Г-н продуцент, май френд, дай сензация, че не искам хепи енд...
Не знам дали би било силно, ако кажа, че преди два-три дни родната журналистика в лицето на Нова телевизия си направи харакири с отразяването на репортажа за инцидента на Боян Петров и Андрей Ковачев. Малко или много, след наврения микрофон в лицето на еколога Андрей Ковачев нормалната реакция на всеки човек е да се погнуси и да избухне с коментар по темата. Доста обикновени хора, обществени личности и журналисти осъдиха начина на отразяване и това, което се завъртя в новините. Ние бихме го нарекли грозно и потресаващо. Нещо, което ще отврати, но по никакъв начин няма да донесе желан рейтинг. За жалост, това не е еднократен случай, няма и да бъде. Именно това е и една от основните причини да стартираме нашата кампания "рЕмисия Новини".
От сензационното търсене на новини страдат не само зрителите. И в този материал ще си позволя да обърна внимание и на други потърпевши от задължителното търсене на сензация. Търсене и жажда, която не се спира не само пред нормите от Етичния кодекс на медиите в България (подписан от Нова телевизия), а и пред чисто моралните човешки ценности и благоприличие. По законите на физиката - всяко действие си има противодействие, равно по сила на него, и в нашия случай то се изрази в масовия потрес и възмущение. В една частност, то беше насочено към отразяващия кореспондент. Може и да е било първосигнално и емоционално, но в търсене на сензацията и самите журналисти стават инструмент в безскрупулното търсене на сензацията. Лошото е, че те застават с лицето си пред камерата и зрителя и хората се погнусяват от техните действия. И именно заради това ще говоря в следващите редове.
Ако погледнем съвсем рационално на нещата, един добър професионалист и журналист, който нормално избягва този тип отразяване на репортажи, може да бъде пратен от своите продуценти да пита близките на хора, които са прекарали трагедия как се чувстват, да се рови в личния им живот и други подобни неща, които не отговарят нa неговата професионална и човешка етика. Излишно е да давам примери за случаи - вие самите ще се сетите за такива. Крайният успех на #рЕмисия Новини е важен не само за нас като зрители, но и за самите журналисти. Защото един добър професионалист може да стане жертва на алчността на своите собствени началници по различни начини - или добрата му новина може да не е достатъчно интересна или важна, или репортажът му може да бъде така отразен и монтиран, че да изглежда по съвсем различен начин в своя краен вид. А това е отвратително.
В случаите на отразяване на инциденти, при които грубо се погазват всякакви морални норми, както този преди два дни, се лепи ужасяващ имидж на професията на журналиста. Четвъртата власт се превръща в едно кърваво риалити, а самите новинарски кореспонденти получават квалификации като "продавачи на кръв" и те индиректно се превръщат в такива. Ако трябва да търсим някакви виновници, макар и неосъзнати, за положението в момента, можем да приемем, че това са продуцентите на новините. Поне според мен е така. Да, от рейтинга в края на деня зависят много неща - работа, заплати, с които хората да изхранват своите семейства. Нима обаче той трябва да бъде постиган по този начин? Въпросните продуценти дали биха се радвали да седнат и да вечерят на масата със семейството си, гледайки такива извращения, които са продукт на тяхната работа? Оставим ли това така, границата на етичните и морални норми би останала още по-далеч назад в съзнанието на продуцентските глави. Нека не позволяваме това да се случи.
Може да бъде и иначе. Може и рейтингите да са високи, новините да не погазват морални и етични норми и хората да не са отвратени. И да е добре за всички. На журналистите едва ли им е приятно да следват указания, които погазват собствените им морал и етика. Далеч съм от мисълта, че са хора без сърца, или че не са добри професионалисти. Продуцентите биха казали, че си вършат работата и може би биха намерили някаква сравнително логична гледна точка за отразяването на този репортаж. Или за цялата мизерия, която сътвориха покрай отразяването на случая с Цвети Стоянова. Няма нужда обаче. Нека застанем на една позиция - журналисти, обществени личности и обикновени зрители, и да покажем на ръководствата на медиите, че може и иначе. Нека покажем, че доброто се "продава". Защото разни ръководни кадри в новинарските емисии си мислят, че трябва така да показват новините, че от тях да има сензация. Без значение как влияе тя на човека от другата страна на екрана. Рейтингът е важно да върви нагоре. Лошото е, че правопропорционално надолу в обратна посока със същия темп върви и загубената човечност.
Нека бъдем хора преди всичко. Нека няма отвратителни репортажи и отвратени зрители. Ясно е, че такива трагедии имат място в новините, но не по този начин. Нека намерим баланса и подобни сцени в национален ефир да останат само неприятен спомен от миналото.
Уважаеми продуценти на новините в националните телевизии, по-специално тези на Нова - не принизявайте журналистите, които работят за вас, с такива репортажи. Не си струва тъпата сензация. Ние поемаме ангажимент да ви покажем пък, че рейтинг може да се направи и с добри новини. А вие, уважаеми читатели, ако искате да ни помогнете да изпълним нашата цел, можете да направите нещо много простичко - изразете своето мнение в нашата анкета.