Хелзинки не е регистрирал нито един смъртен случай, вследствие на пътнотранспортни произшествия през изминалата година – това обявиха общински служители.
Тези резултати изглеждат впечатляващо, независимо че Хелзинки е една от най-малките столици в ЕС (малко под 690 000 жители), около 1,5 млн. души живеят и пътуват до работа в метрополния район. Първият подобен резултат Хелзинки постига през 2019 г., когато нито един пешеходец или велосипедист не загива при автомобилна катастрофа.
За сравнение, през 2023 г. 7807 европейци губят живота си при пътнотранспортни произшествия в градовете на държавите-членове на ЕС. През миналата година в Берлин 55 души губят живота си след пътнотранспортно произшествие, а в Брюксел – 10.
Транспортният инженер в градския отдел „Градска среда“ Рони Утриайнен заяви много фактори за това явление, но изтъква като най-важен ограниченията на скоростта. Решението за тези ограничения е базирано на данни, които показват, че рискът от смъртност при пешеходци се намалява наполовина чрез намаляване на скоростта на автомобила при удар от 40 на 30 км/ч. – долна граница, наложена в повечето жилищни райони на Хелзинки и центъра през 2021 г.
Ограниченията бяха приложени със 70 нови камери за скорост и полицейска стратегия, базирана на националната политика „Vision Zero“, с цел постигане на нулеви наранявания или смъртни случаи при пътнотранспортни произшествия. Данните, събрани от Liikenneturva, финландската агенция за безопасност на движението, показват, че смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия в Хелзинки намаляват оттогава.
Позовавайки се на данни, които показват, че рискът от смъртност при пешеходци се намалява наполовина чрез намаляване на скоростта на автомобила при удар от 40 на 30 км/ч, градските власти наложиха долната граница в повечето жилищни райони на Хелзинки и центъра на града през 2021 г. В много части на финландската столица пътищата са стеснени и са засадени дървета, като с това се цели създаване на комфорт за шофьорите. При сложни градски пейзажи водачите на автомобили са принудени да се движат по-внимателно.
Градът инвестира в нова пешеходна и велосипедна инфраструктура. Това включва велосипедни алеи, обхващащи над 1500 км. Общественият транспорт също претърпява промени – използват се декарбонизирани и автономни автобуси, а ЕИН (Европейската инвестиционна банка) отпуска финансиране на Хелзинки за нова трамвайна линия.
Утриайнен утвърждава, че промените са спомогнали за намаляване използването на автомобили, респективно по-малко пътнотранспортни произшествия. Статистиката показва, че между 2003 и 2023 г. нараняванията, причинени от пътнотранспортни инциденти, значително са намалели – от 727 на 14.