а точно обратното - изключително важна тема, по която свободно да можем да си говорим с родители и приятели", казва Димитрина.
"Ако повече се говори по тези въпроси, могат да се предотвратят много случаи на тормоз и насилие", добавя Вероника.
Макар шестте момичета зад Vendy+ да се различават по своите интереси и характери, те се обединяват около каузата за сексуалното здраве и успяват да вървят напред въпреки предизвикателствата. А какъв е съветът им към младежите в България, които също биха искали да започнат работа по собствен бизнес? Дори когато не очакват успех, да не спират да действат и да търсят решения.
"Бихме посъветвали хората да действат и да работят върху идеята и целите си. Тогава всичко ще се осъществи заради усилията, които полагат", споделя Симона.
А Вероника добавя: "Мисля, че България е доста добро място за развиване на бизнес и е хубаво да се насърчават младите хора да го правят, за да можем да помагаме на страната си да напредва.".