Иновация в Айтос. Ученици учат география с интерактивна пясъчна карта
Айтоско училище се сдоби с първата по рода си и единствена в България интерактивна пясъчна кутия.
Когато си говорим за география, в повечето случаи всички ни побиват тръпки при спомена за контролните в училище, непредвидените изпитвания и за онази голяма показалка, която заплашително се прокрадваше на картата от Черно море към Родопите и оттам към Пирин, та чак до Софийското поле. И всичко това пред погледа на уплашените ученици, които се молеха само за приятното усещане, което изпитваха при биенето на звънеца.
Но днес, в едно малко българско градче, часовете по география вече няма да протичат по този начин. СОУ „Христо Ботев“ стана единственото в България и едно от малкото в Европа, което разполага със своя виртуална пясъчна кутия.
С нея учениците от 5 до 7 клас ще имат възможност сами да правят релефни карти, да създават вулкани, реки и океани.
С помощта на Sand Reality Box, трудните за осмисляне от деца и подрастващи контурни и топографски карти са преставени в лесен и достъпен вариант.
Един от най-прекрасните примери на виртуална реалност в учебния процес е създаден от изследователи в Калифорнийския университет в Дейвис, Калифорния – това е т.нар. интерактивен пясък, който се наслагва в реално време и създава топографска карта върху пясъчната повърхност. Не е необходимо голямо въображение, да за си представим колко по-приятно ще протичат часовете в това училище.
Цялото интерактивно решение Planiks Sand Reality Box (PSRB) Виртуална Пясъчна Кутия (ВПК) се захранва от компютър с Intel QuadCore процесор и графичен ускорител последно поколение – GF 970GTX в добавка на късофокусен проектор и Kinect 3D камера, монтирани над специална водоустойчива маса пълна с т.нар. кинетичен пясък. С този специален пясък (Sandtastik), доставен от Финландия, се създават релефни форми, включително в мокро състояние.
Зад този интересен проект стоят имената на директора на училището Пенка Кирязова и учителите от СОУ "Христо Ботев".
Проектът е разработен от бургаския екип на Планикс, прототипът на виртуалната пясъчна кутия е създаден в Калифорнийския университет в Дейвис. Това смело решение, необичайно за българското училище, е първо по рода си на територията на България.
Впечатляващото е, че от американския университет в Дейвис се обърнали към бургазлии с предизвикателството сами да разработят този проект. Управителят на Планинкс Росица Цонева обяснява:Беше ни ясно, че няма как да стигнем до Америка, за това се обърнахме към Планикс. Те пък се съгласиха да разработят идеята за нас, казва г-жа Кирязова.
Действително начинанието излиза скъпо, защото само кинетичният пясък струва близо 1000 лева. Но голяма част от средствата за реализирането на проекта са събрани от традициония Коледен базар на училището. Засега проектът ще влезе в експлоатация само в часовете по география, но програмата може да се адаптира и в часовете по биология, химия и физика.Пясъкът е с всички необходими сертификати, с него могат да работят деца. Няма силиций и е хипоалергенен. Това е най-скъпата инвестиция, но пък със здравето на децата не може да се прави компромис.
Представянето на проекта предизвика огромен интерес и се надяваме, че за в бъдеще този интерактивен и иновативен начин на обучение ще навлезе и в други български училища.