Как българските бизнеси "надхитряват" кризата? 4 стратегии за справяне с обстановката
Кафенета с виртуални бурканчета за бакшиши, диджеи, изпълняващи миксове от дома си и приемащи дарения по Revolut, онлайн треньори по бокс – така хората по света се борят с пресъхващите приходи по време на вируса. Тъй като ситуацията у нас е не по-малко сложна, през последните две седмици работех с няколко предприемачи от различни браншове и колективно развихрихме своята изобретателност, за да надхитрим кризата и да запазим няколко работни места, усмивките на клиенти и доставчици, а и фикусите в офисите.
Ето четири стратегии, които българските бизнеси ползват, за да се преборят с настоящата обстановка:
Стратегия 1: нови маркетинг канали
- Фермерите и малките производители от "Произведено във фермата" минаха онлайн и започнаха с доставки по домовете
- Промоции „купи сега, получи после“ – предлагат се от масажни студиа, ескейп стаи, организатори на курсове и други, които предлагат услугите си на промоция, след като премине карантината
- Театри ползват платформата FanStream
- Фитнес и йога инструктори вече тренират клиентите си онлайн
- Ресторанти като Maison’s започнаха доставки, други ресторанти се преобразуваха в минимаркети, продаващи храна за вкъщи, готови сандвичи, десерти и др.
Стратегия 2: пускане на нови продукти
- Биофирма "Ина" – Панагюрище започна производство на почистващ разтвор от биопродукти
- „Захарни заводи“ - Горна Оряховица заложи на продажбите на спирт (през март увеличението на продажбите на спирт за българския пазар е 60%)
- Фармацевтични компании у нас започват да произвеждат медикаменти на хининова основа
- „Алтерко Роботикс“ пусна два нови смарт продукта срещу бактерии и вируси във въздуха
Стратегия 3: коренна промяна на модела
- Собственици на кафене започнаха своя оранжерия
- Морски хотели работят по брандинг като локации за лечебен туризъм (след такива пандемии човешкият организъм преживява дефицит на витамин D)
Стратегия 4: freemium предложения
- CloudCart даде опцията всеки да стартира онлайн бизнес безплатно с платформата до първите си 1000 лв. оборот
- УНИКА предоставя свободен достъп до новото си уеб приложение MedUNIQA, чрез което всеки може бързо и лесно да се свърже с лекар
- ERP.BG предостави безплатен абонамент за платформата си за бизнес управление за 1 месец
Изключително ме радва, че голяма част от българските предприемачи разчитат първо на себе си и на своите качества, умения и ловка мисъл, а не на помощ от друг. В такива сложни ситуации често си припомням една мисъл:
Tough times don't last, tough people do.
Защото съм убеден, че всички допълнителни усилия сега ще ни направят единствено по-силни и по-подготвени за добрите времена, които се крият зад хоризонта.