Как технологиите помагат на ученето? Разказва Станислав Христов от Център за творческо обучение
Google for Education в партньорство с Център за творческо обучение организираха семинар, посветен на иновациите в образованието. Събитието се проведе на 30 октомври в клуб "Перото" в София и беше част от международна серия от срещи с висши учебни заведения в България, Румъния, Полша, Чехия и прибалтийските държави.
Екипът на Google показаха постиженията на изкуствения интелект и решенията на Google Workspace for Education, които осигуряват на висшите учебни заведения интегрирана система, контрол на различните нива на достъп за администрация, преподаватели, студенти, сигурност и конфиденциалност на информацията. Отвори се дискусия за технологиите в България, подготовката на студентите за работа с облачните платформи и се споделиха добри практики в работата с Google Workspace. Представителите на Google изтъкнаха и България като първенец в използването на технологиите на Google в Централна и Източна Европа.
Център за творческо обучение е единственият партньор на Google Cloud със специализация “Образование” в България и се грижи за подпомагането на образователни институции като детски градини, училища и университети. От центъра се грижат за внедряването на облачни технологии и подобряване на дигиталните умения на учителите. Благодарение на множество обучения и семинари, България се намира на водещо място в дигитализацията на образованието не само на Балканския полуостров, но и в Централна и Източна Европа.
Разговаряхме със Станислав Христов, мениджър бизнес развитие в Център за творческо обучение:
Разкажете ни за целта на семинари като днешния.
За втори път провеждаме среща, специално насочена към висшето образование в България. Днес бяха поканени представители на абсолютно всички висши учебни заведения в страната. В България около половината от университетите използват облачната платформа на Google, а една част от тях са много добри в приложението му и могат да споделят от опита си. Идеята е да се повиши знанието за възможностите, които Google предлага и така да се даде по-голям избор на студентите и преподавателите.
Постоянно организираме различни уебинари и обучения на живо за училищата. Винаги се стремим да предоставяме най-актуалните тенденции в образованието, да работим с преподавателите и да актуализираме техните знания. Следващото голямо събитие, което ни предстои е "Национална конференция за средното образование", което ще се проведе в края на месец ноември.
Защо учебните заведения в България да изберат Google като помощник в академичния процес?
Защото е изключително лесно и интуитивно за работа, спестява време, ресурси и огромни усилия в обработка на информация. Освен това когато някои процеси се направят дигитални, се спестят както разходи за принтер и хартия, така и малко боклук на планетата.
Какво се промени след пандемията?
По време на пандемията учебните организации бяха принудени да преминат към дигитализиране, но не за всички това беше проблем. Има доста учебни заведения, които бяха започнали този процес година или две преди това и за тях промяната не беше рязка. Просто се наложи да сменят мястото, от което работят. Малко насилствено пандемията накара хората да направят крачка напред в използването на дигиталните технологии и те натрупаха опит без значение с каква платформа или софтуер работят. Наложи им се да превъзмогнат страха от технологиите и да започнат да ги използват. Важно е да не се губи инерцията, защото всички вече са натрупали определени умения, но с връщането към присъсвено обучение не трябва да се забравя, че технологиите могат да се използват и в присъсвена форма. Промяната е необходима и неизбежна поради нормалното развитие на живота и обществото.
Как технологиите биха могли да надградят това, което вече се прави в класната стая и аудиториите?
Те могат да се използват по смислен начин, така че учениците да не бъдат ограничавани в методи от 20 век. Могат да превърнат ученето в нещо по-интересно и устройствата ще се използват за създаването на съдържание. Моделът 1:1 е проектобазиран, което означава, че от всяка една задача учениците накрая трябва да създадат продукт. Правейки нещо такова, те могат да използват знанията и уменията си от няколко дисциплини. Например задача като създадане на уебсайт за здравословно хранене включва български език и литература, биология, програмиране и графичен дизайн. Всъщност по този начин самите ученици биват подготвени за живота извън училище много по-лесно.
Как навлизането на AI повлиява на учебния процес?
Изкуственият интелект може да служи по прекрасен начин на един преподавател, ако той знае как да го работи с него. Скоро присъствах на среща, на която стана на въпрос за това как учител по литература използва изкуствения интелект. Задава задача към учениците да поискат от него да им напише есе за приятелството, като след това всеки трябва да прочете генерирания текст и да го промени, така че да стане по- близък до разбирането на самия ученик. Всъщност всичко опира до това да задаваме правилните въпроси, защото без значение какъв ресурс използваме, важно е как работим с информацията.
Какви са ползите за студентите/учениците от дигитализирането на учебния процес?
Важен е методът, който се използва. Фронталното преподаване и четенето на книги са били изключително подходящи в даден период от време. С развитието на технологиите младите започват да губят интерес и започват да се разсейват много повече. Ако един преподавател намери начин да им привлече вниманието, както правят доста учители в страната, тогава учениците се чувстват много по-ангажирани. Когато те започнат сами да създават нещо, те се чувстват по-принадлежащи към процеса и участват много по-дейно в него.
Как си предствяте да изглежда образованието в бъдеще?
Надявам се да има добавена стойност, да дава знания и умения, които могат да използват в реалния живот и на учениците да им бъде интересно. Надявам се да ходят на училище с желание, вместо да се питат "Това защо го учим?"