Гергана Грънчарова: Българската гейм индустрия набира все по-голяма инерция!
Присъствието на Гергана в startup екосистемата е забележително. Тя е едва на 25 години, но през 2016 година е номинирана за една от най-влиятелните жени в предприемаческата екосистема на България и отличена като един от успелите млади българи в класацията “30 под 30” на Forbes Bulgaria. В края на 2017 година Гергана продава интелектуалната собственост на предишния си бизнес в чужбина и поетапно навлиза в гейминг индустрията, като съосновава едно от най-прогресивните български независими гейминг студиа Incineration Productions.
След като чуждестранен холдинг придоби предишния ти бизнес, правиш рязък завой към изцяло нова сфера. Защо реши от сектора на образованието да се насочиш към разработката на видео игри?
Макар и в сферата на образованието, предишната ми компания се занимаваше със създаването на игровизирани обучения, настолни и мобилни игри, така че за мен завоят не е чак толкова рязък. В гейминг индустрията ми харесват няколко неща. Първо, високорискова е, обичам предизвикателствата и често ми е интересно докъде точно мога да стигна. Второ, разработката на видео игри, е изключително креативен процес. Креативността свързвам със свободата. Свободата да сътвориш света на играта от нулата - причината за съществуването на този свят, съществата като вид и личност, които го обитават, мелодията, която му вдъхва живот, и не на последно място, свободата да продаваш крайния продукт, без да се налага да си слагаш непрестанна цензура.
Вие сте доста младо студио, но вече сте напът да реализирате един амбициозен проект - играта Third Omen. Разкажи ни повече за това.
Първият проект, по който работим, е фентъзи екшън-приключенска видео игра. Третото знамение (Third Omen) разказва дълбока и наситена с емоциални обрати история, в която главната героиня трябва да премине през собственото си личностно унищожение с едничката цел да възвиси духа си. Създадена от Вселената, като първообраз на човечеството, тя e поставена пред избора дали да отмъсти за злото, което са й причинили, в името на това третото знамение да не се превърне в реалност, или да намери вътрешната сила да загърби миналото си и да започне отначало.
Пишем историята на играта по начин, който силно да ангажира играчите и да ги накара да се замислят над случващото се в историята и истиността му. Караме ги да си задават въпроси от типа на: "Какво ще се случи, ако знаците са били разчетени погрешно и тепърва предстои да се сбъдне предсказанието?". "А ако се окаже, че именно главната героиня е въплъщение на истинското зло?".
Кои са универсалните качества, които един предпреимач трябва да има, за да може да развива успешни проекти, независимо от индустрията?
Пътят на предприемача е изключително труден, но аз истински вярвам, че предприемачите са хората, които работят упорито и целенасочено и сбъдват промяната. Те са тези, които създават иновациите и карат света да се движи напред, превръщайки го в по-добро място за живеене. Цената на сбъдване на тази промяна обаче е наистина високa и уменията, които могат да те закрепят по пътя, са: упоритостта, умението да измерваш резултати и умението да продаваш идеите си.
Нека се върнем към гейминг индустрията. На 27.11 пуснахте кикстартър кампания. Коя е основната ви целева група и какви хора се надявате да привлечете като фенове?
В момента се радваме на изключително голям интерес към кикстартър кампанията ни. В рамките на два дни успяхме да съберем 15% от поставената от нас цел в размер на $47 000. Непосредствено преди пускането на кампанията обаче бяхме много притеснени, защото имахме едва 10 седмици за разработката на първото ни демо. Искаме Third Omen да бъде игра, която си заслужава всяка минута, прекарана в нея. Предстои ни много работа, докато достигнем до този момент, но се надявам хората да оценят докъде сме стигнали и колко много всъщност сме успели да направим за този кратък период на разработка.
Макар да очакваме най-много предварителни продажби на играта от Америка, Полша, Германия и Франция, ми се иска българите да застанат зад нас и да ни подкрепят.
Много от нас (вкючително и аз) сме израснали с компютърни игри и сме прекарвали много часове и по залите едно време. Кое е нещото, което смяташ, че би ни грабнало в играта?
Освен силно провокативната история на Третото знамение, наблюденията ми са, че художественият стил на играта определено хваща окото, дори на хора, които не се интересуват от гейминг. Играчите имат възможността да се потопят в един тъмен, мрачен свят, който е наситен с неизвестност и ужасяващи същества. Редуват се плашещи, напрегнати, съдбоносни и завладяващи моменти. Няма човек от екипа ни, освен мен, който да не е израснал в света на видео игрите. Третото знамение е от онези игри, които те завладяват напълно и те карат да се чувстваш удовлетворен, докато ги играеш.
Разработваме играта по начин, който дава пълен контрол на играча над случващото се по време на игра. Геймплеят е силно ангажиращ. Това е от онези игри с easy to learn but hard to master геймплей, на които си заслужава да дадеш шанс.
Напоследък все по-често обаче виждаме как големи и наложени на пазара студиа потъпкват основните си ценности и започват да правят игри единствено и само заради парите, които потенциално ще изкарат - без да се интересуват от това какво качество ще предложат на потребителите си. Ние искаме да избягаме от това. Вярвам, че когато вложим частичка от себе си и инвестираме малко по-голям набор от ресурси, резултатите няма да закъснеят.
Има ли потенциал България да бъде място, в което се развива силна гейминг индустрия?
Определено. Българската гейм индустрия набира все по-голяма инерция напоследък, но рядко медиите отразяват тези успехи. Геймингът е съществена част от културата и се надявам все по-често да виждаме успешни примери.