Успелите

ХРИСТО ХРИСТОВ, НЕТИНФО: Бизнесът в България трябва да си поставя по-високи цели

Христо е изпълнителен директор на най-голямата дигитална медийна компания в България - Нетинфо. Едно име, което може би не всички познавате, докато не ви споменем сайтовете vbox7, vesti.bg, gong.bg, които са част от платформата. Христо е млад, свеж и мотивиран. Той е в България и държи да остане тук, въпреки че мечтите му са свързани с международен успех. А освен другите успехи, той е и страховен мотиватор!

Какъв за теб е големият успех сред ежедневните малки?

Още съм много далеч от това, което си представям, че е истинският успех. Докато не започнем да даваме добавена стойност и извън страната, няма да се почувствам напълно успял. За мен да си успял, значи да създаваш непрекъснато нови и нови продукти, услуги, апликации, които да обслужват колкото се може повече хора. Такива, които ни улесняват, които правят живота ни по-добър.

Чрез апликацията на телефона за прогнозата знаете как да планирате почивката си на морето. Без информационните сайтове няма да знаете колко динамичен е светът и ще се информирате много по-бавно и трудно. Хиляди са онези, които вече резервират хотели само онлайн. И това са много малка част от всички възможни примери за успешни онлайн модели. В момента, от Нетинфо успяваме да бъдем първи в границите на страната ни, да сме новатори и конкуренти.

Но за 20 години, в които съществува Нетинфо, давате достатъчно добавена стойност в рамките на страната. Доказателството е, че се разраствате непрекъснато и оставате лидери на пазара.

Да, но когато човек постигне нещо, той гледа напред и бързо забравя постигнатото. Това е моята мотивация – гледам да не разчитам на стари завоевания и успехи, защото бизнесът е много динамичен.

Поставяш пред себе си непрекъснато нови и нови предизвикателства. Според теб обаче не е ли правилно човек да знае, че съществува и лимит, да знае кога да си каже, че е достатъчно голям и успешен?

Това е един голям проблем в България. Всеки има праг на достатъчност, който у нас е много нисък.

Наблюдавам по-възрастните от мен в бизнеса, които сякаш обичат да играят „на сигурно”. Те спират до определено ниво, което предварително са определили, това им е достатъчно. И, както казва един приятел, „бизнесът ги надраства”.

Самите те си внушават, че са създали бизнеса. Дори да е така обаче, много често именно създателите на бизнеса са тези, които го задушават.

Какво си казваш след голяма сделка?

В момента, в който се почувствам самият аз голям и успешен, значи нещо не е съвсем наред. (смее се) След като финализирахме една от най-големите си сделки, целият екип на Нетинфо си отдъхнахме, но си казахме: „Свърши лесното. Сега предстои най-трудното”.

Какви са дългосрочните и краткосрочните цели на компанията?

Краткосрочни – колкото се може повече глобални продукти със страхотната бизнес екосистема, която съществува в страната и може много да се развива. Иска ми се да не сме затворени само на нашия пазар и повече компании да ни последват. Просто българите трябва да спрем да мислим, че можем да работим само в определени граници. Все повече и повече продукти от България ще има, които да могат да бъдат представяни и на световния пазар.

В дългосрочен план виждам именно това – цялата тази екосистема да се разгърне и да може да ражда нови и нови продукти.

Ти си влогър, освен това предаваш опита си на десетки семинари, на лекции. Миналата година участва и в Похода на вдъхновителите. Как вдъхновяваш?

Мисля, че вдъхновявам чрез първоначална депресия. (смее се)

Просто не заблуждавам излишно хората, които се интересуват от успеха – напротив, казвам точно къде е проблемът, кое е реалистично и кое – не. Основното ми оръжие наистина е първо да депресирам хората, след това, ако искат да постигнат нещо, самите те си казват, че трябва да работят още по-усърдно. Понякога, в понеделник сутрин, като си правим редовните оперативки тук в офиса и решаваме задачите си за седмицата, колегите си тръгват, „увесили” нос – в петък обаче са удовлетворени.

Последните данни на Евростат за младите българи са много притеснителни – 25 процента нито учат, нито работят. Контрастът между онези, които не се занимават с нищо и онези, които постигат международни успехи, е огромен. Как тълкуваш статистиката?

Много е притеснително и мисля, че данните са отражение на манталитета на българина. Типична е нашата склонност все да сме недоволни от нещо. И това обаче си има своя чар.

Ако използваме тези свои негативни черти, те могат да прераснат в нещо градивно и позитивно. Например - в бизнес. Да недоволстваме от това, което имаме и което правим, може да се превърне в един чудесен вътрешен мотиватор. Може да акумулира успех, стига да те мотивира да ставаш по-добър. От личен опит го казвам, защото и аз се мотивирам по този начин. За съжаление, има хора, които придобиват по непозволен начин това, което нямат – чрез злоупотреби или като пречат на някой друг. Но, когато не е деструктивно, недоволството и мрънкането ни може да ни направи по-успешни.

На младите у нас им трябва и външна мотивация. Още един пример от личната ми практика – започваме нов проект, който се нарича Нетинфо Асансьор. С него предлагаме на всеки служител в компанията да ни представи своята идея, независимо каква е тя. После ние решаваме дали ще я изпълним, ако е достатъчно креативна и свежа. Правим инкубатор за идеи в нашия собствен екип.

Имаш ли собствено мото?

Не, аз съм много абстрактен. Дори да си намеря някоя, която много ми харесва, след време я забравям или опровергавам. Все пак една резонира в мен – на Стив Джобс „Stay hungry, stay foolish”. Всичко се прави с труд и упоритост!


Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Неда Василева

Обичам добрите новини, различните гледни точки и пътя към откриване на вдъхновението. Обичам да мисля, че промяната сме самите ние.

Оставете коментар

0 коментара