Емилиян Кадийски: За мен най-важно е всеки зрелостник да има увереност
Eмилиян Кадийски е програмист и преподавател по информатика и програмиране в Професионална техническа гимназия „Н. Й. Вапцаров“, гр. Враца. Той е възпитаник на „Заедно в час” от първия випуск на програмата.
Още по време на втората година от участието си в програмата създава “Враца софтуер общество”. Организацията иска да помогне на един от най-бедните региони в България, като предлага курсове по програмиране на младежите, с които да развие техните способности и да ги насърчи да открият възможности за дългосрочна работа в едни от най-бедните градове на страната ни. „Враца Софтуер” спечели през 2014 г. конкурса за социални предприемачи Reach for Changе. През 2016 г. организацията зае първо място в категория “Образование” за 2016 г. на наградите на Българската асоциация на информационните технологии и спечели допълнително финансиране от Google RISE Awards.
В края на миналата година Емилиян беше номиниран от Министерството на образованието и науката за Глобалната учителска награда. През 2017 г. беше отличен в европейската класация на Forbes “30 под 30” в категория социално предприемачество, както и в селекцията на Дарик радио за успешни млади лидери “40 до 40”.
Заедно с неговите партньори от „Враца Софтуер общество” бяха отличени в класацията „Достойните българи на годината” тази година. На официалната церемония във Военния клуб на 19 март, Емилиян и неговите съмишленици получиха своите отличия и копие на златния ритон от Панагюрското съкровище лично от премиера Бойко Борисов.
Стискаме палци на Емилиян по пътя на неговото дело и пожелаваме успех в работата му за онова позабравено, но толкова свидно късче от България - Северозападна България, дано има повече българи като него. А сега искаме да разберем малко повече как успява да постигне целите си и да вдъхновява децата:
Избирате учителската професия пред успешна ИТ кариера. Защо?
Всъщност съчетавам и двете. От понеделник до сряда съм програмист и след това съм учител.
Споделете ни за предизвикателствата пред младия учител. Как се борите с тях?
Аз преподавам по много кратко време, за да дам адекватен отговор. Имам щастието да преподавам на мотивирани ученици и работя в групи от по 10 - 13 човека, което е много различно.
За вас професията "учител" продължава и след звънеца. Колко е важно да си ментор на децата и какво ви мотивира да оставате на линия и след часовете?
Водя клуб по алгоритми след часовете. И се стремя да осигуря възможности на учениците да участват в национални ИТ състезания и събития, както и посещения в ИТ компании.
За да им бъде по-интересно, опитвам да имаме и забавна част при пътуванията - игри и други забавления.
С какво могат да се занимават вашите възпитаници след завършване на образованието си във Враца?
Според мен основна роля на образованието е да ти помогне да откриеш себе си, кои са силните и слабите ти страни. И да добиеш увереност, че можеш да се справяш с предизвикателства от всякакъв характер. Всичко това отваря врати и предоставя възможности за интересен и пълноценен живот.
След 12. клас учениците от ПТГ "Н. Й. Вапцаров" от паралелка "Програмиране" реално могат да започнат работа в някои софтуерни компании като програмисти, специалисти по осигуряване на качеството или друго. Но не това е най-важното. За мен най-важното е, излизайки от училище, всеки ученик да има увереност, че може сам да учи и да се развива. Това се постига чрез опит, например в началото на учебната година се сблъскваш със задачи, които не разбираш и не можеш да решиш, а в края на годината реализираш проект, който използва същите тези задачи и дори ги надгражда. Тази увереност може да добие с всяко едно умение - програмиране, танци, шах и тн.
И в този смисъл другото важно нещо за всеки един млад човек е да опита и опознае различни възможности и да открие какво му е най-интересно и какво му се отдава най-много.
В тази насока съм привърженик на теорията на Хауард Гарднър за множество интелигентности, според която съществуват 8 интелигентности, които изразяват възможността на човек да обработва информация и добива умения в дадено направление. Според мен е хубаво всеки млад човек да се занимава под една или друга форма с всяка от тези 8 интелигентности и да знае кои му се отдават и в кои среща повече затруднения. И на тази база да реши как иска да се развива и в коя сфера да търси професионална реализация.
Как може да се съживят училищата в изостаналите райони на страната?
Това е комплексна задача. Според мен трябва да има усилия от страна на директора, който да е добър мениджър и ръководител.
От учители, родители и цялата общност, така че училището да е обвързано със света около него и учениците да имат възможности да се изявяват и да помагат в общността си.
"Заедно в час" вече имат достатъчно успешни примери като организация. Те предоставят възможност на амбициозни и мотивирани хора да влязат в училище от по-изостанали места за 2 години. И очакват от тях именно това - да ги съживят и да направят така, че учениците там да получат качествено образование и подготовка.
Пишете ли двойки на своите ученици?
За жалост, да. Стремя се да имам точни и ясни критерии, които учениците разбират. И всеки да може сам да се самооцени. Пиша двойки за под 50% покрити критерии. Според мен трябва 1 ученик спокойно да изкарва поне 3, ако внимава в часовете и отделя 20 - 40 минути вкъщи по даден предмет. Разбира се, някои ученици могат да изкарат и 4 или 5 с такава подготовка. Но за жалост, има и такива младежи, на които работата в училище е крайно безинтересна и не виждат смисъл и полза да полагат тези усилия.
И тук идва ролята на учителя, родителите и обществото. Как мотивираме младежите да учат и да се развиват? Вярвам, че в тази насока трябва да полагаме още повече усилия.
Как прекарвате времето си извън час?
Напоследък имам малко свободно време. Обичам да спортувам - футбол, тичане, каране на колело или ски. Да се разхождам сред природата или да пътувам по света. Както и да гледам филми или да чета книги.