Истории от бизнеса: Петя Загорчева
Можем да опишем Петя Загорчева като лъчезарна и целеустремена. Тя обича музиката, природата, Гърция и България, но любимото ѝ нещо е да учи интересни неща, които да споделя с околните. Обича да вдъхновява другите и да ги кара да се усмихват. С Петя си говорим за избора на една наглед нетрадиционан ниша за България, за качествата на добрите преподаватели и за бъдещите ѝ планове за развитие.
Минала си пътя от това да даваш уроци самостоятелно до развитието на най-голямата частна школа в България по гръцки език. Как протече този път до върха?
Ехаа, „Аристеа” ли е най-голямата школа за гръцки език в България? Не знаех, че е така, нито пък, че съм на върха.. Аз просто правя това, което обичам. Благодаря за комплимента, много е мило и съм трогната, че вашата прекрасна страница прояви интерес към моята скромна личност и школа. За мен е чест, защото мисля, че това, което правите е чудесно! България има нужда от такива инициативи и хора. Що се отнася до „АРИСТЕА”, исках да има място в София, което да е един вид „културен център”. Да се събираме с хора, които изучват гръцки език или просто обичат Гърция, да си говорим, да провеждаме открити уроци и лекции, да каним университетски преподаватели, които да споделят своите знания и опит, да гледаме гръцки филми, да си говорим за приликите и разлите в нашите обичаи с приятелите ни гърци, да осигурим достъп до гръцка литература... и всичко това да е безплатно. Мисля, че в крайна сметка успях да създам точно това и съм щастлива! Няма по-голяма награда от това да видиш благодарността в очите на хората, на които си помогнал и си обогатил по някакъв начин.
Защо се спря именно на гръцкия език като основен за преподаване? По-търсените уроци сякаш са по западни езици.
Защото завърших новогръцка филология в СУ и това е моят език и това е културата, която обичам и с която искам да запознавам българите. Знаете ли, още от самото начало някои познати ме съветваха да избера друго име за „фирмата” си, да не е „Център за гръцки език и култура АРИСТЕА”, за да мога по-късно да включа и други езици, да предлагам преводи и легализация и подобни услуги, които се търсят на пазара. Аз настоявах името да е точно това, защото това беше моята идея – Център за гръцки език и култура. Това съм учила, това продължавам да уча, това е моята специалност и с това ми е интересно да се занимавам. Вярвам, че в това съм добра и умея да го правя. Не ме вълнува чак толкова случващото се на пазара. Всъщност аз вярвам, че нямам конкуренция, защото никой не прави точно това, което правим ние в Аристеа в момента. Понякога виждам, че други се опитват да копират идеите ни, но това е просто голям комплимент за мен и работата ми. Знам, че в момента няма друго място, което да предлага такова висококачествено обучение по гръцки език в България на такива достъпни цени, защото много добре познавам колегите и средата си. Гордея се с това, че работим заедно с университетски преподаватели и прекрасни колеги гърци и всички в екипа ни са доволни и усмихнати.
Какво смяташ, че прави един преподавател добър?
Първо, аз не смятам, че само знанието на даден език, дори и на много високо ниво, дори и да е майчин език, е достатъчно, за да те направи добър преподавател. Нужни са много други качества. Най-напред мисля, че добрият преподавател е УЧИТЕЛ – човек, който се учи и иска да те научи на нещо, а не просто да застане пред теб и да ти „преподаде” урока. Наличието на добра комуникация и хармония между двете страни е много важно. Колкото ние учим учениците на нещо, толкова и те учат нас. Ето защо мисля, че едно от най-важните качества на добрия учител е да има желание той самият да се учи и да се развива, а не само да преподава.
Мисля, че е важно и човек да има дарба, защото тя е нужна, както за всяко друго изкуство, защото преподаването си е изкуство. Мисля, че е важно също човек да има като цяло богата обща култура и фантазия, да може да импровизира и да се усмихва... Това е. Ще завърша с една мисъл на любимия ми Никос Казандзакис: "Идеалният учител е онзи, който се превръща в мост, за да премине ученикът на отсрещния бряг. И когато вече преминаването стане лесно, учителят с радост оставя моста да се срути, като насърчава ученика си да построи собствени мостове."
Какви са плановете ти за развитие на школата и къде искаш да се видиш след една година?
Иска ми се да имам малко повече свободно време за себе си и да се науча да казвам „Не”, когато трябва... Работя твърде много и работих почти без почивка през тези 3 години, откакто Аристеа съществува. От друга страна знам, че като се откъсна за повече дни и работата ми липсва, защото много обичам това, което правя. За мен е удоволствие да подготвям уроците си, да подобрявам учебните планове на школата, да измислям игри, да превръщам песни в интересни упражнения или да пиша статии за Интернет и Фейсбук страницата на Аристеа. Дори през лятната ваканция винаги гледам да се запиша на някой семинар за преподаватели в Гърция, за да комбинирам приятното с полезното. Мисля, че след една година искам да се видя пак такава - заредена с енергия, изпълнена с позитивизъм и всичките ми приятели и ученици да са живи, здрави и усмихнати, а АРИСТЕА да процъфтява!