Йонко и Жасмина, които създадоха първите български протеинови бонбони
Йонко Чуклев и Жасмина Гевезиева са двама млади и активни българи, които решават да стартират собствен бизнес в разгара на пандемията. Големият риск, който поемат, бързо се оправдава и днес можете да намерите протеиновите бонбони Cardinal Bites в много и различни обекти в страната.
Йонко е финансов анализатор, инвестиционен банкер и автор в Uspelite.bg. Жасмина е специалист по комуникации, продажби и лектор в програмата на Finance Academy за Маркетинг и реклама. Двамата се събират около идеята за една кардинална промяна в бизнеса със здравословните храни. Научете как успяват да прославят българска рецепта на фона на един световен локдаун.
Разкажете ни повече за Cardinal Bites. Как се стигна до идеята?
Жасмина: Cardinal Bites е млада компания, създадена по време на пандемията, с много ясна социална кауза - да превърнем изкушенията в протеинови иновации. Първият ни продукт са протеиновите бонбони с вкус на българска роза и източен махлеб. Част от идеята е да популяризираме българските богатства с тази линия бонбони като съчетаваме традиционни български съставки по екзотичен начин.
Протеиновите ни изделия са без добавена захар и са за всички, които обичат да си угаждат като същевременно се стремят да поддържат физическа форма.
Йонко: Първоначално, идеята зад Cardinal Bites ми се стори много налудничава. Допреди да опитам първия ни прототип. Когато го опитах, осъзнах, че в тази идея има потенциал и ние можем да я развием.
Кое е „вълнуващото“ във вашите протеинови бонбони?
Жасмина: Вкусът е оригинален, на няколко нива, вдъхновение за сетивата. Най-вдъхновяващото е, че тази “експлозия от вкусове” може спокойно да бъде вмъкната в диетата.
Йонко:
Другото вълнуващо е комбинацията на традиционни български съставки и иновация в един бонбон, тъй като обогатените ни с пробиотик бонбони носят духа на две от най-големите родни богатства – маслодайната роза и киселото мляко.
Как продавате продукта във време на пандемия?
Йонко: Именно започването на този бизнес във време на пандемия ни накара да инвестираме и развиваме дигиталните си активи и канали за пласиране на бонбоните. Сравнително бързо успяхме да създадем уебсайт, който беше номиниран като един от най-добрите на годината в категорията си, както и да свържем целия процес: онлайн поръчка – производство – логистика, за да могат хората да поръчват бонбоните лесно и да ги получат в дома или офиса си.
Каква е историята зад бранда "Cardinal Bites"?
Йонко: Името на бранда е вдъхновено от латинското наименование „cardinalis“, произхождащо още от XIV век, със значение на “основен, есенциален.”
Жасмина:
Също така сме кръстени и на птичката Северен Кардинал, която е вплетена в логото ни. Тя е символ на вътрешна сила, ентусиазъм, свобода и оптимизъм. Това са все ценности, зад които заставаме като компания и като отделни личности.
През какви препятствия преминават предприемачите със стартиращи бизнеси в България?
Жасмина: Буквално всекидневни - от некоректни производители и доставчици, през прекалено голямо търсене от клиенти, което довежда до непланирана липса на стокови наличности. Имаме и страхотни партньори, ментори и най-вече клиенти, заради които продължаваме напред.
Йонко: За разлика от други бизнеси, където човек може да работи, когато се чувства достатъчно отпочинал и в кондиция, при стартиращ бизнес в хранителната сфера това е много трудно, а когато тази дейност следва да се съчетае с нещо допълнително, препятствията стават още повече, но пък преминаването през тях е много поучително.
Откакто стартирахме с Cardinal Bites, преминахме през много интересни процеси – бизнес планиране, серийно производство на хранителен продукт, набиране на финансиране, регистрация на полезен модел в Патентно ведомство, изграждане на бранд и дигитални активи, както и още много, много.
Кой е най-големият урок, който научихте досега?
Йонко:
Че дори един малък бизнес като нашия, трябва да планира много интензивно, за да е успешен.
На ежедневна (а понякога и ежечасна) база трябва да се преглеждат прогнозните продажби, за да се гарантира, че производството ще е обезпечено със суровините за него, да се вписва в производствения график, логистиката да е начертана, бракът да е в необходимите граници и още доста неща. Бих го обобщил като „малък бизнес – голямо планиране“.
Жасмина:
Да имаме железни договори с партньорите ни, разглеждащи и защитаващи рисковете и отговорностите във всевъзможни потенциални проблемни точки.
Когато стане “напечено”, всеки си гледа “в собствената градинка”. Това научих по трудния път. Целта ми е да спестя тези усилия на хората, които искат да се занимават с бизнес, затова съм щастлива, че тази година имам честта да преподавам във Finance Academy Bulgaria. Идеята ми е чрез курс по Маркетинг и реклама да предам на курсистите наученото от мен за 9 години в тази сфера. Въобще, всички практически знания за бизнес, напълно актуални спрямо обстановката.
Кое ви дава желание и ентусиазъм да развивате този бизнес?
Жасмина: Мисията, която ни води. А именно, да предложим качествена и балансирана алтернатива на любимите сладки и солени изкушения.
Йонко:
Води ни и неразкритият потенциал на България в сферата на храните и напитките. България е сред топ производителите на билки в Европа, българският пчелен мед се използва за подобрител на медовете от Азия, близо 24 милиона японци ядат българско кисело мляко. Иновативни родни продукти като олио от орехи или органични капсули с розово масло ежегодно впечатляват на международни изложения. Влагането на блага, които България ни предоставя, в един по-иновативен продукт има висок потенциал, включително и на световните пазари.
Всеки път, когато се замисля за тази възможност, определено имам желание да развивам този бизнес още.
Как виждате бъдещето на хранителната индустрия?
Жасмина: В алтернативните форми на протеинови източници и ръст на функционалните храни и напитки.
Йонко: Индустрията ще се фокусира все повече върху няколко елемента – персонализирани оферти на база онлайн поведението на всеки клиент, фокус върху здравословни продукти, онлайн търговия, бързо изпълнение на поръчки, както и създаване на повече бутикови вкусове на храни и напитки, които потребителите не са опитвали досега. Технологията, удобството и персонализацията ще са едни от водещите тенденции в индустрията, защото тя се развива така, че да отговори на предпочитанията на клиентите.