Дирижаблите - една легенда на въздухоплаването и шанс за иновация в бъдещето
Човекът, който победи и въздуха, е вече напълно господар на тази малка планета, около която аеропланите ще обикалят като досадни мухи, а цепелините ще сноват като приказни кораби.
Това пише списание „Нива“ след втория полет на дирижабъл над територията на България. Днес вече рядко вдигаме поглед към небето и не се впечатляваме от летящите метални птици. Но за хората от началото на миналия век, преминаването на тези причудливи и леко страховити човешки изобретения е било истинско събитие. Защо да не бъде така и в бъдещето и дирижаблите не се възродят? Тези летателни апарати определено могат да бъдат съперници на самолетите.
Първият цепелин, наречен така по името на създателя си - немския авиоконструктор граф Фердинанд фон Цепелин, лети за първи път през юли 1900 г. край Фридрисхафен в Германия. Последвало конструирането и на други дирижабли. Те се отличавали с огромни размери и приличали на пура. Имали метален скелет, който бил обвит с плат. Във или под скелета имало гондола, в която се намирал екипажът. Пътниците пътували или в гондолата, или във вътрешността на дирижабъла. Издигането се осъществявало с помощта на водород. Движещата сила идвала от моторите, закрепени към корпуса.
По време на Първата световна война немските въоръжени сили използвали цепелините, за да шпионират вражеската територия и дори, за да пускат бомби. Но се използвали и за превоз на пътници. Пътуването с цепелин било много по-комфортно, отколкото със самолет - пасажерите разполагали с кабини с легла, можели да се разхождат свободно във фоайето и дори да отварят прозорците на гондолата.
Такива летящи гиганти преминават над България два пъти, и все през месец октомври. Първият полет е през 1915 г., когато цепелинът дори каца край Захарната фабрика в София, а от втория тези дни се навършиха 85 години – осъществен е през 1929 г. И за двете случки родната преса разказва подробно и свидетелства за възторга на хората на земята.
С течение на времето и с напредването на технологиите, дирижаблите почти не се използват за превоз на пътници и товари и биват заменени от по-модерните самолети. Летящите балони остават да се използват единствено за развлечение и научни цели. Но от нас зависи дали ще променим това в бъдещето, защото от тези гигантски машини има наистина огромни ползи! Ето кои са и някои от тях:
- Комфорт
Първото и най-приятното нещо за пътниците е, че дирижаблите осигуряват по-голям комфорт, кабината може да бъде най-малко като на круизен кораб и всички удобства да са на подходящо равнище. - Капацитет и обхват на полета
Дирижаблите са в състояние да носят повече пътници, отколкото самолетите, както и огромно количество товари. - Висока надеждност и безопасност
Ако се използва хелий, дори и в най-големи бедствия, дирижаблите показват по-висок процент на оцеляване на хората спрямо самолетите. - Икономичност
Значително по-нисък разход на гориво, в резултат на по-ниска цена на полета от изчисляването на пътник - километър или на единица тегло на пратката. - Възможност за неограничено време за пребиваване във въздуха, което при самолетите няма как да стане, поради по-бързото изразходване на гориво.
- Не се нуждаем от летище и писта
Дирижабълът може да кацне на всяко свободно пространство от земната площ
Представете си сега едно бъдеще от дирижабли! Няма ли да бъде по-хубаво и екологично? Това е добър начин да опазим повече природата и да се справим с нейното замърсяване. Хубаво би било да се замислим. Скептиците казват, че дирижабъла имал и много недостатъци като това, че лети бавно. Но това далеч не е вярно. Сега е възможно да се изгради в стратосферата дирижабъл, който да се изкачи на височина 20-30 км и там да лети със скорост от повече от хиляда километра в час.
Какво ще кажете за екскурзии с дирижабли? В тях може да се изгради инфраструктурата и материалната база на луксозен хотел и както днес огромните кораби плават на дълги круизи по вода, това може да се случи и във въздуха чрез дирижабли. А това би било вълнуващо за хората и полезно за развитието на туризма.