"Как беше на български?" - една свежа инициатива в подкрепа на българския език
„Как беше на български?” е една чудесна инициатива целяща да показва красотата на българския език, неговото богатство и специфика във все по-забързания ни начин на живот, в който често комуникираме на латиница, а вербалният ни речник редовно включва думи с английски произход.
Фейсбук страницата на кампанията е проект на агенцията за маркетингови и корпоративни комуникации Knowbox. Идеята е да знаем и да си припомняме, че българският език е богат и съдържа достатъчно аналози на чуждите думи. Инициативата стартира през август миналата година и вече има 8000 последователи. Начинът по който ни помага е интригуващ и забавно представен, рубриките се дообогатяват непрекъснато. Можеш да се включиш и ти, защото е важно да уважаваме езика си, като същевременно не преставаме да бъдем модерни.
Искахме лично да поразпитаме създателите за прекрасното дело и вярваме, че ще бъдем полезни на хората във всички сфери на професионалния им и житейски път. Представяме ви Силвия Митова, управляващ мениджър на Knowbox и Доротея Николова, PR специалист в компанията.
снимка: Силвия Митова
Ето как се ражда тяхната идея:
Идеята се роди закономерно. Естеството на работата ни е да създаваме публично съдържание като PR-и. Носим отговорност за това какво излиза от перото ни и се превръща в публична реч. Дадохме си сметка, че самите ние се увличаме в професионалния ни жаргон, който е тясно свързан с английския език.
Пример за това са мозъчните бури, в които измисляме новите идеи. Наричаме ги брейнсторминги и се оказва, че голяма част от словесността по време на тях минава през английския. Така с усмивка и към самите себе си решихме по игрови начин да обърнем внимание на хората към проблема. Защото това води до обедняване на езика и мисълта.
Авторите са категорични, че много важен елемент от кампанията е тя да бъде позитивна:
Иска ни се, по забавен и достъпен начин, заедно да си припомняме как можем да кажем нещо на български, за да звучи по-добре, да покажем още варианти, а не да размахваме пръст и да казваме „Така не трябва да се прави!”. За нас е важно и да работим съвместно с всички хора върху това езикът ни да бъде чист и красив, като предизвикваме усмивки. Дружно да правим открития, да бъдем актуални, информативни и полезни.
Момичетата ни споделиха, че така както подсказват на другите, така отправят и апел към себе си, че има много хубави пълнокръвни български думи, които неглижираме.
Искаме да предизвикаме дискусия и замисляне. Да го правим заедно. С радост можем да кажем, че много хора се присъединяват към каузата и дават своите предложения на страницата за нови публикации.
Разбираме че имат доста стройна и задълбочена структура в изпълнението на каузата им. В техния екип има филолози, черпят информация и от различни речници, телефона на Института по български език към БАН винаги им е подръка. Идеите им хрумват от ежедневието, което е преизпълнено с чуждици и недобро отношение към езика.
Споделят ни че, кампанията стартира преди няколко месеца и вече имат планове да се развива в различни посоки. Следващите им стъпки ще бъдат да привлекат хора на словото, които да подкрепят инициативата със свои текстове.
Много ни се иска повече български автори да стават популярни с прекрасните си произведения. С радост бихме си сътрудничили в името накаузата.
На въпроса ни „Дали имат подкрепа или покана за сътрудничество от хора, които споделят подобни идеи?”, авторите ни обнадеждиха:
Надяваме се скоро да разширим полето на подкрепа. В момента много хора се присъединяват към кампанията на страницата във Фейсбук.
Попитахме ги за една позабравена автентична българска дума.
Сърадвам – чувството на съпричастност към радостта на другия.
Силвия и Доротея приканват хората да се замислят и обърнат внимание на речта си:
Като не се оставят на течението и се замислят върху това, че всички творим езика си. Нека заедно да направим българския език модерен!