Финансови уроци за малчугани
Преди известно време ви представихме едни иноватори в образованието - инициативата Leaders Play. Oбразователната организация предлага разнообразни обучения в сферите на предприемачеството, изграждането на личностни умения и финансовата грамотност. Именно новата им иницатива в областта на финансите е поводът да се срещнем отново с Гергана, която ще ни разкаже повече за новите обучения "Финанси 404".
От къде се зароди идеята за образователната инициатива „Финанси 404“? Целта на инициативата е да работи за повишаване на финансовата култура на младите хора у нас и основанията за това стават все по-очевидни. Масово българите са слабо подготвени по финансовите въпроси, чувстват се безпомощни пред многообразието и сложността на пазара на финансови продукти и услуги, не знаят как да се възползват пълноценно от тях, не могат да оценят отговорностите за управлението на парите си. Според проучване на финансовата грамотност в България, направено от Световната банка през 2010 г., около 60% от анкетираните заявяват, че или нямат финансови знания, или те са много лоши. Сред младежите на 16-17 години този процент е още по-висок. В същото време финансовата грамотност все по-ясно се откроява като ключово умение и лична отговорност на всеки съвременен човек. Не случайно в много страни по света финансовото образование е въпрос на национална политика. У нас няма разработена национална стратегия за повишаване на финансовата култура на българите и с инициативата „Финанси 404“ ние се присъединяваме към тези институции и организации, които гледат с тревога на този въпрос. Кампанията ни е насочена към децата в училище, защото сме убедени, че знанията и уменията в областта на финансите могат и трябва да се формират от най-ранна възраст.
Каква е целта и какво би искала да получат децата от проекта? Целта ни е да провокираме у децата интерес към финансовата грамотност като към важно житейско умение. Да ги запалим по управлението на личните им средства. Да ги научим да разбират как работят банките, какво представляват инвестициите, кредитите, осигуровките, застрахователните услуги, данъците. Да ги стимулираме да усвояват полезни навици и да продължават да трупат знания по тези въпроси. Да познаваш основните финансови принципи, които движат света, не е стремеж към забогатяване, а е житейска стратегия, която дава свобода, сила и увереност. Искаме децата да разберат, че с всеки лев, който харчат, те правят някакъв избор и всеки направен избор води до едно или друго дългосрочно последствие.
За колко годишни деца е предвиден проектът? Целевата група на „Финанси 404“ са ученици от 1 до 12 клас, които искаме да въоръжим с нужните житейски умения и да обогатим финансовата им култура по начин, съобразен с нивото и потребностите на всяка възрастова група.
По какъв начин се провежда реализирането му? Проектът е създаден с идеална цел и ще среща в класната стая учениците с финансисти, бизнесмени и предприемачи, натрупали опит в реалния свят. В него могат да се запишат за участие всички български училища, без значение от техния профил и насоченост. От другата страна са лектори - доброволци, представители на различни компании. Те ще влизат в час за разговор с децата по различни теми от областта на финансовата грамотност и управлението на парите, пречупени през призмата на личния им опит.
Връзката между училищата и лекторите се осъществява на сайта „Финанси 404“ - там се регистрират и двете страни. Всеки лектор гостува в избрано от него учебно заведение от списъка на заявилите желание за участие. След предварителна договорка за удобното време той посещава училището и в рамките на 1 учебен час изнася своята беседа.
Защо според теб у децата липсва желание за управление и компетентност относно личните им средства? Защото няма кой да им предаде тези компетентности. Ако говорим честно, мнозина възрастни не са най-добрият пример за грамотно и рационално поведение в сферата на финансите и това се проектира в децата им. Не са малко и родителите, които смятат разговорите „за пари“ за неподходящи за невръстни уши. Финансовата грамотност, както и всяка друга, се усвоява постепенно в течение на времето като се върви от по-простото към по-сложното с натрупване на нови знания и умения. Липсата й пък води до негативни последици – не само за личността, но и за икономиката като цяло, и това е причината все повече държави по света да разработват национални стратегии за финансова грамотност.
Във Великобритания например Националната стратегия за финансова грамотност e свързана с финансовото образование и то е включено в задължителната учебна програма на държавните училища. В Холандия националната стратегия за финансово образование е подкрепена от официален уебсайт, в който могат да се намерят учебни материали за финансово образование и отговори на въпроси, свързани със студентски заеми, надбавки за деца, ипотекиране, обезщетения, данъци, пенсиониране. Сайтът предлага и съвети към родителите как да научат децата си да управляват по-ефективно парите си.
Върху какво друго според теб трябва да се наблегне днес при децата? От знание за какво друго имат нужда те? На днешните деца трябва да се помага да изграждат практически умения и личностни компетенции, абсолютно необходими за успешна реализация в XXI век: за критично и иновативно мислене, за решаване на проблеми в екип, за креативност и творчество, за изява на лидерски качества, за ефективна комуникация и много други. Училището трябва да възпитава мотивирани, самостоятелно мислещи и разчитащи на себе си хора, които вярват в собствените си сили.
Как всеки един може да стане част от тази страхотна програма? Образователната инициатива „Финанси 404“ разчита на доброволния труд и на мотивацията на своите лектори - хора от различни български и/или международни компании, готови да споделят с децата финансовите си знания и умения за управлението на финансовите средства. Всеки ентусиаст е добре дошъл, единственото условие е да се регистрира на платформата ни.