Днес сядаме да си говорим с един човек, който е превърнал в свое основно занимание това да променя света около себе си. За Георги Камов социалните иновации са инструментът за промяна на средата у нас към по-добро. Като човек, който следва максимата, че всеки проблем е една възможност, той вижда България пълна със стотици потенциални ниши за реализиране на иновативни идеи. Нашият гост е партньор в първата агенция за потребителски преживявания у нас – Designthinking.bg, oсновател на фондацията за качеството на живот "Багра" и съветник за социални иновации на министъра на труда и социалната политика.
Разкажи ни повече за това какво е Designthinking.bg? Designthinking.bg е консултантска компания, която помага на компании, социални организации и държавни институции да превръщат иновативни идеи в реалност и да поставят своите клиенти в основата на всичко, което правят. Разработваме нови продукти и услуги, провеждаме обучения, стартираме програми за стимулиране на иновации. С по-амбициозните клиенти отиваме отвъд продуктите и услугите и създаваме цялостни преживявания.
Основният метод, който използваме, е дизайн мислене. Въпреки името му, той не е нито дизайн в класическия смисъл на думата, нито включва много мислене. Дизайн мисленето е процес, обърнат към хората и техните потребности. Един от примерите за това как се прилага е семейната игра, която разработихме на база на процеса. Нарича се
Red Paper Plane и е нов начин за учене и забавление за деца от 3 до 6 години. Открихме, че въпреки бурното развитие на децата на тази възраст, те са заобиколени от опростени и скучни игри и занимания. А техните родители, сред които съм и аз, почти нямат шанс да прекарат смислено време с тях. Затова разработихме нещо, с което развиваме умения и едновременно с това даваме ценни моменти на цялото семейство.
Автор си на един страхотен текст за възможностите за развитие в България. Кои според теб са социалните иновации, които ще превърнат в страната ни в "Дестинация номер едно"?
България трябва да намери посока, която едновременно ще реши много от нашите проблеми и ще ни помогне да развием капацитет, с който да сме полезни отвъд нашите граници, навсякъде по света. За мен, посоката е развитие на социални иновации – нови решения на упорити и трудни за решаване социални проблеми. България може да се позиционира като място, където тези нови решения се измислят и пробват, а вече превърнати в работещи модели се разпространяват навсякъде.
Социални иновации могат да бъдат приложени във всяка една сфера – от развитие на отдалечени селски райони до подобряване на градската среда, от политики за възрастните хора до подпомагане на ранно детско развитие, от земеделие до архитектура. Най-важното за тях е, че са начин на мислене и действие, който интегрира в себе си печалбата и развитието с положителното влияние върху средата.
След излизането на материала започна и работа на подобен текст, но за Европа. Кога се очаква да го видим и кои са основните акценти в него?
"Дестинация Европа" е постоянно отлаган проект, за който ще положа усилия да види бял свят в началото на 2016-та. Както виждаме, постоянно има поводи да поставим под въпрос Европейския съюз, неговите политики и инструменти. Текстът ще даде визия за това как Европа може да се възприема не като постоянен източник на проблеми между държави-членки, а като платформа за развитие, качество на живот и благосъстояние на общности от хора отвъд националните граници. Накратко, ще дам моя отговор на въпроса "Какво е Европа и защо ни трябва?".
Основател си на фондацията за качество на живот "Багра". Разкажи ни повече за нейната роля и дейност.
Фондация "Багра" работи в три основни насоки – социални иновации, иновации в публичния сектор и развитие на качество на живот и благосъстояние. Наскоро приключихме проект по програма "Европа" на Столична Община и публикувахме доклада
Wellbeing Sofia. За нас, качеството на живот трябва да е призмата, през която всеки град разглежда своето развитие. Качеството на живот не означава единствено по-богат град или по-доволни граждани – то се определя най-вече от качеството на взаимодействие между хората и средата. Т.е. как ти влияеш на града и как градът влияе на теб. Това означава да спрем да разглеждаме града такъв, какъвто го вижда общината (отделни сектори, инфраструктура, озеленяване, транспорт и т.н.), а да го погледнем в неговата цялост, през погледа на неговите жители.
Според теб на какво трябва да наблегнат младите хора, за да имат шанс за реализация в България?
Да се учат всеки ден, особено извън училище. Постоянно да опитват нови неща – само така ще намерят това, което наистина им се прави. Да не се сравняват с хората около тях, а с хората навсякъде по света. Да се оплакват само, когато са готови да направят нещо по въпроса.
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.