Ивайло от "Технократи": Подготвяме децата за технологичното цунами
Ивайло Бонев е участник в Акселератора на ПРОМЯНАТА 2018 заедно с още 11 стартиращи социални предприемачи, които са намерили решение на проблеми на децата и младежите в България.
Акселераторът е двумесечна интензивна обучителна програма, базирана на специализирани безплатни обучения и индивидуални консултации, които помагат на социалните предприемачи да подобрят своите решения и своя бизнес план.
Той е част от процеса на селекция в конкурса ПРОМЯНАТА - най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп, която се осъществява в партньорство с фондация Reach for Change България.
Образователен център Технократи предлага практическа учебна програма за деца до 16 години, която използва новите технологии за изучаване на дисциплини, като математика, наука и изкуства. Забавлението и развитието на личностните умения на децата става чрез интересни техни занимания по роботика, програмиране и възобновяеми източници на енергия. Научете как Ивайло успява да задвижи цялата тази уникална инициатива!
Кой е екипът, който даде живот на идеята “Технократи”?
Реално идеята за детски технологично-образователен център се роди преди около 3 години в Дания, където учих, работих и живях почти 4 години. Имах щастието да работя за високо технологична компания с фокус върху роботика и там за пръв път се запознах с роботиката и технологиите за образованието.
Самият проект доби форма и завършек, когато срещнах моя съосновател Михайло Николич. Тъй като той самият е технократ и инвеститор в иновативни проекти (като "Резонатор", където ще бъде домът на "Технократи"), след два разговора решихме да направим "Технократи" и така след месец се прибрах в България и инвестирахме време и ресурс за осъществяване на проекта.
Какво е необичайното и интересното във вашия образователен център?
Ние се стараем да дадем един по-холистичен подход, в който фокусът пада върху екипна работа, практически приложими знания и развиване на критическото мислене. Технологиите просто правят процеса по-забавен и разбира се, практически насочен!
Целта ни не е да направим всички деца, които идват при нас, инженери и програмисти, а просто да ги подготвим за задаващото се технологично цунами и да помогнем да опознаят по-добре себе си и силните си страни.
Как протичат практическите части в заниманията по роботика и възобновяема енергия?
Тези занятия имат за цел да дадат повече яснота на децата за това как може да се добива екологично чиста енергия от слънце, вятър и вода. Правим практически експерименти, като децата сами сглобяват вятърни турбини, соларни панели и учат за това какво е атмосфера, вредни емисии и кръгова икономика.
Друг интересен практически експеримент е добиването на водород от вода и задвижването на малък тестови автомобил, който изхвърля 0 вредни емисии.
Какви са резултатите, които дава вашата методика на обучение?
Първото и най-важно е, че децата разбират по-добре технологиите и това как да ги контролират. Понякога децата имат страх от роботите, като след няколко занимания тези притеснения изчезват напълно. Друг важен ефект е развиването на така модерните “меки умения”, на които ние казваме способността да общуваш и да се справяш с емоциите си.
Когато децата не успеят да осъществят даден експеримент или задача отначало доста се афектират, но с времето и постигането на успехи започват да разбират, че успехът и ученето са процес, който изисква търпение.
Според вас ежедневието и еднообразието убиват ли детското въображение?
“Убиват” е силна дума, по-скоро бих използвал "потискат". Децата са силно енергични и всичко статично, теоретично и изолирано от цялата картинка ги изнервя и уморява.
Замислете се колко скучна може да бъде химията, отделена от природата и преподавана отделно от физика и биология? Детското въображение трябва да се защитава в училище, като се насърчават дискусии, практически експерименти и физически активности!
Децата съумяват да запазят въображението си до момента, в който системата не ги подтисне и принуди да влязат в кутийка. Надали има нещо, което тежи повече на децата от това!
Как тогава можем да съхраним максимално креативността?
Можем да съхраним креативността чрез свобода на изразяване, дискусии, в които децата взимат водеща роля, а учителят просто фасилитира, практическо образование с възможност за решаване на казуси в реално време и поемане на отговорност. Не на последно място оценяване базирано на практически приложими знания и изобретателност.
Защо развитието на личностните умения е еднакво важно с натрупването на познания?
В XXI век и технологичната революция, в която нашите деца растат, уменията да твориш, да общуваш и да работиш в екип, стават все по-ценни, защото голяма част от стандартизираните работни позиции, които не изискват творческа мисъл, поемане на рискове или силни комуникационни умения ще бъдат автоматизирани в следващите 20 - 30 години.
Каква е следващата ви стъпка към промяна на образователния процес в публичния сектор?
Към момента работим с няколко училища, като провеждаме и частни курсове за деца. Желанието ни е да създадем образователна програма, която да бъде подходяща за образователните институции, тъй като желаем да намерим начин да излезем от София и да достигнем до повече деца във всички краища на страната.
Искаме също така да помогнем на училищата и МОН да инвестира умно в нови технологии с образователен характер, които наистина работят и носят стойност. Планове много – време кът!