Как да подкрепяш другите влияе върху развитието на бизнеса? Разказва Ивайло Илиев
Главният изпълнителен директор на Feya Naturals, Ивайло Илиев, ни споделя повече за компанията, която специализира в създаването на индивидуални интериорни решения и производство и монтаж на мебели по поръчка. Главният фокус на целия екип е поставен върху съчетаването на функционалност, стил и високо качество, за да предоставят персонализирани продукти, които отговарят на уникалните нужди и желания на всеки клиент. Компанията работи с разнообразие от материали, като се стреми да предлага иновативни и устойчиви решения за жилищни и търговски пространства. Главна цел е трансформацията на всяко пространство в източник на комфорт и вдъхновение чрез висококачествено изпълнение и внимание към детайла.
Защо решихте да създавате бизнес в България?
Създадох този бизнес в България, защото виждам сериозен потенциал в местния пазар на мебелите по поръчка. Feya Naturals предлага услуга, която се отличава с модерния дизайн на нашите проекти и иновациите в производството. Така предлагаме нещо различно на нашите клиенти – не само мебели, но и цялостни интериорни решения, които да отразяват техния стил и индивидуалност. Нашата цел е да трансформираме жилищата и работните пространства на клиентите ни в места, които вдъхновяват и носят комфорт.
За нас във Feya Naturals е важно да допринесем за развитието на местната икономика и да подкрепим устойчивото производство. Стремим се да насърчаваме екологични и етични практики в производствения процес, без това да пречи на бизнеса. Нашите партньори са както големи доставчици на суровини и материали, така и малки търговци, които предлагат уникални и персонализирани решения за нашето производство. И именно това е едно от големите ни предимства, можем да бъдем много гъвкави и да предложим на клиентите ни точно това, от което се нуждаят.
Как се борите с бизнес пречките по пътя Ви?
Бих заменил думата “боря” с “приемам”, от този ъгъл трудностите се превръщат във възможност за подобрение и иновации и не трябва да се страхуваме от тях.
За справяне с предизвикателствата сме предприели ключова стратегия, с която минимизираме негативните ефекти на такива ситуации - инвестираме в постоянно развитие на екипа и производството ни както чрез обучения, така и чрез следене на най-новите тенденции в дизайна и технологиите. Това ни позволява да сме в крак с иновациите и да предлагаме продукти, които са не само естетически издържани, но и функционални.
Постоянството, адаптивността и ориентацията към клиента са ключовете към преодоляване на всякакви пречки, които се изправят на пътя ни.
Бих добавил, че вярата в идеята и доверието в екипа са ключови да останем на пазара и да продължим да посрещаме бизнес предизвикателствата с увереност и решителност.
Каква е рецептата, когато нещата не вървят по план?
Все още не съм открил универсалната рецепта, която да върши работа във всяка ситуация. Но едно е сигурно, с правилната нагласа, анализ и адаптивност, дори и най-трудните ситуации могат да бъдат преодолени успешно.
Философията ми е винаги да разглеждам проблемите като възможности за учене. Когато нещо не върви по план, се опитвам да разбера причините за това – дали става въпрос за неправилна стратегия, липса на ресурси или външни фактори.
Друга важна съставка е гъвкавостта. В нашия бизнес, често се налага да адаптираме проекти в движение – било то по отношение на материали, дизайни или графици. Способността да бъдем гъвкави и да реагираме бързо ни помага да преодолеем предизвикателствата и да намерим алтернативни решения. Разбира се, екипната работа и комуникацията са изключително важни. Когато нещата не вървят по план, търсим решения, като обсъждаме възможностите заедно с нашите партньори, за да намерим най-доброто решение.
Кои са трите най-важни ценности за Вас?
Предизвикателно е да степенувам, но ще започна с това - “Да бъда в истината“. Не сме ли откровени с околните, както и със себе си, ще загубим своята автентичност и посоката в живота си.
Да правим нещата с любов - както едно дете има нужда да бъде обичано, така и всяко начинание, с което се захващаме, трябва да бъде правено с любов. Само така ще може да “порасне” и превърне в зрелия бизнес, например, за който мечтаем.
Да си помагаме един на друг. Да даваш от себе си, без да очакваш нещо в замяна, е много освобождаващо и израстващо за личността. Познато ви е, говоря за това чувство, когато давате подарък на някого и как сърцето ви се стопля от неговата реакция, усмивка, благодарност. Това не може да се подправи.
Мит ли е, че предприемачите работят по 16+ часа на ден?
Истината е, че много зависи от предприемача. И най-вече от етапа на развитие на бизнеса. И ако за един стартъп е нормално да се работи интензивно през първите няколко месеца/години от съществуването му, то по-зрелият бизнес ще предполага, че предприемачът вече е направил условията да не се налага неговата денонощна ангажираност. А и продължителното работене 16+ часа довежда както до неблагоприятни последици за човека, така и за самия бизнес – явно нещо куца и трябва да се мисли в посока дали идеята има бъдеще.
Ако трябва да си призная, често попадам в този „капан“ на работене до късно (и през нощта), липса на почивки и вършене на задачи от лаптопа, докато съм на ваканция. Но за мен това е правилният и единствен сценарии, ако искам да успея в нещо – не дам ли всичко от себе си, никога няма да знам какво е можело да стане или дали идеята е била с голям потенциал и е имала нужда от още малко тласък от моя страна. Разбира се, това не е универсална истина, а моето възприятие по въпроса.
В началото всеки има нужда от помощ. Кога е моментът един предприемач да започне да помага на другите?
Винаги. Тук нямам колебание, за мен предприемачеството е свързано не само с постигане на лични цели, но и с приноса към общността и подкрепата на други, които вървят по същия път.
Колкото по-скоро започнем да помагаме на другите, толкова по-бързо можем да изградим екосистема на взаимопомощ и успех. Още повече, това е и основна бизнес философия - когато помагаме на други предприемачи, ние изграждаме отношения на доверие и сътрудничество, които могат да доведат до нови възможности и партньорства.
Въпросът за това кога един предприемач трябва да започне да помага на другите обаче не зависи от това дали той е "успял", а от готовността му да споделя наученото. Има хора, които се притесняват да споделят наученото, за да не станат уязвими за конкурентите. Но с такава нагласа най-вероятно няма да стигнат далеч, защото нещата трябва да се правят с любов, а не със страх. И това важи във всяка сфера от живота.
Не е нужно бизнесът ти да е достигнал върха на успеха – достатъчно е да си преминал през определени етапи, които можеш да споделиш с хора, които в момента се борят с подобни предизвикателства. Често помагаме на другите още по време на нашия растеж, като обменяме опит и съвети с колеги или нови предприемачи. Да, със сигурност опитът и знанията на един успял предприемач са много повече, но не бива да подценяваме и желанието и мотивацията на „прохождащите“ в света на бизнеса, често необременената гледна точка е много по-ценна от мнението на някой с дългогодишен опит.
Кога е моментът да се откажете от една идея?
Вярвам, че успехът в бизнеса не е само в постоянството, но и в способността да се правят информирани и смели решения – включително и да се откажеш от идея, когато е ясно, че тя не води до прогрес. Това ми позволява да бъда гъвкав и да насоча усилията си към идеи, които ще донесат реална стойност и успех. Не винаги съм имал тази философия, но с напредването на годините разбрах, че „на всяка цена“ не работи за мен. Понякога да се откажеш е много по-печелившо, отколкото да продължиш в грешната посока.