Как да върнем смисъла в училище? Нов безплатен онлайн наръчник дава отговорите!
След национално представително проучване на Център за приобщаващо образование става ясно, че 30% от шестокласниците в България не виждат смисъл да ходят на училище. Решени да променят това, работещите в Центъра стартират програма, която успява да задържи интереса на учениците. Методите и тънкостите събират в наръчник, до който всеки желаещ има достъп.
Не, че е нужна статистика, за да се докаже колко е голям процентът на нежелание на учениците да посещават онази така омразна за тях сграда със звънци, бели дъски, карти, чинове...Общо взето, това нежелание се усеща във въздуха, а процентът му на съдържание е повече и от този на азота. А който внимава в час по човек и природа знае, че азотът е доста. Наистина доста.
Но да се върнем на статистиката (и на процентите) - от Център за приобщаващо образование стигат до следните изводи:
- 12% от българските ученици отпадат от училище още между 9 и 12 годишна възраст
- 30% от шестокласниците са в риск от отпадане
- 45% от тях не намират интерес в изучаването на предмети като математика, история и природни науки
Ето защо Центърът стартира програмата "Училището има смисъл", която се осъществява в две български училища - СУ „Георги Бенковски“ в град Тетевен и СУ „Христо Смирненски“ в град Брезово. Само за една година тази програма успява да повиши мотивацията на учениците със 70% и да намали неизвинените отсъствия с 20% спрямо предходната, като часовете се основават на връзката между ученето и живота.
Децата започват да усвояват знания, които имат практическа насоченост и които възприемат като полезни и важни. Вече по-малко ученици бягат от степенуването, годините на българските въстания през Възраждането и свойствата на желязото.
Опитът от междинната фаза на програмата, всички методи и начини да привлечеш като магнит учениците в час - всичко това е събрано в Наръчника "Да върнем смисъла в училище", който е насочен към учители и директори от цялата страна. Педагогическите хитринки можете да откриете ТУК.
Пълните резултати от проекта ще бъдат събрани в подробна и цялостна методология в края на 2018 г.