Из дебрите на българската митология. Ламята.
Лaмята, за разлика от змея, не е човекоподобна. Тя има три глави, шест крила и 12 опашки. Живее в пещера в планината. Още наричана Хала. Персийското ѝ име е Аджеха/ Аджер .
Ламите са крайно зли - запират пътища, обират сеитби. Грабят и убиват деца, пият им кръвта. Ламята праща суша, градушка. Когато тя се появи, обръща скали и дървета след себе си, а морето почва да бушува (морска ламя). Поглъща хора, краде плодовете от реколтите, иска редовно жертви, тя е жестока и безмилостна. Ечи, фучи, с душата си порой носи, с краката си земя тресе, с нозе гора ломи. Откъдето мине, всичко вехне. Където стъпи, всичко съхне. Заседи ли се някъде - три години тегне тъмна мъгла.
Ламята яде всеки ден по една девойка, когато е в особено кръвожадно настроение, може и по две, но когато стигне до царска дъщеря или сиротна мома, обикновено събитията сменят посоката си и ламята много лесно може да си замине. Например, стига се дотам, че царят трябва да даде едничката си дъщеря, за да омилостиви ламята. Тя се трогва и пуска момичето.
Има легенда за чудо в град Троян. Незнаен делия среща дъщерята на троянския крал - хубавата Мария. Тя отива на кладенец, пазен от хала. Града го мъчи дълго безводие. Незнайният юнак я убива със стрели (на някои места той е представен като Херакъл). Оказва се, че той е светец, ангел Божи. В селото, където е вилняла ламята, има златно-сребърна статуя на езически бог. Делията поръчва да я махнат и да сложат статуя на истинския Бог - само тогава водите отново ще потекат в града.
Във Видинско пък обитава хала Семендра (саламандър). От небето трясва и пада писмо - да се приготви крава ялова за нея. Когато тя пристигне, всички в селото трябва да станат на крака и да й отдадат почит. Тогава юнак на име Никола (победител) възстава и след дълга борба я побеждава. Ламята се среща и в Пирин планина, където отново пакости на хората - изяжда гроздето и пшеницата. Понякога са нужни войвода и три змея, за да я преборят.
В песните, посветени на ламята, змеят обикновено е добър и я побеждава. Необходим е юнак с голяма сила, за да я срази, и дори тогава се борят три дни, преди тя да падне. Юнакът я предизвиква на борба и накрая я посича на две, или отсича и трите й глави.
Понякога юнакът е самият Крали Марко. Той среща самодива и й заръчва да изкъпе сина му в реката, да го повие в сребърна люлка и да го приготви, защото ще го води на лов. В гората той оставя момчето без надзор, явява се кучка ламя и го поглъща. Животните помагат на Крали Марко да спаси детето си. Той трябва да разпори сърцето на ламята, за да извади съна си от търбуха й.
Когато ламята е победена, пада дъжд или сняг. Освобождават се градове и села, където тя е била запретила цели сватби. Идва изобилие, което направо отнася селото. Когато бъде убита, потичат три реки черни кърви. Първата е от бяла пшеница (или жълто жито) и потича по орачите. Втората е прясно мляко по овчари (или пък от мед и мляко), а третата - руйно вино по лозари.
Ламята може да бъде убита със златен боздуган. В някои песни ламята свирва над юнака, той я пронизва с тризъбо копие, разпаря я и вади от нея цяла сватба и девет села.
Има песни, в които ламята е описана като зъл змей, или млад безразсъден змей. Той иска да се бори с юнака, три дни се борят, юнакът го пребива 9 пъти. Където го просне, не хваща дъжд или сняг. За да завали пак, трябва да извадят змея от земята. Понякога са трима братя змейове - първият гърми и трещи, вторият носи черни облаци, третият води мъгла след себе си. Ако юнакът се бори с болен змей или ламя, после я лекува - в гората с мляко, в продължение на три недели.
Понякога вместо юнак, ламята я бори Свети Георги. Той е рицар, божи угодник, в тези случаи е олицетворение на победата на правата вяра над езичеството. Той е милостив - посича ламята със златен маджрак, вместо да я измъчва. Спасение от ламята носи или Гергьовден (пролетен празник), или други празници с магическо влияние върху природните сили, например Еньовден.
Очаквайте следващата седмица - ОРИСНИЦИ И ПРОКОБИ.
Димана Сотирова