Как да адаптираме бизнеса си по време на криза: Говори Петър Бояджиев от gobox
Петър Бояджиев е управляващ партньор в творческа агенция Gobox. Компанията вече 10 години създава интегрирани комуникационни решения за брандове и компании от България и Европа с фокус тяхната ефективност и постигане на все по-устойчиви резултати. Днес си говорим с тях за реакцията им след появата на пандемията от COVID-19 и съпътстващите я икономически проблеми.
Какво се промени за бизнеса ти след появата на кризата?
Бизнесът ни намали своите темпове предвид затрудненото положение на нашите партньори, както и заради взаимосвързаността на глобалната икономика. Редица кампании се наложи да бъдат спрени или отменени, други се трансформираха като канали, визии и послания с цел да се адаптират към новото положение и да запазят максимално заложените цели.
Не липсват и добри новини обаче. Заради общата реакция с някои от нашите клиенти с по-силно изразени дигитални услуги бизнесът им всъщност се увеличава вече втори месец. Допълнително нашият екип започна дългосрочна инициатива за подкрепа на малкия и среден бизнес в България, като в рамките на първата вълна от 10 седмици ще помогнем с конкретни криейтив, дизайн и консултантски услуги напълно безвъзмездно.
Как се адаптираш към настоящата трудна ситуация?
С екипа минахме през много анализи през първите седмици, за да можем да приложим най-адекватните мерки в зависимост от различните сценарии за изхода от положението. Разговаряхме с много наши партньори, за да можем по-добре да разгадаем кога и как рекламата би имала ефект в такъв момент. Истината е, че въпреки всички анализи, няма универсално хапче за реакция. Всички сме афектирани от пандемията и бъдещето ни все повече ще зависи от икономическите мерки, които се взимат както на локално, така и на глобално ниво. Почти 2 месеца след живот в извънредно положение в България най-накрая виждаме решителност за освобождаване на мерките, но личното ми мнение е, че това трябваше да се случва поетапно много по-рано.
Какви съвети би дал на други бизнеси, които са засегнати?
В различните сектори пандемията ‚удря" по различен начин, но ето три по-скоро универсални:
- Съветвам и стискам палци на всички собственици на бизнеси да удържат на спада на потреблението и да предприемат всички възможни мерки за запазване на служителите. Само така ще има по-лесно адаптиране на икономиката в средносрочен план, въпреки всички мнения и анализи за втора вълна в края на годината.
- В комуникационен план сега е времето бизнесът да се трансформира или брандът да започне нов живот онлайн - било то да се инвестира в по-добър сайт, в по-адекватно онлайн присъствие или друго. Скоро ще е време да се рекламира отново активно, но хората няма да имат същите нагласи. Помислете как бихте се променили вие и вашата комуникация спрямо това ново време.
- Това, което бих се осмелил да посъветвам, е да променим начина, по който ‚‚врим и кипим‘‘ в ежедневието - и като мениджъри, и като потребители. Винаги съм бил на принципа “less is more”. Ами, сега ще бъде „less”, нека разберем как това може да стане „more” и да сме всъщност по-щастливи от промяната.
Завърши с оптимистично послание за нашите читатели.
Бъдете здрави, бъдете отговорни, защото и това ще мине. Може би, въпреки трудностите и лишенията, всичко това е за добро. Искрено си го пожелаваме.