Генчо Петков: Човек трябва да експериментира, да търси посока, за да намери своето място
Днес ще Ви запозная с един от ветераните на българската фотография - Генчо Петков. Вече 47 години, от които 37 професионално, Генчо се занима с фотография. През 1987 г. изкарва специализация в High school Polygraph project, Karl Marks Staadt, DDR. От 1989 г. става артист на Световната федерация за фотографско изкуство (AFIAP), Certificate № A 89/094. През 1999 г. става съосновател на Асоциацията на рекламните фотографи в България.
През 2006 г. става учредител на международния фотографски пленер Бодиграфия. През 2003 г. Световната асоциация на уеб майсторите и дизайнерите го номинира и награждава за най-добре оформен личен сайт. От 2007 г. Петков преподава дигитална фотография във ВТУ "Св.Св. Кирил и Методий". Само преди около 2 седмици, Петков стана и фотограф на годината в международния конкурс VIPA 2016.
Какво според Вас Ви помогна да изпъкнете пред останалите участници и да грабнете наградата фотограф на годината?
Едно от нещата, което ми помогна да спечеля е това, че подадох снимки и за 6-те категории - “Хора”, “Модна фотография“, “Храна“, “Архитектура“, “Репортажи“ и “Атрактивни фотографии от България“. От общо 50 снимки, 5 от моите излязоха и оттам вече имах голяма преднина. Помогнаха ми и социалните контакти, тъй като платформата се оценяваше освен от жури и от публиката. Щacтлив cъм, чe твopбитe ми бяxa oцeнeни тaĸa виcoĸо.
Как дойде интересът Ви към фотографията?
Всичко започна още когато бях седми клас, когато баща ми ми подари за рождения ден "Смяна 8". Тогава на мода бяха касетофоните и аз очаквах такъв подарък и с леко разочарование получих фотоапарат. До преди това изобщо не съм си и помислял дори за фотография, нито ми е хрумвало, че ще се занимавам с това някой ден. Но след като получих фотоапарата се затварях в една тъмна маза и започвах да правя снимки. Все още от носталгия по апарата пазя обектива.
Има ли определен жанр, който обичате, или снимате на различни теми?
За да има интересни снимки, човек трябва да експериментира, да търси посока и да види къде е по-добре. При всяка една тема е различно. Например, когато снимам за репортаж за десета от секундата обекта се променя. Трябва фотографът да бъде винаги готов. Докато на тема архитектура и храна нещата могат да бъдат повтаряни, коригирани и подобрени. Като цяло аз се стремя да снимам по-спокойни места.
Кое ви изгради като наистина добър фотограф?
Преди години съществуваха едни клубни форми - читалища и други учреждения и в тях имаше много хубава среда, в която се подкрепяхме всички от тази област, обменяхме знания. Това ме изгради като фотограф. Помогнаха ми и личните познанства с хора като Петър Божков, Виктор Бойчев и др.
Сега фотографите се изграждат по-различен начин - по интернет и чрез различни обучения. Но не всяко Photography до името те прави фотограф.
Колко фотоапарата сте имали досега?
Около 20-30, като някои са били лични, други служебни. Всичко си има специфика. Фотоапаратът е само инструмент, но не винаги само той е достатъчен. По-важна е оптиката. Хубаво е човек да експериментира, за да намери своето място.
Фотографската техника е много скъпа, особено, когато става за професионална работа. Всяка една грешка може да ти коства много.
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.