Хуманоидният робот НАО помага на деца със специфични потребности
Хуманоидният робот НАО за научаване на поведения чрез имитация в тройна конфигурация дете-робот-терапевт беше представен за първи път в България.
Тридневната работна среща се проведе в Банско и на нея бяха представени резултатите от проекта „Методологии и технологии за повишаване на двигателните и социални умения на деца с проблеми в развитието”. Целта е да се разработи и въведе иновативен модел, който осигурява възможност на децата със специфични потребности да подобрят двигателните си умения и социални контакти чрез игра.
Атрактивността на такива игри, в които движенията на части от тялото са интерфейс към играта и достъпността им не е само в учебна, но и в семейна среда, мотивира и ангажира физическата активност на децата. Компютърните игри и интерактивните сценарии с хуманоидни и нехуманоидни роботи са ценни с това, че при тях има много движение и работа с реални предмети.
Проектът представя научни възможности за адаптиране на избрани компютърни игри към потребностите на децата с двигателни и социални нарушения чрез внедряване на компютъризирани технологии за разпознаване на движения на различни части от тялото. Типичен пример за това е използването на жестов интерфейс при деца с минимални физически умения на ръцете, като по този начин се развиват уменията за социални контакти между тях в резултат на споделянето на общо място за игра.
Координаторът на проекта доц. д-р Анна Лекова, ръководител на секция „Интерактивна роботика“ в Института по системно инженерство и роботика – БАН сподели, че въз основа на постигнатите дотук резултати, тя и останалите експерти вярват, че ще успеят да изградят иновативна визия за играта и фундаменталната й роля за физическото, когнитивното, емоционално и социално развитие на всяко едно дете.
Проектът, който се осъществява по програма BG09 на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, мярка „Проекти за междуинституционално сътрудничество” продължи 16 месеца, като по него е работил екип от 21 експерти и практикуващи в областта на инженерните, медико-социалните и педагого-психологическите науки. За този период те са проектирали, разработили и тествали компютърни игри на голям екран, при които подпомагат децата да играят чрез жестове и интерактивни игри с хуманоидни и нехуманоидни роботи за обучение в двигателни и социални умения на деца със специални потребности.
Проектът се реализира благодарение на Института по системно инженерство и роботика – БАН, в партньорство с Университета в Ставангер, Норвегия и Югозападния Университет „Н. Рилски” – Благоевград, а участие в него взеха разработилите игрите учени, студенти, преподаватели и ресурсни учители от Благоевград, представители на областната агенция „Социално подпомагане и закрила на детето“ в Благоевград, „Комисия за децата, младежта и спорта“ към Столична голяма община, родители на деца със специални образователни потребности и практикуващи логопеди, специални педагози и психолози от Дневен център „Здравец” в Банско и ДЦ „Символ на любовта” в гр. Гоце Делчев.
Само преди по-малко от два месеца за първи път в Балабановата къща се разположи и стълбищен робот, който може да се използва за външните и вътрешните стъпала, пригоден към повечето видове инвалидни колички. Устройството е с 5-годишен гаранционен срок и е спечелен по проект от ОИ „Старинен Пловдив” на стойност 13 700 лв и се финансира изцяло от Агенцията за хора с увреждания (АХУ).
Предимството на робота е, че той е мобилен и не изисква, каквито и да е промени в конструкцията и интериора на къщата, лесен е за употреба и е с опростена поддръжка. Именно това ще позволи в Балабановата къща да се провеждат мероприятия със социална насоченост, защото роботът е пригоден не само за посетители, но и за участници с опорно-двигателни увреждания.
Коментар на инж. Ирина Мечева, управител на фирмата изпълнител на проекта
Освен робота, бяха доставени и 2 броя сгъваеми рампи, които ще дадат пълен достъп до първия етаж на Балабановата къща.