Христо Блажев: Трудности има винаги във всичко, но те трябва да бъдат надмогвани
Христо Блажев е на 30 години, родом от Видин, но понастоящем живеещ в София. Страстта в живота му са книгите. От там се поставя и началото на кариерата му в книжния свят. Христо Блажев е създател и администратор на една от най-активните книжни групи във фейсбук: “Какво четеш….”, ръководи издателство “Deja Book” заедно с Благой Иванов, а от есента на 2014-та е част от редактрорския екип на издателство „Сиела“.
Започва кариерата си в издатеслтво „Изток-Запад“ и паралелно с това работи и за вестниик „Сега“. Там той започва от нулата, без да познава ниакква теория, смело се впуска към практиката. С много положени усилия, днес Христо е горд управител на едно от най-амбициозните издадтеслтва у нас „Deja Book”.
Как реши, че именно това трябва да е твоето поприще?
Имаше период от около година, в който работех едновременно във вестник „Сега“ и издателство „Изток-Запад“, където учех занаята от нулата – изцяло практически, без да знам грам теория. Имах възможност да избера между двете и със сигурност взех правилното решение, макар преди това да планирах кариера именно в печатните медии, защото обичам да пиша. Но блогът е достатъчен за графоманията ми.
Срещна ли някакви трудности по пътя на осъществяването на проектите ти?
Трудности има винаги във всичко, но трябва да бъдат надмогвани. Нормалните неща са си налице – да издаваш книги е скъпо удоволствие, а възвръщането на инвестицията е бавно и невинаги се осъщестява. Няма как да излезеш на плюс от всяка книга, но чалъмът е да успяваш с успешните да компенсираш тези, които не се продават добре, като често последните са книгите, в които си вложил повече усилия и се гордееш. При малкия ни пазар преценката за всяка книга трябва да е пределно внимателна, особено при българските автори, от които са нужни поне 500 продадени копия, за да има финансов смисъл – е, невинаги това се случва по една или друга причина.
Какво те стимулираше, за да продължиш напред?
Или обичаш книгите, или не. При мен страстта е неутолима и някак възможността и да правя книги, не само да ги чета, ми е напълно достатъчна мотивация да влагам огромната част от времето си и силите си. Фактът, че и в „Изток-Запад“, и в „Deja Book“, и в „Сиела“ имам възможността да правя книги, които искрено харесвам и искам да виждам по книжарниците, е достатъчен. Ясно е, че в тоя бранш няма да забогатея, но пък имам възможностт да живея смислен, изпълнен с радост живот. Каво повече?
И по-специално - управляваш издателство "Deja Book", което работи с едно от най-големите издателства у нас - Сиела. Как осъществи тази своя цел?
През лятото на 2014 г. бях на книжната Алея във Варна и там се видяхме със Захари Карабашлиев, главния редактор на „Сиела“. Отидохме да пием по бира на плажа и да поговорим за това-онова – той си търсеше редактор, аз бях готов да чуя предложението му, защото бях усетил, че имам нужда от повече работа, след натовареността в „Изток-Запад“ просто не ме свърташе да правя само по една книга на месец-два, каквито ни бяха възможностите с дотогавашните ни партньори в „Deja Book“. Предложението от „Сиела“ бе много изкусително – и включваше пълната независимост на „Deja Book“, това, което ме интересуваше най-силно. И така е до днес, с Благой Иванов си избираме и издаваме заглавия по наш вкус, но финансирането, разпространението и още куп дребни неща минават през „Сиела“, разпределили сме си риска и печалбата по начин, който удовлетворява и двете страни.
Мислил ли си да се реализираш в чужбина?
Нито за миг, изкарвам си хляба с българския език и така и ще си остане.
Опиши ни България, така, както си я представяш в най-смелите си мечти.
Просто е – искам България да прилича на Швеция. Силно секуларизирана, социална, богата и мирна държава, в която се чете много и се пишат страхотни книги, превеждани и признати по целия свят.
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.