Дуално образование развива професионално над 1100 ученици
Над 1100 ученици от България са част от дуално обучение на българо-швейцарския проект „Домино“. В него младежи от 32 професионални гимназии се обучават в осем професии.
В програмата на „Домино“ („Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото“) участват общо 49 паралелки от 32 професионални училища, като основно младежите се обучават в секторите машиностроене, туризъм и електротехника.
Денис Кнобел, посланик на Швейцария, която финансира проекта, твърди, че дуалното образование е важен и ключов фактор за регионалното развитие на страната, тъй като не само увеличава производителността на различните компании, но и прави България по-конкурентноспособна на европейския пазар. Намалява се безработицата, гарантират се млади квалифицирани кадри и се спира обезлюдаването на по-малките населени места.
„Започнахме преди 3 години с 2 училища и 80 ученици, а днес имаме над 30 училища, повече от 1100 ученици и най-важното – над 180 компании, които са наши партньори“, обясни Негово превъзходителство Кнобел.
Проектът „Домино" е с поставен край 2019 г. След това този тип обучение става отговорност на МОН. Във Варна от 2016 г. дуално обучение се практикува в професионалната гимназия по горско стопанство и дървообработване, която вече има 14 дипломирани ученици по програмата, а учебното заведение си партнира с 8 фирми, които са възхитени от работата на младите варненци.
Конференцията „Образование и бизнес: Региони" е част от мисията на Bulgaria On Air и цялата Investor Media Group за разпространение и насърчаване на проекти, подкрепящи образованието. Демонстриране на наученото показаха ученици от професионалната гимназия „Велизар Пеев“ Своге, които представиха своите изделия от шоколад.
Какво всъщност е дуалното обучение?
Дуалната система е специфичен модел за професионално обучение, който поставя акцент върху практическото усвояване на професия чрез работа. Учебното време при дуалната система се разделя между обучение по теория в професионално училище и работа във фирма. С този модел се елиминира проблемът с липсата на стаж, който пречи на младите хора да намерят работа по желаната професия веднага след завършване на училище. Фирмите си спестяват разходите и времето за обучаване на новоназначените служители, защото те вече имат необходимите знания и умения.
Предимствата на дуалната система се демонстрират най-убедително от статистиките за младежката (и обща) безработица в държавите от ЕС, в които системата е най-добре развита. Благодарение на този модел на професионално образование и обучение процентът на младежка безработица в Австрия и Германия е едноцифрено число, за разлика от всички останали държави в ЕС.