Елена Парушева - жената, която превръща ел. стълбове в изкуство
Елена Парушева е името на българката, която променя облика на електрическите стълбове по цял свят. Тя превръща ел. стълбове в истинско произведение на изкуството – в скулпури. До преди няколко години художничката бе по-известна във Франция, отколкото в България, като нейното творчество едновременно изненадва и дори шокира жителите на град Амневил-ле-Терм не от днес.
Елена Парушева живее в Париж от началото на 1991г. Завършва живопис в Художествената академия в София, но е малко позната у нас. През 2006г. открива изложбата Electric art в Ямбол, Сливен и София. Тогава показва голяма част от проектите си за стълбове-скулптури, върху които работи от края на 90-те. Преди повече от 18 години тя разбира за намерението на френска електрическа компания да премахне въздушните проводници и да ги прекара под земята.
Научих за това и реших, че както долените все още ги има, така и стълбовете не трябва да изчезнат. Вместо анонимни кули и антени - гиганти, виждам произведения на изкуството, носители на така необходимата енергия, но и в хармония с човека и природата, обяснява художничката.Всъщност предложението, което прави на французите, е да се запазят отделни екземпляри като се превърнат в арт творби. И това е иновация. Елена се кандидатира да участва в този проект и го печели. Така в парижкия град Амневил-ле-Терм пред кметство се появяват четири светещи скулптури върху стълбовете, по които текат 400 000 волта електричество. И до днес те привличат вниманието на специалисти и любители на изкуството. Заради тези творби художничката е включена в Зелената книга на Международния съвет по електроснабдяване CIGRE.
За нас българите е важно да знаем, че идеята на концепцията й за стълбове-скулптури е призната за световно откритие още през далечната 1999-та и е патентована. Нейни подобни проекти са правени и в Бразилия за Мондиал 2014 . Тогава 44 светещи пилона по Авенюто на стълбовете маркират пътя, свързващ летището с центъра на град Куритиба. Парушева е прилагала градското си изкуство още в Холандия, Норвегия, Швейцария, Испания, Чили и много други държави.
Художничката е одобрена и започва да преподава на ученици от 6 до 80-годишни. Но нейното футуристично изкуство и градско творчество не остава незабелязано в света. Работата на Елена е уникална заради превръщането на едно индустриално наследство в културно, вдъхновявайки и други творци от световна величина.