Габриела Пресолска: Доброто трябва да има име, за да заразява и други да го последват!
Габриела Пресолска последните 7 години работи в Hewlett Packard. Участва в редица доброволчески инициативи, предимно свързани с деца. Силен интерес проява към иновации свързани със здравеопазването. В личен план се определя по-скоро като арт човек, отдавайки се в свободното си време на любимите си хобита – декориране и латино танци.
В началото на миналата година създава социалната мрежа за добри дела Volontime с убеждението, че доброто следва да се показва, споделя, стимулира и предава нататък. Точно за нея ще ни разкаже малко повече в следното интервю.
Как дойде идеята за платформата Volontime и какво представлява тя?
Идеята за Volontime се роди след години на лично участие в различни събития и дейности, свързани с правенето на добрини и, разбира се, внимателни проучвания по темата, които показаха доста слаби места и непрозрачност в този процес. Постарахме се да създадем място, в което всеки може да покаже своята истинска = човешка = добра страна.
Volontime е специализирана социална мрежа с взаимодействие между профилите на потребителите и организациите съответно. Там всички видове добри дела могат да бъдат намерени. А Store Volontime е онлайн платформа за продажба на продукти, обвързани с кауза – благотворителни базари, дарителски кампании за материали и за финанси, развиване на корпоративно социални проекти от страна на бизнеса.
През месец март 2017 г. Volontime печели награда на MobCon Demo, където повече от 700 IT специалисти гласуват за избор на победител
Защо го правите? Каква е целта на мрежата?
Защото няма до преди Volontime такова специализирано място, което да обхваща целия процес и всички видове добри дела, да е свободно и прозрачно за всички хора и организации. Информацията в Интернет или Facebook е фрагментирана, или липсваща. Човек не може да обхване цялостно какво, кой и как прави добро или се нуждае от подкрепа. Кое е най-подходящо за него или организацията, която представлява. Публикациите за други новини във Facebook размиват фокуса на тази тема. Тя трябва да си има своето място и да изгради своята общност, за да работим заедно по-ефективно и целенасочено. Да не допускаме злоупотреби, които се промъкват на различни места и подлъгват хората.
За 2017 година България е на 127-мо място от 139 страни по цялостно представяне за правене на добро спрямо World Giving Index и на 138-мо място по доброволчество в същата класация. Хората не знаят как, не знаят къде могат да бъдат полезни и да са сигурни, че не е измама, както и да се почувстват емоционално въвлечени в процеса. Не просто да дадат едни пари като дарение, а да видят как проектът, който са подкрепили, расте и се развива в правилна посока.
Целта ни е обърнем тази тенденция, да изградим общност със сходна ценностна система, която се интересува от тази тема, която да регулира случващото се, да са своеобразен коректив и заедно да случваме добрите дела. Фирмите да има къде да намират проекти, които да подкрепят, както и къде да разгърнат своите корпоративно социални проекти и кампании. Да са видими за техните служители, да ги ангажират емоционално с тази дейност на компанията и да ги накарат да се почувстват част от една общност. Не на последно място също желаем даренията да достигат неправителствените организации на 100% от техния размер.
Как осъществявате самата прозрачност на добрите дела?
Всеки може свободно да публикува от профила си или от този на организацията, която представлява. Да дава обратна връзка с реални снимки, видеа, текст и т.н. Какво, как и кой е помогнал на дадена кампания, проект, неправителствена организация, коя бизнес компания какви проекти със социална насоченост подкрепя. При регистрация на Volontime всеки потребител и организация посочват в кои категории от 19-те има интерес – би помогнал или търси съдействие. След това системата сама дава предложения на всеки кои други хора или организации имат същите маркирани категории и бихте могли да си сътрудничите. Всеки профил може да се разгледа, да се видят публикациите, да се последва, да влезете в контакт чрез посочените данни за връзка.
Как си обясняваш това, че в България повечето Facebook страници на НПО-та имат средно само 5000 последователи, а страници за забавления имат 300 000 последователи?
Facebook е направен за забавления, за печелене на пари от организациите с реклама там. Нормално е страници за забавления да имат най-висок рейтинг. Затова ние искаме да направим място пък на НПО-та и бизнес със социални проекти и отговорност. Да си имат тяхното място, където лесно и бързо да се намират и сътрудничат. Никой (или със сигурност е малка част ) не си прави регистрация във Facebook с мисълта да потърси дейността на неправителствена организация.
Според теб, защо е нужно да има колаборация между бизнеса и неправителствения сектор?
Защото заедно могат да са си взаимно полезни, а оттам и на обществото, където те развиват дейността си и където има проблем за решаване. Аз го определям като симбиоза:
- Бизнесът има средства, но те са по-фокусирани върху собствената дейност (производство, продажба…);
- Докато НПО секторът е този, който се съсредоточава върху екологични или социални проблеми, неправди, възможности за подобряване на живота ни, за равноправие и ред други въпроси.
- Фирмите спомагат финансово или с доброволен труд на служителите си проектите на НПО-тата.
С тази си дейност бизнесът изгражда емоционална привързаност сред самите си служители, които заедно са участвали в тези процеси на правене на добро. Изграждат общност в рамките на фирмата, а оттам самият процес на работа и намалено текучество на персонал води до по-добри резултати. Екипността и сплотеността води до висока ефективност.
Защо е важен личният пример в подобни инициативи?
Примерите на майката и бащата (лоши или добри) пред детето им изграждат представата му за добро и лошо, за почтеност или липса на такава, за преценка на заобикалящия го свят. С една дума – техните лични дела и думи изграждат ценностната му система.
Опитвам се добрите примери от семейството да ги изведа сред обществото. Да няма анонимност в добрите дела, както такава липсва в семейството. Нали правите подарък на детето си открито, давате му „джобни“, пишете заедно домашните, правите заедно разходки в парка, помагате си открито? Защо да ставаме анонимни, когато надскачаме единицата семейство и правим подобни добрини на непознати в единицата общество?!
За мен доброто трябва да има име, трябва да се знае, за да заразява и други да го последват. Както е сторил примерно Евлоги Георгиев и много, много други знайни добротворци на България.
Кои са твоите примери за добри хора и защо именно те?
Възхищавам се на делата на откритите хора. Дори понякога някой да сгреши, за мен буди възхита, ако този човек е открит и честен. Иначе бих се въздържала да квалифицирам хората на добри или лоши. За мен има добри или лоши постъпки. Имаме добрите дела на дарители като Евлоги и Христо Георгиеви, имаме хубавите постъпки на дядо Добри, имаме стотици неправителствени организации, които развиват дейност с добавена стойност, имаме стотици фирми, които подкрепят социални проекти. Но е факт, че не зная голяма част от имената на хора и организации, които правят добро. Вярвам, че те не са малко, те трябва да се знаят, те трябва да са откритият пример за нашите деца. Именно това целя със социалната мрежа Volontime.
Какво е доброволчеството за теб?
Доброволчество = добра воля (усмихва се)
Както казва Лев Толстой: „За да повярваш в доброто, трябва да започнеш да го правиш!“ (усмихва се)