Успелите

Как изглежда дигитална България през 2018?

Българската икономика напредва все по-бързо в дигиталната област – основават се нови компании, десетки хиляди са заетите, а тази област става една от подчертано атрактивните за чужди инвестиции. Несъмнено биещото сърце на екосистемата са най-иновативните, най-бързите и най-гъвкавите фирми.

Често за тях разбираме по разкази от приятели или инвеститори, а в макроикономическите данни виждаме само бледите им следи. Затова от ключово значение е да опознаем, попитаме и изследваме географията на дигиталната икономика в страната. 

Именно с тази цел за трета поредна година отворената мрежа за дигитално развитие на България EDIT провежда националното проучване InnovationShip. Изследването ще обхване 350 стартиращи микро, малки и средни български компании, които предлагат новаторски или традиционни стоки и услуги, базирани изцяло на дигитални бизнес модели.

Целта на проучването е да разкрие потенциала на екосистемата и открои мястото на България на цифровата карта на Европа. Данните от анализа ще помогнат да се направи оценка на значимостта на дигиталния сектор за развитието на българската икономика и ще разкрият реалния пазарен потенциал на страната ни. Проучването InnovationShip се провежда за трета поредна година, а данните от предходните две издания ще предоставят възможност за обективна картина на динамиката в българския иновативен сектор.

Boost the innovation ship!

Резултатите от предходната година бяха повече от интересни. Данните за 2017-а показаха, че в България има стабилизираща се екосистема от основно микро (70%) и малки дигитални (26%) предприятия. Иновативните компании у нас също имат все по-добри финансови показатели и висок експортен потенциал.

От InnovationShip стана ясно още, че българските дигитални предприятия не изостават и от глобалните тенденции, като разработват последните технологии – изкуствен интелект, блокчейн, облачни технологии, big data анализи, биометрия.

Изследването позволи да се откроят няколко неочаквано силни позитивни тенденции за развитието на ИТ сектора в страната, който ни изненада с неговата интернационализация, глобализация и смели амбиции. Оказва се, че 21% от българските компании вече имат представителство в чужбина, а едва 17% оперират само на регионален пазар. Цели 46% се борят за глобалните пазари.

Макар и все още сравнително малки като приходи, компаниите от екосистемата имат смели амбиции за бъдещето. Някои от тях вече демонстрират валидирани бизнес модели, като 7% от отговорилите имат приходи между 1 и 10 милиона евро.

На около 23% им предстои да регистрират първите си приходи, а още около една четвърт имат приходи до 25 000 евро. Тези цифри показват ясната нужда от подходящ фокус и правилна продуктова стратегия, която ще позволи и на по-скромната половина от отговорилите да догони пазарните лидери.

 

Прави впечатление, че основните иновации, които българските компании предлагат, са в сферата на услугите (84%), докато продуктовите иновации са около 16%. Огромното мнозинство от компаниите смята, че прави иновация на ниво глобален или европейски пазар.

Може би този оптимизъм е част от обяснението на структурата на финансиране – 53% от всички компании са се финансирали и чрез собствени средства, а 48% споделят, че използват и собствения си положителен паричен поток за издръжка. 

В този ред на мисли инвестиционните фондове (22%) не влизат в челната тройка на финансови източници, а европейските проекти са дори след тях (10%). Тази тенденция обрисува смелостта на дигиталните фирми в България да инвестират в идеите си, и то предимно собствени, а не чужди средства. Този модел носи своите дивиденти, като 91% от отговорилите предприятия планират да наемат още хора през последващата година.

Най-болезненият въпрос от 2017 година беше кои са пречките пред растежа. 52% от фирмите идентифицират недостига на капитал, а 32% от тях споделят, че липсата на квалифициран персонал пречи на тяхното развитие.

Едва една пета от запитаните фирми не могат да намерят достатъчно клиенти за своите продукти. Тези резултати ясно показват перспективата пред българските компании, но и очертават основните предизвикателства.

Миналогодишното издание на проучването очерта изненадващо позитивна картина, като показа забележителна експортна насоченост, професионализация на основателите и все по-активно набиране на чужд талант в помощ на екосистемата. Динамиката, която се наблюдава, е впечатляваща и предполага бързи и дълбоки промени в дигиталния пейзаж.

Това и прави необходимостта от редовно, задълбочено и сравнимо проучване на екосистемата повече от ясна. InnovationShip отговаря на тази необходимост. Набирането и прецизният анализ на данни позволява не само да опознаем по-добре екосистемата, но и да набележим конкретни мерки за подобряването ѝ, да адресираме предизвикателствата и да надградим силните страни. 77% считат, че държавата не подкрепя в достатъчна степен дигиталния сектор, но без наличието на качествени данни и подробен анализ формирането на политики не е възможно. 

Инициативата се организира от EDITи MOVE.BG, а проектът се осъществява с подкрепата на партньорски организации и компании. За първа година в рамките на проучването партньор ще бъде Стопанският факултет на Софийския университет, като изследователите от Центъра за моделиране на социално икономически системи ще подпомогнат статистическия анализ на данни.

В анализа на резултатите ще се включат и експерти от българската софтуерна компания HyperAspect, които ще използват специално разработен от тях софтуер за извличане и обработка на данни от свободен текст посредством изкуствен интелект. 

Boost the innovation ship!

Партньорството между различните заинтересовани страни в екосистемата е ключово за идентифициране на реалните проблеми и възможности за иновация и конкурентоспособност извън медийните заглавия.

Innovationship 2018 се опитва да бъде уникално взаимодействие с фирмите от дигиталния сектор, което да изгради един качествен аналитичен продукт в помощ на фирми, инвеститори, гражданско общество и правещите политики. Съдейки по резултатите от 2017 г., този поглед в огледалото на данните вероятно ще ни замисли, но и амбицира да вървим по трудния път към истински конкурентните иновации.

Компаниите могат да попълнят анкетата на сайта на InnovationShip 2018, създаден за проучването от Ralev.com. Предвиждат се и специални награди за случайно избрани участници в проучването. 

Още информация: Доклад 2017Еdit.bgПроучване 2018

Автор: Антон Герунов

 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Васил Койнарев

Кандидат-доктор по съвременен български език, докторант по философия, магистър по лингвистика, бакалавър по филология и бакалавър по журналистика. Преподавател, лектор, редактор на свободна практика. Основател на фирма за редакторски услуги — Редактор.бг ЕООД — www.redaktor.bg

Оставете коментар

0 коментара