Успелите

Димитър Димитров от „Да отворим кръга“: Мотивацията е ключова. Без нея човек не би издържал дълго

Кръгът е съвършена фигура. Едновременно символ на завършеност и безкрайност. Понякога обаче кръгът може да се превърне в граница. Граница, изключваща света вътре в кръга от този извън. „Да отворим кръга“ има за мисия да преодолее тези граници, да отвори кръга, който разделя хората като общество.

„Да отворим кръга“ има за цел да даде на хората в България перспектива и възможност за развитие, за да преодолеят риска от бедност и социално изключване и да останат пълноправни членове на обществото.

Най-новата програма РАСТЕЖ (кандидатствайте до 25 май) е в подкрепа на организации, които развиват професионалните умения и кариерната готовност на младежи в риск от социално изключване. Така се помага на социални иноватори да развият решенията си! 

Програма РАСТЕЖ е първият в България двугодишен инкубатор за социални предприемачи и неправителствени организации, които работят със силен тематичен фокус върху развитието на професионалните умения и кариерната готовност на младежи в риск от социално изключване. Той е част от „Да отворим кръга“ и е разработен от експерти на Reach for Change с над 10 годишен опит в работата със социални предприемачи на 3 континента, както и експерти на ING Bank с дългогодишен опит във финансовата сфера в цял свят.

Програмата ще подкрепи 10 организации да развият дейността си и да бъдат по-устойчиви, за да помагат на все повече млади хора в риск от бедност и социално изключване да бъдат пълноценни членове на обществото и да развият умения за по-високо качество на живот.

Повече за програмата и очакваните резултати ще ни разкаже Димитър Димитров, който е изпълнителен директор на Reach for Change България. През последните 20 години той е създал и управлявал над 50 различни по размер инициативи, насочени към подобряване на условията на живот за уязвими групи в България и ЕС. Има дългогодишен опит като изследовател, лектор и обучител.

Г-н Димитров, на хоризонта се задава новата програма на Reach for Change България – РАСТЕЖ. Какви са Вашите очаквания за нея, с каква нагласа стартирате?

Заедно с ING Bank разработихме инициатива, с която искаме да помогнем на младежи в риск от социално изключване да имат по-добър шанс за реализация на трудовия пазар. Това ще бъде първият двугодишен инкубатор, който поставя тематичен фокус, а именно „Заетост“. Възможностите ни са ограничени, но амбицията е да достигнем над 10000 бенефициери младежи. Това не е първата подобна програма. Има сходни примери и голяма част от тях са успешни. 

Разликата е в подхода, който ние ще приложим. В съществуващите инициативи се финансират организации, които за определено време трябва да постигнат конкретен резултат. Често постигнатият резултат не е устойчив, а причините за това са различни: липса на възможности за финансиране, скъпо изпълнение, недостатъчен капацитет и т.н.

Знаем, че финансовата подкрепа е важна, но нашият подход е силно фокусиран върху усъвършенстването на организациите, с които ще работим, и развитието на техния капацитет. Поне две години ще сме плътно до тях, така че след края на програмата те да могат да продължат успешно сами.

По регламент три организации ще имат възможност да получат безвъзмездно финансиране от по 10 000 лв. чрез конкурса, а след година може би по още толкова. Без да сме цинични, смятате ли, че това е сума, която може да подпомогне наистина с оглед икономическата ситуация в страната в момента?

Reach for Change е от малкото организации, които предоставят не-целево финансиране. Не-целево означава, че получателят може да използва финансовата подкрепа за каквото прецени, в съответствие с нуждите на организацията. Директната финансова подкрепа не е ключов елемент от РАСТЕЖ.

Много по-ценна е ползата от дейностите за изграждане на капацитет – обучения, промотиране на дейността им, събития за обмяна на опит, индивидуална подкрепа от водещи експерти и служители на ING Bank, достъп до мрежи и ресурси, които също са финансирани от програмата.

Не само тук, а и в други сфери на живота се вижда, че в основата на проблемите невинаги е липсата на пари, а по-скоро предизвикателството с тяхното най-оптимално планиране. Нашата цел е да работим с организациите, за да подобрим заедно техните бизнес модели, оперативни процеси и съответно да разпределят и харчат парите си по възможно най-полезния за тях начин.

Преди няколко години, когато „Да отворим кръга“ беше все още само идея, се срещнахме с ключови организации и НПО от цялата страна. Оказа се, че някои от тях разполагат със сериозни бюджети за работа на терен, но с недостатъчно капацитет, за да иновират и подобряват процесите си, да инвестират в развитието на екипите си и своя собствен бизнес модел. Този начин не е ефективен и ние искаме да им помогнем. 

Това всъщност е и причината да изграждаме програмите си точно по-този начин, а не просто да даваме пари. Финансовият елемент е включен, за да подплати останалата част от работата ни с организациите, която е фокус на програмата. 

С какви инструменти разполага програмата? Как смятате, че те ще са полезни на участниците?

Инструментите, с които работим, се използват и усъвършенстват повече от десет години от Reach for Change. Съчетават научените уроци от работата ни в Европа, Азия и Африка и позволяват детайлно вникване в същността на организациите – тяхното текущо състояние, бизнес модел, цели и амбиции, измерване на ефекта, оптимизиране на процесите, организационното развитие и др. 

Предстои да преведем и адаптираме специализирана онлайн платформа с различни материали за социални предприятия, която ще съдържа в себе си голяма част от инструментите, които използваме и прилагаме. В зависимост от нуждите на организациите използваме различни инструменти, съобразени с конкретни техни потребности.

За да съм по-конкретен по отношение на въздействието, ще кажа, че над 80%, а в някои случаи и над 90% от участниците в нашите програми заявяват, че в резултат на работата си с нас са по-устойчиви във финансово и програмно отношение, разнообразили са източниците си на финансиране и са оптимизирали бизнес модела си.

Заложили сте в програмата си само три отличени проекта, но ако има много повече, които също са конкурентоспособни, с тях какво ще се случи?

Ще бъде труден избор. Процесът на подбор ще премине в няколко етапа, в които ще бъдат включени тематични експерти, служители на ING Bank и служители на Reach for Change. Разработени са ясни критерии, по които ще се прави оценяването и които ще помогнат за съставянето на обективно мнение.

Финално решение ще вземе инвестиционен комитет с участието на всички изброени по-горе. В процеса на работа, по време на изпълнението на програмата, и в зависимост от напредъка на организациите, сме предвидили възможност за други организации, различни от първоначалните три, да получат финансова подкрепа. 

Разбира се, в случай, че нови партньори се включат в „Да отворим кръга“, те също могат да допринесат и да разширим обхвата на директната финансова подкрепа, но няма да направим това за сметка на основния елемент, който е и фокус на програмата. Ние от своя страна продължаваме да търсим възможности да увеличим както нейния размер, така и броя на организациите, които освен експертна, да получат и финансова помощ. 

Критериите за участниците на първо четене са твърде високи и много професионални. В общи линии, ако организациите ги покриват, то реално имат ли нужда от програмата и обученията в нея?

Критериите, най-общо, обхващат 3 аспекта: проблем, решение, кандидат. От представената във формуляра за кандидатстване информация ние ще сме в състояние да определим доколко нашата намеса би имала резултат и доколко бихме могли да отговорим на очакванията на кандидата. Негова отговорност е да прецени дали това, което „РАСТЕЖ“ предлага, е в синхрон с неговите потребности и да прецени дали да кандидатства.

Както и по-горе споменах, за нас е важно да бъдем ефективни. Затова качественото определяне на потенциала е съществена част от процеса по подбор. 

Уникалното в нашия случай е, че не ограничаваме подкрепата, а я организираме в съответствие с реалните нужди на организациите. За тях ще е ценно, че тези, които бъдат избрани, ще получат подкрепа, организирана в съответствие с конкретните им нужди.

Чувствате ли се удовлетворен от работата, която вършите, от това да помагате ден след ден на различни хора и организации?

Идвайки от сферата на социалната работа и с опита, който имам, отговорът ми е положителен. Чувствам се удовлетворен, защото имам възможност да работя за добруването на хората. Работата изисква креативност, предизвикателна е и е целенасочена. И никога не е скучна. Харесва ми гъвкавостта на възможните посоки – работя за разрешаването на проблеми на хора с увреждания, представители на малцинствени общности, деца, младежи; участвал съм в проучвания, пътувам често и срещам най-различни хора. 

Социалното предприемачество разрешава социални проблеми чрез бизнес подходи, събирайки на едно място най-доброто от двете сфери. Понякога фокусът на работа е един човек, понякога – милиони. Без да омаловажавам останалите професии, смятам, че съм късметлия, имайки възможността да работя това, което искам, и да бъда полезен.

Когато човек е успешен в своята работа, той следва изградени принципи и добри практики. Какви са Вашите, за да стигнете до мястото си днес?

Мотивацията е ключов фактор: работата често е напрягаща и изискваща. Без мотивация човек не би се задържал дълго. Гъвкавост: работата с много и различни хора и институции понякога налага отклонения от първоначалния план. Уважение към различията: за съжаление, в България темата не е достатъчно актуална, а голяма част от проблемите се дължат и на различното отношение, основано на пол, възраст, етнически произход, религия и т.н. Не бих казал, че е трудно. Просто се иска повече разбиране и емпатия. 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Васил Койнарев

Кандидат-доктор по съвременен български език, докторант по философия, магистър по лингвистика, бакалавър по филология и бакалавър по журналистика. Преподавател, лектор, редактор на свободна практика. Основател на фирма за редакторски услуги — Редактор.бг ЕООД — www.redaktor.bg

Оставете коментар

0 коментара