Издателство 'Carrot: Децата питат и е чудесно, когато има кой да ги чува
Симона и Крум Крумови са главните лица, които стоят зад издателство ''Carrot". Целта на тяхното издателство е да насърчат развитието на децата и тяхното любопитство към света и образованието още в ранна детска възраст. Изработват карти, които са вдъхновени от различни педагогически подходи. Освен това тези карти са авторски и създадени изцяло в България. Тази година Симона и Крум участват в програмата "Промяната" на Нова Броудкастинг Груп и на фондация Reach for Change Bulgaria заедно с още 12 други състезатели. Повече за тяхната мисия научете от самите тях.
С какво се занимава Вашето издателство и каква е неговата цел?
Здравейте! Ние сме Симона и Крум Крумови – основатели на издателство "Керът". Основната дейност на издателството е да създава и разпространява материали за ранно детско развитие под формата на карти, вдъхновени от различни педагогически течения и подходи. Материалите, които предлагаме, са универсални и авторски, създадени в България. Приложими са при деца в голяма възрастова група (0 - 12 г.), и съобразно възрастта предлагаме различни начини за работа с тях.
Именно с това е обвързана и каузата, на която сме се посветили – информираност за ползите от ранното детско развитие, популяризиране на каузата ни, предлагане на консултации за родители и специалисти, както и предлагане на инструмент, който родителите да могат да използват лесно със своите деца.
Създавате образователни материали, свързани с ранното детско развитие. Какви усилия коства това и какви умения са нужни?
Ние сме специалисти с опит – като педагози и психолози, които са работили „на терен“ с деца от различни социални групи, деца с различна готовност, интереси, възраст. Главните цели, които сме си поставили, са да предложим универсални, изчистени материали, които да не претоварват нито детското око, нито пасивно да предлагат информация – честа грешка по отношение на образователните материали на пазара.
В обществото ранното детско развитие често се определя като „занимание на амбициозни родители“, които очакват децата да могат да пишат и четат на 4 г., и които искат да запишат децата на 2 инструмента, 3 езика и 2 спорта. И децата често са представяни като жертви на тези разбирания, на които им се отнема детството. Особено в по-малките градове това е стигма. Нашата кауза е да изясним, че има огромна разлика и ранното детско развитие всъщност е ключов етап, който носи много дългосрочни ползи в по-нататъшното развитие на децата.
Детското развитие е важна тема за всеки един родител. Как по-ефективно може да се подхрани любопитството на децата към образованието и заобикалящия ги свят?
Ранното детско развитие означава още от раждането на детето да не се съмняваме в неговите възможности и потенциал. Да предоставим възможност на детето, водено от вроденото си любопитство да изследва света и ние да подхранваме това. В никакъв случай не говорим за определени резултати, които децата трябва да постигнат. Ако общуваме с децата, отговаряме на въпросите им, обръщаме внимание на заобикалящия свят, активно ги слушаме и откликваме на техните потребности, те ще израснат уверени и цял живот ще подхождат с ентусиазъм към света.
Децата са много любопитни и чувствителни към света. Какви умения и какъв усет могат да развият чрез материалите, които Вие предоставяте?
Материалите, които предлагаме, са универсален помощник на родителите, който подкрепя общуването между тях. Децата развиват когнитивните си способности, усвояват умения и се запознават със света по интересен и вълнуващ начин. Една и съща кутия на "Керът" може да се използва както от деца на 10 м за стимулиране на проговарянето, така и от дете на 6 г., което учи да класифицира животните по различни признаци, така и от деца на 12 г. като своеобразна бордова игра.
Обратната връзка, която получаваме от специалисти, е, че в България има недостиг на качествени образователни материали, които да са помощник в работата им. За това често се налага да разчитат на материали на чужд език, което пък затруднява работата. Родителите, от своя страна, имат огромна нужда от някой, който да ги насърчи и да им каже, че всяко тяхно усилие да развиват децата си има смисъл. И разбира се, от някого, който да им даде правилните инструменти за работа според възрастта и интересите на детето.
До каква степен родителите и институциите играят важна роля към правилното и забавно образование към децата?
Родителите и институциите са еднакво отговорни да подкрепят и развият не само количеството знания на децата, а и техните умения, да запалят интереса им към света и да го направят по вълнуващ и ангажиран начин. Чрез активен диалог и активно слушане. Защото децата питат и е чудесно, когато има кой да ги чува.
Участвате в конкурса "Промяната" на Нова Броудкастинг Груп и на Reach for Change Bulgaria. Какво послание искате да предадете на децата и техните родители?
"Промяната" е един прекрасен формат, който изключително много ни помогна да структурираме нашите цели и нашата работа като цяло. Работата ни с другите участници от Акселератора също е много ценна. Благодарение на участието си ние трупаме знания и умения, които ще ни помогнат да достигнем до много повече деца и до техните родители и да популяризираме каузата си, за което искаме да кажем огромно "Благодаря!". Чудесно е, че имаме възможност да сме част от това вълнуващо приключение.
Посланието, което искаме да достигне до обществото, е, че всяко усилие, което полагаме по отношение на развитието на децата, повлиява цялото общество. Че всяко дете иска да знае и може повече. Че трябва да подхождаме към децата като към личности още от раждането и да сме подкрепата, от която те имат нужда, за да развият своя потенциал.