Успелите

Как се прави електронна търговия в Америка? (ИНТЕРВЮ)

ARTery e български стартъп проект, който помага на дизайнерски брандове да развият успешно дигитално присъствие в американската платформа Etsy. Тя е най-краткият път до атрактивния американски пазар, но и конкуренцията е изключително силна. В дългосрочно партньорство с брандовете, с които работи, екипът на проекта поема цялостната грижа за маркетинг и продажби в платформата и така им помага да стъпят на международната сцена.

Говорим с момчетата от екипа на ARTery, които ни разказват повече за проекта, плановете си за развитие и електронната търговия в България. 

Как се роди идеята за подобен тип проект?

Идеята за ARTery се роди много естествено след като Катя, дизайнерът на модния бранд Gizda, ни помоли преди около 2 години да й помогнем с популяризирането на бранда й на местния пазар и в Etsy. Така започнахме да навлизаме в сферата на авторската мода, до която преди това не се бяхме докосвали. Не след дълго разбрахме, че в пресечната точка между дизайн и предприемачество има много потенциал за бизнес развитие. След като работата с Gizda в Etsy започна да дава добри резултати, постепенно започнахме да работим и с други брандове. Спечеленото финансиране от фонда за стартиращи фирми Eleven в началото на 2015 г. ни позволи да се фокусираме на 100% върху реализирането на бизнес идеята ни. Към момента работим успешно с над 50 бранда не само от България, но и от Сърбия, Македония, Русия, Израел и Австралия.

 

Работата ни включва изграждане на магазини в Etsy, ежедневна оптимизация на ключови думи, създаване на продуктови описания, комуникация с купувачи, анализ на пазарни трендове и препоръки за продуктово развитие. На практика от игла до конец се грижим за това продуктите на конкурентните български брандове да достигнат до американския потребител.

електронна търговия с etsy

Какво е специалното на вашата работа и подходa ви към клиентите?

Повечето брандове, с които работим, насочват усилията си предимно към местния пазар, залагайки предимно на офлайн продажби и Facebook маркетинг. Ние им предлагаме партньорство, в рамките на което да разработим един допълнителен канал за продажби и заедно да пробием на най-големия и конкурентен онлайн пазар на дизайнерски продукти. Бизнес моделът ни се базира на споделяне на риска и за разлика от една традиционна дигитална агенция възнаграждението ни се формира до голяма степен на база на реализираните продажби. Въпреки че се фокусираме в изграждане на онлайн канал за продажби, екипът ни много добре познава ежедневните предизвикателства, с които се борят нашите клиенти – от снабдяване с материали, през трудности с подизпълнители, до логистика. Затова отвъд развиването на техните Etsy магазини винаги сме на линия да помогнем с намиране на фотографи, договаряне на преференциални цени за куриерски услуги или пък консултации при въпроси за международни разплащания.

Онлайн търговията в България е далеч от своя пълен потенциал и възможен оборот на продажби. Стремите ли се да развивате местния пазар в тази насока?

Брандовете, с които ARTery работи, България вече им е тясна. Те са изградили име на местния пазар и вече имат желание и нужните предпоставки да излязат на международната сцена. Като цяло българският пазар за дизайнерски продукти, независимо дали си говорим за онлайн или не, е доста ограничен. Само за съпоставка месечно в Etsy има 25 млн. потенциални купувачи. Каквито и допускания да правим за търсенето в София и другите големи градове в България, е ясно, че няма база за сравнение.

Кое е най-странното нещо, което сте виждали да продава ваш клиент?

Представите за това кое е странно и кое не е, варират значително според държава и контекст. В САЩ има много по-развити субкултури и всяка от тях се характеризира със свои отличителни белези, включително и по отношение на облекло. Например стилове, свързани с фестивалната култура като steampunk, wasteland, cosplay, се срещат и в България, но не много често. От друга страна пък, стилове като cyberpunk, Harajuku или popkei са почти изцяло чужди за местната публика. В този смисъл дори и по-екстравагантните дрехи на някои от брандовете, с които работим, не възприемаме като странни. Ако все пак трябва да дадем пример за нещо, което в началото ни изненадваше, това са някои от по-нетипичните клиентски запитвания, които получаваме от време на време - при брандовете за дамско бельо, за чиито магазини се грижим, понякога пишат купувачи от мъжки пол със специфични желания.

8

Какви са бъдещите ви планове за развитие и мислите ли да се насочите към други платформи освен Etsy?

Към момента ARTery се фокусира приоритетно върху Etsy поради няколко много важни причини. На първо място Etsy е най-голямата специализирана платформа за дизайнерски продукти в света. Освен мащаба й, чисто технологично платформата е много богата на функционалности и статистки. Софтуерът, който разработваме от самото начало на ARTery, е интегриран с платформата и ни дава достъп до ценна информация, както за пазарното търсене, така и за представянето на всеки от магазините, за които се грижим. На трето място, след 10-годишно развитие Etsy се листна на борсата миналото лято и оттогава насам инвестира усилено в привличане на все по-голям интерес от страна на потребителите на дизайнерски продукти и усъвършенстване на функционалностите на платформата. Освен в Etsy към момента управляваме няколко магазина и в немската платформа Dawanda, която е нейният европейски подгласник. Всяка държава си има поне една местна платформа за дизайнерски и ръчно изработени продукти, но към момента те са далеч от мащабите, които  представляват интерес за нашите клиенти.

 

По-скоро на дневен ред е излизане извън границите на България от гледна точка на брандовете, с които работим. Вече можем да се похвалим с първи клиенти от Русия, Сърбия, Македония, Израел и Австралия.

Завършете с обръщение към читателите

В сърцевината си дейността на ARTery е дигитална и насочена към международните пазари. Наред с това обаче активно участваме и в развиването на дизайн средата в България с различни събития и инициативи. На 18 април например бяхме домакин на Art&Tech Meet-up под шапката на Webit. През 2015 проведохме две обучения за успешно развиване на Etsy магазини в рамките на One Design Week и Beglika Fest. Тази година отново ще участваме в One Design Week, този път като куратори на изложба с произведения на селектирани Etsy автори.  В България има адски много талантливи дизайнери, но често поради липса на адекватни партньори с маркетинг и бизнес нюх творенията им не успяват да станат основа за изграждане на успешни и устойчиви брандове с международно присъствие. Мисията на ARTery е да помогне на този талант да получи международно признание!

 

На 23.04 екипът на АRTery организира еднодневно обучение, посветено на първите стъпки от развитието на един успешен Etsy магазин. То е насочено към автори и брандове, които все още нямат опит с Etsy и нямат международно присъствие, но чувстват, че са готови да излязат извън рамките на българския пазар. По време на обучението лекторите ще споделят своето ноу-хау по основните теми, с които всеки новобранец в Etsy се сблъсква и често намирането на правилната формула отнема адски много време или води до обезкуражаване и отказване. 


Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Венелин Добрев

Съосновател на инициативата и автор на идеята за „Младите успели българи“, която по-късно става uspelite.bg. С интереси в областта на туризма, предприемачеството и маркетинга. Любимите ми неща са пътуванията, хубавите филми и рок музиката.

Оставете коментар

0 коментара