Елена Бачева: Вярвам, че знаещите и обичащи родители могат да променят бъдещето
Елена Бачева е основателката на най-голямата платформа с бюлетин за родители "Дневникът на мама и татко", която тази година участва със своята кауза в "Промяната"
Дневникът събира и подрежда информация по възможно най-удобния и лесен начин, в помощ и подкрепа на родителите в грижите, възпитанието и ученето на децата. Дневникът е личната кауза на Елена. Децата са вдъхновение и първопричина да го започне. Провокирана от търсенето на насоки в отглеждането на собственото си дете, Елена разбира нуждата от универсално място. Идеята ѝ във времето расте и се развива също като едно истинско дете, а ние нямаме търпение да проследим нейните стъпки, защото те могат да ни доведат и до нашето израстване.
Сподели ни успешната формула. Каузата, която истински те вълнува да прерасне в двигател на основна работа, която вършиш по сърце и да бъдеш полезен на хиляди хора?
Когато се занимавах с реклама, усетих че идеите витаят навсякъде около нас. Идва момент, в който някой “вижда” идея и я хваща. В рекламата идваха много идеи, за които все се намираше някой в екипа, който казваше: ама тази идея я има вече. Да, различни хора могат да видят една и съща идея, но това все още не е спирачка да я реализират. Всеки ще я задвижи по различен начин, защото за всеки движещата сила е различна.
Да осъзнаеш връзката си с твоята идея е едно добро начало. Какво движи идеята ти е важно, защото същата тази сила може да те води напред към реализацията, или пък да те спира.
Често се говори по какво се отличават социалните предприемачи. Повечето от тях са движени от силата на любовта към хората, за които е предназнаена идеята им.
Но това не е достатъчно. Една идея има нужда и от рационално мислене, за да бъде успешна. Много предприемачи дори прескачат връзката със себе си и започват от следващата стъпка, която е да проучиш връзката на идеята с реалността.
Дали твоята идея отговаря на нечия нужда и чия, кои и колко са хората, в чиито живот тя може да внесе промяна, кои и колко са тези, които биха я купили, когато я материализираш в продукт или услуга.
Ако някой друг работи със същата идея, на какъв етап е той и как я материализира. Оставя ли място за теб?
Всичко това може лесно да се провери или, на бизнес език – да се валидира. При ясна преценка на възможностите, а именно, последната стъпка: да проучиш своята връзка с реалността.
С какво разполагаш, за да осъществиш идеята и какво ще трябва да си осигуриш допълнително. Често в началото разполагате само със собствения си ум, връзката си с идеята и личните си спестявания. Дали това е достатъчно, за да случите идеята бързо и ефективно?
Има различни инструменти, които могат да ви улеснят, за да направите тези равносметки. Ако идеята носи полза за обществото, лесно ще се намерите в средите на социалните предприемачи – за мен беше много полезно участието в Академията за социални предприемачи на фондация Reach for Change – Промяната, която се организира всяка година. Там се запознах и с някои нови подходи в бизнес моделирането, които бяха представени от Business Institute. Последните имат и отделен инструмент за оценка на идеи. Моята нужда беше да моделирам проекта си в неговия социален аспект и да се свържа със себеподобните. Но за моя изненада, успях да структурирам проекта и в неговото бизнес измерение.
Защото важно за всеки социален предприемач е да сплете своята социална идея с успешен бизнес модел, който да я запази жива.
В морето от сайтове за детско развитие, как успя да създадеш и поддържаш платформата?
Въпросите, които си задавах аз като майка не намираха еднозначен отговор в това море. Към него можем да добавим и съветите на лекари, други майки, и на роднини. Осъзнах също, че има и много нови неща, които все още не бяха навлезли у нас – като например изключителното кърмене до шестия месец. Изпитвах нужда от място, на което да мога да науча всичко бързо, доверено място, където българските специалисти застават с имената си, но и потвърждават и тези нови неща.
Така се роди идеята за книжката Дневникът на мама, която беше първият продукт на новосъздадената ми рекламна агенция. Създадох структурата на книжката според моите нужди на майка с бебе. Куражът да я реализирам дължа изцяло на д-р Анета Попиванова – неонатолог, педиатър, тогава зам. председател на Национален комитет по кърмене. Тази книга се подарява вече почти 10 години в тираж 30 000 книжки годишно и е подготвила много родители за новата им роля, още в първите дни от раждането и дори преди това.
Новата платформа Дневникът на мама и татко се роди в края на 2016 г. Основен акцент в нея е образователният възрастов бюлетин. Ако си родител, се абонираш и започваш да получаваш информация, в зависимост от това на колко месеца или години е твоето дете. Платформата ти дава знание и насоки какво е нужно за неговото най-добро развитие. Подсеща те, мотивира те, дава ти причина защо е важно да го правиш. Така детето ти получава навреме това, от което имат нужда за неговото оптимално здраве, развитие и реализация. Все още градя платформата. Осмислям всички текстове в нея, издирвам важните неща за всяка възраст, както и точните хора, които мислят в перспектива, които могат да показват пътя и ролята на родителите.
Не мога да кажа, че има море от такива бюлетини. Това е все едно да кажеш, че има море от книги за любовта например. Но както казах по-горе, движещата сила е тази, която материализира една идея. Моята движеща сила ме спираше няколко години, защото не знаех как да адресирам към родителите тъжните статистики за заболеваемостта на българите, за депресиите, за липсата на желание за учене.
Каква по-различна насоченост има платформата, виждам че обхваща множество теми и то до 18 годишна възраст на децата?
В момента темите, насочени към децата след 6-7 годишна възраст са по-малко. За всички възрасти обаче, включително и за бременни, има богата информация за предстоящи събития, семинари, работилници, книги. Всеки, който организира подобни събития или издава книги за родители е поканен да се регистрира и да ги публикува при нас безплатно. Целта е да поднесем на родителите не само теоретичната част на нещата, но и да ги насочим към подходящите за тях или децата им места.
Днес родителите сякаш са по-информирани от всякога, могат ли да се загубят в потока от информация? Какво би ги посъветвала ?
Зависи изцяло от тях. Ако са последователни, ако могат да отсяват и проверяват информацията, няма такава опасност. Това е и нашата цел. В книгата сме събрали най-важното, което е нужно на родителите в първите 3 години. Зад написаното там седят имената на специалистите, но в същото време и нашето търсене на най-добрите практики и съвети. Постоянно излизат и нови неща, които ни карат да търсим нови отговори и да актуализираме книжката. Така започнатата връзка с родителите продължава и в бюлетина. Ако всеки месец получаваш това, което ти е важно в този момент, от някой, в когото имаш доверие, няма да се загубиш, напротив.
Може ли Дневникът да влезе в училищния дневник или да работи съвместно и с детските градини? Всички се надяваме в тези институции, промените да се случват по-бързо.
Нашият фокус в момента е в семейството.
Вярвам, че знаещите и обичащите родители могат да променият бъдещето. В този смисъл – могат да променят и очакванията си от училището и детските градини.
В момента малко родители заявяват пряко недоволството си от услугите, които им предоставят тези институции. Това е така, защото на много места целта е да се вредиш, а не да получиш качествена услуга.
Какво искаш да се промени за децата в България занапред?
На този етап искам децата, които чрез родителите, ползващи книгата и бюлетина ни ще съпътстваме в годините, да пристъпят след няколко години училищния праг по-здрави, по-уверени в себе си, по-зачитани и подкрепяни от родителите си, искащи да учат заради своето любопитство, а не заради оценките. Умеещи да се справят с предизвикателствата и имащи навици да се грижат за своето здраве.
Елена Бачева е участник в Акселератора на ПРОМЯНАТА 2017/2018, заедно с още 12 стартиращи социални предприемачи, които са намерили решение на проблеми на децата в България. Акселераторът е двумесечна интензивна обучителна програма, базирана на специализирани безплатни обучения и индивидуални консултации, които помагат на социалните предприемачи да подобрят своите решения и своя бизнес план. Той е част от процеса на селекция в ПРОМЯНАТА - най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп, която се осъществява в партньорство с фондация "Reach for Change България".