Какви са иновациите в българските училища?
Въвеждане на професията образователен медиатор, създаване на нов предмет "Изкуствен интелект", цялостна организация и управление на храненето са част от иновациите, които са въведени в училищата у нас. Добрите практики бяха представени на Национален форум на иновациите в "София тех парк".
На проведения форум се обсъдиха иновациите, присъстващи в българските учебни заведения. За целта присъстваха представители на иновативни училища и организации. Ето и някои от иновациите:
"Изкуствен интелект" е новият предмет, който Математическата гимназия "Кирил Попов" в Пловдив въвежда по програма, разработена от експерти от Пловдивския университет "Паисий Хилендарски". В предмета ще се редуват часове по практика и теория, което ще задържи вниманието на децата. Тази учебна дисциплина ще може да запознае малчуганите с развитието на технологиите, както и да развие интерес и любознателност у тях.
Във Втора английска гимназия "Томас Джеферсън" в София се прилага принципът "учене чрез правене". В учебния процес се използват връзките между предметите - природни науки, технологии и математика, които се изучават и чрез практически задачи в новооткритите виртуална, химична и технологична лаборатория.
В 119 СУ "Акад. Михаил Арнаудов" в София иновацията е наречена "здравословно училище". С нея родителите ще могат да закупуват онлайн храната на децата си чрез купони. Така децата ще могат да израснат по-здрави и да развият у себе си добри хранителни навици.
Образователен медиатор, родителски клубове и училищен парламент пък са иновациите в СУ "Любен Каравелов" във Варна, където 80% от учениците са от малцинствени групи. Ролята на медиаторa е да говори на майчин език с децата, да им помага за включването им в образователния процес и да работи с родителите им. Сред ползите според представители на училището е, че отпадащите ученици ще намалеят.
В СУ "Петко Р. Славейков" в Кърджали се помага на деца билингви от първи и втори клас да учат думички на български език чрез онлайн игри. Използва се компютърната зала, също така и за други предмети, тъй като по този начин по-лесно сe задържа вниманието на децата. Друга иновация са паралелки, които са с езиков профил, но засилено се изучава и спорт. Според представители на училището така юношите се задържат в образователната система.
В момента у нас 294 от близо 2400 училища имат статут на иновативни, което означава, че са въвели нови предмети, увеличили са броя на часовете по определени предмети или използват нови методи на преподаване. Според данните обаче иновациите са основно в големите градове и в профилираните гимназии.
От следващата година Министерството на образованието и науката ще стартира Национална програма за иновативните училища, в която ще се финансира обменът на добри практики по модела на програма "Еразъм".
Сара Божикова
2018-12-08 10:25:29 ReplyЗдравейте,
благодарим за статията! Бихте ли ми дали източника на следната информация "В момента у нас 294 от близо 2400 училища имат статут на иновативни"?
Поздрави,
Васил Койнарев
2018-12-10 10:10:35Това заяви заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева, която откри майсторски клас “Иновации в класната стая“, организиран от фондация „Световен образователен форум България“ и Община Пловдив. - "Към момента 294 училища у нас са със статут на иновативни" - източниците са много и са предимно от 14 ноември, когато госпожата е направила своето съобщение. Нещо нередно ли виждате тук?